• C.J

Ångrar köpet av omplaceringshund

Hej!

Jag köpte en 2 åring hund häromdagen från en kennel där hon är född i. När jag kom hem med hunden så var hon väldigt skygg och reagerade starkt på småljud och var väldigt undergiven men de de som jag reagerade mest på var att hon är inte ett dugg rumsren, hon gör ifrån sig mycket oftare än min 5månaders valp. Jag känner mig lurad för hon är ju ändå 2 år och dem sade inget om detta. jag vill inte behålla hunden. Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Ångrar köpet av omplaceringshund
  • volvo142

Tror inte att du kan lämna tillbaka den men kanske har fel, då får nog göra som med små hundar lära hunden att göra sina behöv ute. Tycker att det är aningen konstigt att man köper en omplaceringshund och tror att allt är super bra med hunden. Det är väl dom alternativen du har eller avlivning..

• AniieeHär

Stackars hund. Hur långe har du haft henne? Många omplaceringar måste börja om med rumsrenhetsträningen (och blir "klara" mycket fortare), och det borde du varit medveten om innan du tog dig an henne. De är också ofta skygga i början, för att de inte hunnit lära känna er, miljön och situationen.

Hunden får du lämna tillbaka till kenneln. Eller ge till mig. Mina tjejer kan behöva lite sällskap......

• AniieeHär
    volvo142 skrev 2017-04-03 23:06:07 följande:

Tror inte att du kan lämna tillbaka den men kanske har fel, då får nog göra som med små hundar lära hunden att göra sina behöv ute. Tycker att det är aningen konstigt att man köper en omplaceringshund och tror att allt är super bra med hunden. Det är väl dom alternativen du har eller avlivning..

Är kenneln seriös (de har tagit tillbaka hunden redan en gång, så det verkar så) så tar de tillbaka hunden med ett leende.
  • volvo142
    AniieeHär skrev 2017-04-03 23:07:08 följande:
    Är kenneln seriös (de har tagit tillbaka hunden redan en gång, så det verkar så) så tar de tillbaka hunden med ett leende.
    hoppas att det är så då!
  • Domesticgoddess

Min erfarenhet är liksom Aniiee's att en seriös kennel tar tillbaka hunden utan att grymta. Hoppas innerligt att så är fallet här! - Utifrån att du köpt henne "häromdagen" och nu vill lämna tillbaka henne för att hon är skygg och behöver omtränas gällande rumsrenhet låter du som en synnerligen olämplig ägare till en omplaceringshund.

• FallenAngelNr1000

Men varför köper man en omplacering om man inte förstår hunden eller vilket ansvar det innebär? Min amstaff var inte rumsren när jag fick henne när hon var 2!! Det har med rädsla att göra!! Man måste vinna deras tillit och ge dom trygghet!! Blir så ledsen när jag läser sånt här ! Jag hade inte haft egen hund innan jag fixck henne och hon var ett monster utanför dörren! Skulle attackera hundar 100 meter bort ! Idag är hon hur jävla go som helst! Det handlar om att lägga den tid dom behöver! Istället så förflyttas hon återigen och blir nedbruten ännu en gång ! Köp inte hund om du inte är villig att kämpa! Det finns massor med andra djur isåfall som man inte behöver lägga ner lika mycket tid, kunskap och tålamod på ! Jag blir helt flrstlrd över sådant här! Flr helvete! Du är en vuxen Människa! :@ Medans dom är livrädda små knyten i stora kroppar!

• FallenAngelNr1000

Du kan ge henne till mig men du får stå för kostnaderna upp till 2 år! Min amstaff kan behöva en vän! Annars ge henne till AniieHär! Gör något bättre för hundens sitatuion än att lämna tillbaka den som en jävla väska!

• Dexter dot com

En omplacering behöver man oftast börja om med när det gäller rumsrenhet och ensamhetsträning så lägg ner lika mycket tid som du skulle ha gjort om det var en valp du köpt. Du får även räkna med att lägga ner mycket tid nu i början på att få hunden trygg och att bygga upp hunden tillit för dig.

Du har väl skrivit kontrakt om att du har prövotid några månader?
    Såg du inga tecken på hur hunden var när du hälsat på hos uppfödaren?

• viseversa

Vad jobbigt. Men tänk vilket hemskt liv hon måste haft. Du får börja träna henne att bli rumsren. Vad är det för hund? Vill du verkligen lämna tillbaka henne till ett ställe där hon uppenbarligen inte hade det bra?!

• C.J

Hej alla! Hon är ingen typisk "omplaceringshund". Kenneln hade dåligt samvete för att hon blev åtsidosatt hela tiden då dem har väldigt många hundar. Att hon är skygg går jag helt med på, de tränar jag gärna med henne men att hon bajsar inne var 15 min och vägrar gå ute. Då hade jag köpt en valp.

Svar på tråden Ångrar köpet av omplaceringshund