Avsluta 25 mg Sertralin tvärt?
Jag har gått på 25 mg Sertralin i ett år nu och vill sluta, detta eftersom jag har gått upp nästan tio kg trots träning och bra kost. Hur kan jag avsluta? Jag har inte tid hos läkare förän om 7 veckor. Råd tack!
Jag har gått på 25 mg Sertralin i ett år nu och vill sluta, detta eftersom jag har gått upp nästan tio kg trots träning och bra kost. Hur kan jag avsluta? Jag har inte tid hos läkare förän om 7 veckor. Råd tack!
vet inte hur mkt det är i antal tabletter?
Har en ungdom här hemma som äter dessa och de har rått till att sakta trappa ned med en tablett i taget (ätit 3 tabletter, nu 2), att man skulle göra så under några veckor och sedan trappa ner igen.
Äter du bara en kanske du ska ta en halv? Men googla, det står säkert mkt om det på Fass.
25 mg är en startdos, enligt min läkare gör den knappt effekt alls. Extremt låg dos.
Jag startade på 50 och trappade upp till 75, som inte heller är en hög dos.
Dela tabletten eller ta en varannan dag. Men bäst är ju att du frågar din läkare, kan ni inte ta det via telefon om det nu inte finns tid?
Om du ska sluta så gör det absolut inte tvärt. Ta några veckor och trappa ner försiktigt. Om du har tjänster via "mina vårdkontakter" på nätet så kan du skicka ett meddelande till läkaren och be att de ringer dig. Alternativt så plockar du bort en fjärdedel av medicinen per vecka. Eller femtedel. Då mildrar du utsättningssymptomen.
Sen har du ju fått medicinen av en orsak - så jag råder dig att prata med läkare först så du inte hamnar i en djupare nedåtgående spiral.
Instämmer med övriga i att det alltid är bäst att diskutera med läkare innan, du kanske kan få en telefontid?
Så resonerar den ansvarstagande i mig...samtidigt tänker jag att det ju är en så låg dos att den rimligen knappast bör göra varken från eller till. Jag har erfarenhet av att både trappa ner och fasa ut sertralin, har då gått ner i steg om 50 mg åt gången, efter diskussion med läkare.
Nej , googla hur du ska göra!
Har aldrig hört någon som stannat vid så låg dos. 100-150mg brukar man rekommendera. Jag ser inga problem med att sluta med den dosen utan att trappa ner.
För säkerhets skull tycker jag att du halverar dosen , dvs delar tabletten i 4 v och sen slutar.