• Anonym (Vemodig)

    Någon som ångrar alla sina livsval?

    Jag vet inte vad det är med mig men det känns som jag ångrar nästan alla mina livsval. Det har dessutom gett stora konsekvenser så det är inte bara att trycka på tillbakaspolning så blir allt bra. Hur ska jag hantera ångesten som kommer med valen jag har gjort?

  • Svar på tråden Någon som ångrar alla sina livsval?
  • Anonym (Vemodig)
    Anonym (Man) skrev 2017-04-03 23:59:48 följande:
    Se inte bakåt o gör rätt i framtiden.
    Bra råd visserligen men valen jag har gjort kommer att påverka mig tills den dag jag dör. Det är inget jag kan ändra på nu men det kommer att ge mig huvudbry och krångel för all framtid vilket gör det svårt att inte få ångest med jämna mellanrum.
  • Anonym (Ellie)

    Försök bara göra det bästa av situationen. Vet ju inte vad du gjort, eller vad du vill göra istället, men många gånger är ju inte allt förstört pga av valen man gjort. Det kanske inte blir enkelt, eller går snabbt, men du får ju utgå från det du har. Det kommer nog att lösa sig för dig.

  • Anonym (Elin)

    Jag vet precis hur du känner. Jag har jag gjort idiotval rent ut sagt tidigare i mitt liv som inte kändes som så stora beslut just då men som jag kommer få leva med så länge jag lever. Mkt tid går åt till att grubbla/fantisera på hur bra allt skulle vara om jag bara inte gjort de där dumma valen, destruktivt vet jag men kan ändå inte sluta.

  • Anonym (Ellen)

    Ja jag med. Samma grej här att i stunden kändes det inte så stort men med perspektiv är det ju det. Har gjort säkert 5-6 stora val och alla är lika stora som att skaffa ett barn, göra ett brott eller avsluta en relation som jag ångrar. Svårt att leva med, vill bara spola tillbaka tiden.

  • Anonym (e)

    Ja.

    Det värsta för mig är egentligen inte var jag är nu, men var jag hade kunnat vara om jag hade varit äkta och gjort rätt val tidigare.

  • Anonym (:()

    Jag har också gjort galna livsval som jag får stå för resten av mitt liv MEN jag väljer att se på det som en lärdom. Det tog lång tid innan jag kom dit men på något sätt har livet visat mig att dessa beslut har lett till att jag vuxit som människa och numera tar mkt bättre beslut. Jag hade inte varit den jag är i dag med de erfarenheterna om jag inte gjort mina stora misstag i livet.

  • Anonym (Elin)
    Anonym (:() skrev 2017-04-09 20:04:40 följande:

    Jag har också gjort galna livsval som jag får stå för resten av mitt liv MEN jag väljer att se på det som en lärdom. Det tog lång tid innan jag kom dit men på något sätt har livet visat mig att dessa beslut har lett till att jag vuxit som människa och numera tar mkt bättre beslut. Jag hade inte varit den jag är i dag med de erfarenheterna om jag inte gjort mina stora misstag i livet.


    En lärdom? Det beror väl helt på vilket beslut man tog. Jag tex valde karriären i första hand och sköt på barn. När jag väl var där jag ville i karriären och det var dags för barn var det för sent åldersmässigt. Gick inte med ivf heller. Nu lever jag utan barn och med bankkontot fullt. Det går inte en dag utan att jag saknar barn och ångrar mitt beslut. Lite sent att säga att nu ska jag ta bättre beslut. Att verkligen ångra livsval innebär ju oftast att det är för sent för nya bättre beslut. Därav ångest och sorg. Men visst, jag hade inte heller varit den jag är idag om jag inte gjort mina misstag. Jag hade varit en lycklig kvinna istället för en olycklig. Det är svårt för många att bara välja att vara positiva när det handlar om oåterkalliga beslut man ska leva med hela livet.
  • truske

    Det finns en bra bok om man är lagd åt det ältande hållet: att leva ett liv inte vinna ett krig.

  • Anonym (:()
    Anonym (Elin) skrev 2017-04-09 21:48:07 följande:
    En lärdom? Det beror väl helt på vilket beslut man tog. Jag tex valde karriären i första hand och sköt på barn. När jag väl var där jag ville i karriären och det var dags för barn var det för sent åldersmässigt. Gick inte med ivf heller. Nu lever jag utan barn och med bankkontot fullt. Det går inte en dag utan att jag saknar barn och ångrar mitt beslut. Lite sent att säga att nu ska jag ta bättre beslut. Att verkligen ångra livsval innebär ju oftast att det är för sent för nya bättre beslut. Därav ångest och sorg. Men visst, jag hade inte heller varit den jag är idag om jag inte gjort mina misstag. Jag hade varit en lycklig kvinna istället för en olycklig. Det är svårt för många att bara välja att vara positiva när det handlar om oåterkalliga beslut man ska leva med hela livet.
    Skrev jag nånstans att ALLA ska se det så? Jag skrev att JAG såg det så med de val JAG gjort...
Svar på tråden Någon som ångrar alla sina livsval?