• Anonym (Undrande)

Lägenhet i äktenskapsförord - renovering och ökat värde?

Hej!

Hade en fråga angående äktenskapsförord (eller dyl. avtal innan äktenskap).Jag och min sambo bor för tillfället i en hyresrätt, men lägenheten planeras bli bostadsrätt inom några år och tanken är då att vi ska köpa den. Eller, rättare sagt min sambos pappa kommer nog köpa den åt honom (han som ordnade hyresrätten i innerstan i Stockholm flera år innan jag och min sambo träffades). Lägenheten kommer isåfall såklart ingå i våra äktenskapsförord när vi gifter oss om 3-4 år, eftersom lägenheten främst är en gåva till min sambo. Men vi har tänkt att själva lägga pengar på att renovera lägenheten en del, vilket kommer öka värdet på den (det stora grejerna blir nytt kök då nuvarande är lite smådassigt, de två badrummen, göra om planlösningen då den är lite opraktisk just nu, "installera" en balkong). Hur hanterar man den delen eftersom jag också är med och lägger pengar på det? Om vi senare säljer lägenheten eller går isär, hur fungerar det då?

• Svar på tråden Lägenhet i äktenskapsförord - renovering och ökat värde?
  • Anonym (Sorry)

Hur planerar ni i äktenskapsordet? Att lägenheten är en gåva till er båda eller att ni båda ska ha den? Står det i gåvobrevet att lägenheten är till sin sambo endast så får du inte ett smack.

• Anonym (Ujvv)

Är lägenheten bara till din sambo så hade jag aldrig puttat in några egna pengar.

• Carambolan

Är det inte lättare att ni bara köper den tillsammans, delat ägandeskap, istället för att blanda in sambons pappa i det hela? Eller är det pappan som står på kontraktet idag och vill köpa lägenheten som ren investering för sin egen del?

• Anonym (...)

Utan att veta vad praxis är så skulle jag föreslå att om du får tillbaka investerade pengar plus värdeökningen i procent:

Säg att lägenheten köps för 1 000 000 kronor, ni lägger ner 200 000 kr p
    å att renovera (varav du betalar 100 000 kr). Lägenheten säljs sedan för 1 500 000 kr.

1 500 000 (försäljingspris)  - 1 200 000 (inköpspris +renoveringskostnad) =
    300 000 kr i värdeökning. Värdeökningen blir s
    åledes 30% 

100 000 (din investering) + 30% värdeökning = 130 000 som du allts
    å får ut vid en eventuell försäljning.

• Kanttant
    Anonym (Sorry) skrev 2017-04-04 13:41:21 följande:

Hur planerar ni i äktenskapsordet? Att lägenheten är en gåva till er båda eller att ni båda ska ha den? Står det i gåvobrevet att lägenheten är till sin sambo endast så får du inte ett smack.

Helt ärligt har vi inte så bra koll, vi tänkte kontakta en jurist att hjälpa oss med det när det blir dags. Eftersom lägenhetsköpet och bröllop inte är aktuellt på ca 3 år så är vi mest i planeringsstadiet för tillfället. Men vi är snart klara med våra studier och kommer då börja få större inkomst och har tänkt börja spara till bl.a. renovering och annat. Så därför började vi fundera på hur vi löser detta isåfall. Lägenheten kommer vara en gåva till min sambo, men vi båda kommer ju nyttja den. Jag är helt okej med det, hans pappa har slitit för att ge sina barn vad han kan och det känns självklart att skulle vi gå isär så tillhör lägenhet främst min sambo/man. Men, det vi undrar kring är om det finns någon väg runt att förhandla separat om renovering/ökat värde av lägenheten. Alltså allt bortom själva köpet av lägenheten. För det känns inte bra för någon av oss att jag ska lägga in pengar på renovering och sen finns det tekniskt sett inget sätt för mig att ha "rätt" till den delen jag vart med och bidragit till.
    Anonym (Ujvv) skrev 2017-04-04 13:46:20 följande:

Är lägenheten bara till din sambo så hade jag aldrig puttat in några egna pengar.

