Kortisonkur!!
Någon som har erfarenhet av en 7 v lång kortisonkur?
Kommer börja med 40 mg första veckan,för att sedan trappa ner med 5 mg varje vecka till slutet av kuren...
Är rädd jag kommer svälla upp & gå upp massa i vikt....
Någon????
Någon som har erfarenhet av en 7 v lång kortisonkur?
Kommer börja med 40 mg första veckan,för att sedan trappa ner med 5 mg varje vecka till slutet av kuren...
Är rädd jag kommer svälla upp & gå upp massa i vikt....
Någon????
Min moster har det. Om det är 7 veckor vet jag inte men det va nog ett par månader. Vet inte hur långt hon är inne i perioden. Hon har inte gått upp i vikt. Däremot har hon blivit av med all värk. Hon verkar vara helt smärtfri nu och tycker att det är jätteskönt. Förstås.
Man kan få ökad hunger som leder till att man oftast äter mer än nödvändigt men har man koll på vad man äter brukar det inte hända så mycket med vikten. Svullnaden beror på att kroppen lägger på sig extra vätska och det försvinner efter att kuren är avslutad. Jag brukar bli lite svullen i ansiktet men det är ingen annan som har lagt märke till det.
Hej!
Håller med Olym. Om det är en så pass kort behandling brukar det inte hända något. Ökad hunger, energi och lite svårare att sova är vanliga biverkningar. De flesta mår riktigt bra på en kortisonbehandling. Har man magkatarr sedan tidigare ska man veta att det kan öka besvären. Det kan vara bra att undvika att ta antiinflammatoriska tabletter under den tiden då de också påverkar magens slemhinna. Om det skulle bli förvärrade besvär med magkatarr under behandlingstiden kan man pröva en kort kur med omeorazol, någon vecka med 20 mg dagligen. Tag kortisonet på morgonen för att återspegla kroppens egen produktionstopp vilken sker på morgonen.
Mvh
Hej,
Hur blev det för dig?
Inne på tredje veckan av sju.
Såg i ansiktet idag. Blir orolig. Tacksam för svar.