• Vindpust

Mammaledig och fått jobberbjudande

Jag är idag mammaledig sedan drygt 10 månader tillbaka. Min sambo har varit arbetslös drygt 2 månader kan tillägga att han haft struligt med jobb till och från under en 2 års period. Jag fick här i dagarna ett jobberbjudande som bolagschef inom en bransch som jag jobbat inom i drygt 10 år. Jobbet jag är mammaledig ifrån är inte så givande utan mest en stabil och trygg arbetsplats. Till saken. Jag känner mig hyfsat nöjd med min tid hittills hemma, jag skulle kunna börja jobba men till saken hör att min sambo säger nu då jag fått detta erbjudande att "vadå du har ju sagt att du skall vara hemma 1,5 år" Jag tänker att han kan ju vara hemma och söka jobb i lugn och ro så kan jag ta mig ann detta erbjudande som jag nu fått? Det känns nästan som om han tycker det är jobbigt att jag är ledig och hemma och får ett erbjudande då han söker jobb med ljus och lykta dagligen. Nästan avundsjuk. Hur ska jag göra? Vi kan ju liksom inte båda vara hemma. Man klättrar ju på väggarna och äter upp varandra.

• Svar på tråden Mammaledig och fått jobberbjudande
  • fjanten
    Vindpust skrev 2017-04-03 22:21:12 följande:

Jag är idag mammaledig sedan drygt 10 månader tillbaka. Min sambo har varit arbetslös drygt 2 månader kan tillägga att han haft struligt med jobb till och från under en 2 års period. Jag fick här i dagarna ett jobberbjudande som bolagschef inom en bransch som jag jobbat inom i drygt 10 år. Jobbet jag är mammaledig ifrån är inte så givande utan mest en stabil och trygg arbetsplats. Till saken. Jag känner mig hyfsat nöjd med min tid hittills hemma, jag skulle kunna börja jobba men till saken hör att min sambo säger nu då jag fått detta erbjudande att "vadå du har ju sagt att du skall vara hemma 1,5 år" Jag tänker att han kan ju vara hemma och söka jobb i lugn och ro så kan jag ta mig ann detta erbjudande som jag nu fått? Det känns nästan som om han tycker det är jobbigt att jag är ledig och hemma och får ett erbjudande då han söker jobb med ljus och lykta dagligen. Nästan avundsjuk. Hur ska jag göra? Vi kan ju liksom inte båda vara hemma. Man klättrar ju på väggarna och äter upp varandra.

Klart du ska ta jobbet! Han får ju vara hemma med barnet och söka jobb. Vad ska ni båda vara hemma för om han ändå är arbetslös..?
  • Carambolan

Det är väl perfekt om han kan vara föräldraledig istället för arbetslös! Försök få honom att se det som en möjlighet för sin egen och barnets skull istället för ett misslyckande.

• Frontline

Du ska givetvis ta jobbet är ju inget snack om det. Jag vart arbetslös när företaget kursa så frugan började jobba istället så att nån av oss fick en hygglig lön. Sökte runt under tiden och fick ett jobb 6 månader senare.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Mandel

Enkelt!

Ta jobbet!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LillaTjockaBertil

Självklart ska du ta jobbet. Jag förstår inte ens varför du tar så stor del av föräldraledigheten om han har haft det så struligt med jobb. Som jag ser det ska man alltid sträva efter att dela föräldraledigheten 50/50 om det är möjligt.

• Vindpust

Sambons argument är att han har skulder som han vill betala av för de grämer honom inombords. Eftersom det har strulat med jobb så mkt så tror jag har hamnar på lägsta nivån i föräldrapenning. Någon som har koll på hur mkt man får ut i månaden på lägsta nivån? Hade ett långt samtal igår gällande det här och för mig känns det väldigt konstigt att jag skall ge upp en ev dröm pga att sambon gjort mindre bra val tidigare i sitt liv. Han visar inte en gnutta glädje över det här. Det är bara negativt ifrån honom..

• Monchichier
    Vindpust skrev 2017-04-04 10:23:37 följande:

Sambons argument är att han har skulder som han vill betala av för de grämer honom inombords. Eftersom det har strulat med jobb så mkt så tror jag har hamnar på lägsta nivån i föräldrapenning. Någon som har koll på hur mkt man får ut i månaden på lägsta nivån? Hade ett långt samtal igår gällande det här och för mig känns det väldigt konstigt att jag skall ge upp en ev dröm pga att sambon gjort mindre bra val tidigare i sitt liv. Han visar inte en gnutta glädje över det här. Det är bara negativt ifrån honom..

Det där är inget argument. Det är en undanflykt. Vad då "grämer honom inombords"??? Tala om för honom att växa upp och bita ihop.

Ta jobbet! Det finns liksom ingenting att diskutera, speciellt inte om det är en dröm från din sida. Sätt ner foten och hävda vetorätt. 
  • Kasperina
    Vindpust skrev 2017-04-04 10:23:37 följande:

De flesta argumenterar att det är bättre att den med högst lön jobbar så att man kan ta ut så lite FP som möjligt...

Om han har svårt att hantera att du nu får möjlighet att försörja familjen i ett läge när han inte har det så är det kanske läge att han går och pratar med någon?
  • Jamesdio

Vill han inte vara hemma får du väl söka barnomsorg omgående och ta jobbet. Om det nu är ett så pass bra chefsjobb ska de väl också ha utrymme att vänta på rätt person. I vanliga fall brukar ju den man rekryterar ha ett annat jobb som ska sägas upp med uppsägningstid osv. Så det är vanligt att man kan få vänta några månader upp till ett halvår innan den man rekryterar kan börja.

Men din sambo bör ju också fundera på varför han inte vill ta sin del av ansvaret för ert gemensamma barn. Kanske ska säga upp honom med i samma veva?

Svar på tråden Mammaledig och fått jobberbjudande