Grejen är ju att om vi båda inte lägger in pengar så kommer vi inte kunna renovera. Så som vi vill lägga upp det, om möjligt, är att lägenheten "tillhör" min sambo upp till uppskattat värde vid köpet, men därefter så har vi båda lika rätt till den värdeökning som förmodligen kommer ske.
  • Kanttant
    Kanttant skrev 2017-04-04 13:56:29 följande:

Helt ärligt har vi inte så bra koll, vi tänkte kontakta en jurist att hjälpa oss med det när det blir dags. Eftersom lägenhetsköpet och bröllop inte är aktuellt på ca 3 år så är vi mest i planeringsstadiet för tillfället. Men vi är snart klara med våra studier och kommer då börja få större inkomst och har tänkt börja spara till bl.a. renovering och annat. Så därför började vi fundera på hur vi löser detta isåfall. Lägenheten kommer vara en gåva till min sambo, men vi båda kommer ju nyttja den. Jag är helt okej med det, hans pappa har slitit för att ge sina barn vad han kan och det känns självklart att skulle vi gå isär så tillhör lägenhet främst min sambo/man. Men, det vi undrar kring är om det finns någon väg runt att förhandla separat om renovering/ökat värde av lägenheten. Alltså allt bortom själva köpet av lägenheten. För det känns inte bra för någon av oss att jag ska lägga in pengar på renovering och sen finns det tekniskt sett inget sätt för mig att ha "rätt" till den delen jag vart med och bidragit till.Grejen är ju att om vi båda inte lägger in pengar så kommer vi inte kunna renovera. Så som vi vill lägga upp det, om möjligt, är att lägenheten "tillhör" min sambo upp till uppskattat värde vid köpet, men därefter så har vi båda lika rätt till den värdeökning som förmodligen kommer ske.

Jag är alltså TS, vet inte varför första inlägget blev anonymt - trodde jag "prickade i" mitt eget användarnamn.
  • Anonym (Ujvv)
    Anonym (...) skrev 2017-04-04 13:50:55 följande:

Utan att veta vad praxis är så skulle jag föreslå att om du får tillbaka investerade pengar plus värdeökningen i procent:

Säg att lägenheten köps för 1 000 000 kronor, ni lägger ner 200 000 kr på att renovera (varav du betalar 100 000 kr). Lägenheten säljs sedan för 1 500 000 kr.

300 000 kr i värdeökning. Värdeökningen blir således 30% 

100 000 (din investering) + 30% värdeökning = 130 000 som du alltså får ut vid en eventuell försäljning.

Bra förslag! Men var noga på att få det nedskrivet!
  • Anonym (Sorry)
    Anonym (Ujvv) skrev 2017-04-04 13:58:47 följande:
    De skulle nog behöva ett kontrakt för det.
  • Kanttant
    Carambolan skrev 2017-04-04 13:50:21 följande:

Är det inte lättare att ni bara köper den tillsammans, delat ägandeskap, istället för att blanda in sambons pappa i det hela? Eller är det pappan som står på kontraktet idag och vill köpa lägenheten som ren investering för sin egen del?

Ultimat skulle vi vilja gör det egentligen. Men, vi är båda fortfarande studenter (klara om ett år) och har och kommer ha rätt saftiga studieskulder. Därtill har vi inte något större sparkapital än så länge eftersom vi studerat heltid de senaste fem åren. Vi kommer ha relativt bra ingångslöner när vi väl börjar jobba, men sannolikt inte hunnit spara så pass mycket att köp av en bostadsrätt är aktuellt. Vilket i sig inte skulle vara ett problem om det inte var för att hyresrätterna med största sannolikhet kommer bli bostadsrätter inom de närmsta tre åren. Innan jag fanns i bilden hade pappan som avsikt att köpa lägenheten som en gåva åt sin sambo och gör gärna det fortfarande, så det skulle lösa problemet med att vi inte blir av med lägenheten (som vi verkligen skulle vilja ha kvar). Jag antar att ett alternativ skulle vara att vi några år senare när vi hunnit spara lite mer "köper loss" lägenheten så vi äger lika mycket av den båda två? Går det?
  • Kanttant
    Anonym (...) skrev 2017-04-04 13:50:55 följande:

Säg att lägenheten köps för 1 000 000 kronor, ni lägger ner 200 000 kr på att renovera (varav du betalar 100 000 kr). Lägenheten säljs sedan för 1 500 000 kr.

