• Leapea1

Magsjuka eller inte?

Hej!

Min dotter är 2,5 år och hade bajsat igenom pyjamasen och i sängen imorse. Det var väldigt mycket bajs och rätt vattnigt och luktade så himla illa.

Kan det vara magsjuka?

Hon har inte spytt något och verkar pigg annars. Men som jag förstår det så behöver dom inte både spy och bajsa löst för att ha magsjuka, utan kan ha någon av delarna.

Jag har gett henne lite vatten och en macka som hon snällt mumsar i sig.

Vad tror ni? Tycker sånt här är så svårt.

Hon får vara hemma ifrån förskolan idag ändå.

• Svar på tråden Magsjuka eller inte?
  • Långbenopluto

Magsjuka kan man ha utan kräkningar. SÅ hon ska vara hemma minst 48 timmar efter sita diarren eller ev. kräkning.

• Carambolan

Kan absolut vara magsjuka! Jag hade ställt in mig på att vara hemma resten av veckan.

• Wooden

Såklart jättesvårt att säga efter första gången. Vi har precis varit hemma med vår son i över en vecka. Han är 18 månader och har varit såå lös i magen och även väldigt gasig. Men inga kräkningar och har ätit, druckit och sovit bra och har inte smittat någon. Lekt och så som vanligt. Pratade med förskolan och dom vill förstås inte ha dit någon som misstänks ha magsjuka. Men dom har heller inte praktisk möjlighet att ha någon där som kräver extra omsorg vid blöjbyten. Vi duschade honom liksom varje gång och kunde flera gånger hälla ut bajs i toaletten. Det kan dom ju inte hålla på med på fsk, även om det inte skulle smitta. 

Nu är han dock bättre i magen igen!

• modsey

Låter som magsjuka. inte alls ovanligt att en del bara får diarréer. Ena barnet här har haft vattentunna diarréer i två dagar och inget annat. 

• Leapea1
    Wooden skrev 2017-04-04 09:52:49 följande:

Såklart jättesvårt att säga efter första gången. Vi har precis varit hemma med vår son i över en vecka. Han är 18 månader och har varit såå lös i magen och även väldigt gasig. Men inga kräkningar och har ätit, druckit och sovit bra och har inte smittat någon. Lekt och så som vanligt. Pratade med förskolan och dom vill förstås inte ha dit någon som misstänks ha magsjuka. Men dom har heller inte praktisk möjlighet att ha någon där som kräver extra omsorg vid blöjbyten. Vi duschade honom liksom varje gång och kunde flera gånger hälla ut bajs i toaletten. Det kan dom ju inte hålla på med på fsk, även om det inte skulle smitta. 

Nu är han dock bättre i magen igen!

Tack för svar! Hon blir hemma hela veckan för hon fortsatte bajsa sådär :/
Svar på tråden Magsjuka eller inte?