300 000 kr i värdeökning. Värdeökningen blir således 30% 

100 000 (din investering) + 30% värdeökning = 130 000 som du alltså får ut vid en eventuell försäljning.

Intressant, det skulle vara en möjlighet!
    Anonym (Ujvv) skrev 2017-04-04 13:58:47 följande:

Anonym (Sorry) skrev 2017-04-04 14:00:00 följande:

De skulle nog behöva ett kontrakt för det.

Absolut, vi kommer kontakta någon som har riktig koll på allt sånt här när det väl blir dags att skriva ner allting. Just nu undrar vi mest eftersom vi börjar lägga upp våra planer kring ekonomin för de närmsta åren.
  • Anonym (Ujvv)
    Kanttant skrev 2017-04-04 14:04:55 följande:

Intressant, det skulle vara en möjlighet!Absolut, vi kommer kontakta någon som har riktig koll på allt sånt här när det väl blir dags att skriva ner allting. Just nu undrar vi mest eftersom vi börjar lägga upp våra planer kring ekonomin för de närmsta åren.

Se till att få det nedskrivet INNAN du börjar putta in pengar.
  • Carambolan
    Kanttant skrev 2017-04-04 14:02:29 följande:

Ultimat skulle vi vilja gör det egentligen. Men, vi är båda fortfarande studenter (klara om ett år) och har och kommer ha rätt saftiga studieskulder. Därtill har vi inte något större sparkapital än så länge eftersom vi studerat heltid de senaste fem åren. Vi kommer ha relativt bra ingångslöner när vi väl börjar jobba, men sannolikt inte hunnit spara så pass mycket att köp av en bostadsrätt är aktuellt. Vilket i sig inte skulle vara ett problem om det inte var för att hyresrätterna med största sannolikhet kommer bli bostadsrätter inom de närmsta tre åren. Innan jag fanns i bilden hade pappan som avsikt att köpa lägenheten som en gåva åt sin sambo och gör gärna det fortfarande, så det skulle lösa problemet med att vi inte blir av med lägenheten (som vi verkligen skulle vilja ha kvar). Jag antar att ett alternativ skulle vara att vi några år senare när vi hunnit spara lite mer "köper loss" lägenheten så vi äger lika mycket av den båda två? Går det?

Vid en ombildning brukar man få köpa lägenheterna till under marknadspris och därmed brukar det inte krävas någon kontantinsats. Däremot lär ni behöva fast inkomst för att få stå på bostadslånet. Om det behövs kanske sambons pappa kan tänka sig att vara medlåntagare åt er trots att ni äger gemensamt?
  • Kanttant
    Anonym (Ujvv) skrev 2017-04-04 14:09:19 följande:

Se till att få det nedskrivet INNAN du börjar putta in pengar.

Som sagt, inputtande av pengar kommer inte ske alls förrän om kanske tre år. Just nu lägger vi bara upp plan för hur vi vill spara, till vilka saker osv. Vi har totalt gemensam ekonomi, så sparande är inget jag oroar mig för. Men när det börjar bli dags att köpa lägenheten så kommer vi direkt ordna avtal - innan någon av oss puttar in pengar :)
  • Kanttant
    Carambolan skrev 2017-04-04 14:10:52 följande:

Vid en ombildning brukar man få köpa lägenheterna till under marknadspris och därmed brukar det inte krävas någon kontantinsats. Däremot lär ni behöva fast inkomst för att få stå på bostadslånet. Om det behövs kanske sambons pappa kan tänka sig att vara medlåntagare åt er trots att ni äger gemensamt?

Ja, precis - därför vi verkligen inte vill missa möjligheten att köpa loss lägenheten. Men visste inte att det inte brukar krävas någon kontantinsats, intressant! Fast inkomst kommer vi nog ha till dess, men eftersom vi har rätt saftiga studieskulder och tänker att det kan påverkar våra möjligheter att få ett ändå såpass stort lån. Men att ha honom som medlåntagare låter ju som en rätt bra lösning, eftersom hans plan annars var att ändå köpa lägenhet själv. Ska ta upp det med sambon ikväll, för skönast vore ju om vi kunde äga den lila mycket tillsammans.
  • Lexikon

Lägenheten kan vara din sambos (blivande mans) privata egendom, men man delar på värdeökningen.

Så är vanligt att göra om man köper tex hus tillsammans med någon men den ena äger huset själv. Annars kommer man aldrig vilja lägga tid, pengar och arbete på att underhålla eller renovera ett hus (eller här en bostadsrätt) som man inte äger.

Så. Han äger lägenheten. Men från köpedagen delar ni hädanefter på värdeökningen, och självklart avgiften till föreningen osv.

Bästa är att lägga några tusenlappar på att träffa en jurist och skriva avtal så att allt blir rätt.

• Carambolan
    Kanttant skrev 2017-04-04 14:15:27 följande:

Ja, precis - därför vi verkligen inte vill missa möjligheten att köpa loss lägenheten. Men visste inte att det inte brukar krävas någon kontantinsats, intressant! Fast inkomst kommer vi nog ha till dess, men eftersom vi har rätt saftiga studieskulder och tänker att det kan påverkar våra möjligheter att få ett ändå såpass stort lån. Men att ha honom som medlåntagare låter ju som en rätt bra lösning, eftersom hans plan annars var att ändå köpa lägenhet själv. Ska ta upp det med sambon ikväll, för skönast vore ju om vi kunde äga den lila mycket tillsammans.

Eftersom studielån är såpass förmånliga sett till ränta och betalningsvillkor brukar många banker inte räkna dem som lån utan som levnadsomkostnader (hur mycket ni betalar för lånet varje månad). Det är sällan något hinder för bostadslån. Särskilt inte när det gäller ombildning, som brukar vara en väldigt säker affär för banken just på grund av underpriset.
  • Lexikon
    Kanttant skrev 2017-04-04 14:15:27 följande:
    Studieskulder är de enda lån bankerna inte tittar på när de gör sina bedömningar, de ser det bara som bra att ni utbildat er och fått jobb.
  • Kanttant
    Carambolan skrev 2017-04-04 14:19:20 följande:

Eftersom studielån är såpass förmånliga sett till ränta och betalningsvillkor brukar många banker inte räkna dem som lån utan som levnadsomkostnader (hur mycket ni betalar för lånet varje månad). Det är sällan något hinder för bostadslån. Särskilt inte när det gäller ombildning, som brukar vara en väldigt säker affär för banken just på grund av underpriset.

Åh, vad härligt att höra! Kanske vi kan få ihop det helt på egen hand då, det vore himla skönt. Ska ta och kontakta våran bank så snart vi är klara med våra studier och börjat på våra jobb, är troligt att vi har en ungefärlig siffra på vad lägenheten kommer gå för då också. Tack så mycket för all hjälp :)
  • Kanttant
    Lexikon skrev 2017-04-04 14:19:18 följande:

Lägenheten kan vara din sambos (blivande mans) privata egendom, men man delar på värdeökningen.

Så är vanligt att göra om man köper tex hus tillsammans med någon men den ena äger huset själv. Annars kommer man aldrig vilja lägga tid, pengar och arbete på att underhålla eller renovera ett hus (eller här en bostadsrätt) som man inte äger.

Så. Han äger lägenheten. Men från köpedagen delar ni hädanefter på värdeökningen, och självklart avgiften till föreningen osv.

Bästa är att lägga några tusenlappar på att träffa en jurist och skriva avtal så att allt blir rätt.

Okej, det blir vår plan B om vi inte kan få till det som Carambolan pratar om. Och oavsett så kommer så vi verkligen att anlita en jurist vad det gäller alla slags avtal, känns alldeles för viktigt för att begå något amatör misstag. Tack så mycket för hjälpen :)
Svar på tråden Lägenhet i äktenskapsförord - renovering och ökat värde?