• Tihi

Varför luktar varmvattnet så äckligt?

Stugan har en djup brunn på runt 150 meter. Vattnet är rent och klart och visar inget konstigt i tester varken när dom testar utanför huset där vattnet kommer in eller i badrumskranen. Kallvattnet luktar inget alls men varmvattnet luktar illa. Det luktar lite liknande stillastående vatten, en vattenpöl, en stillastående damm eller hur jag nu ska beskriva det. Varmvattenberedaren är ett år gammal och ställd på 60 grader så det mesta borde ju dö i den hettan. Det luktar inte ruttna ägg som tydligen ska ha något med varmvattenberedaren att göra.

Har någon en susning om vad vi kan göra för att få bort lukten? Det blev bättre under några veckor när vi höjde till 60 grader men sen kom det tillbaka igen. Vi har ett filter innan vattnet kommer in i huset. Tror ni att det är varmvattenberedaren som spökar eftersom att det är varmvattnet som luktar? Kan man tvätta den med klorin? Var skulle problemet annars kunna tänkas komma ifrån? Det har varit luktfritt i många år så jag fattar inte var den äckliga lukten kommer ifrån när inget har ändrats med brunnen eller huset.

• Svar på tråden Varför luktar varmvattnet så äckligt?
  • MAN78

Provat vattenanalys? Det finns företag som gör detta utan kostnad.

• Tihi
    MAN78 skrev 2017-04-04 20:13:12 följande:
    Provat vattenanalys? Det finns företag som gör detta utan kostnad.
    Vi har inte skickat iväg vattnet men företaget som tar hand om brunnen och vattnet har testat vattnet med något kit utanför där vattnet går in i huset och inne i badrumskranen som är längst bort från brunnen och allt såg bra ut enligt dom testerna. Vi får väl skicka iväg det också vad det lider men skickar ett nödrop här om någon känner igen problemet och har någon lösning eller en teori om vad det kan vara.
  • Lord Hans

Om det blev bättre av att höja temperaturen så beror det antagligen på bakterier i varmvattenberedaren. De borde dö vid 60 grader men det kan ju hända att termostaten är dålig och beredaren värmer inte vattnet riktigt tillräckligt. Pröva att ställa in beredaren på 65 grader.

• Tihi
    Lord Hans skrev 2017-04-05 19:02:05 följande:
    Om det blev bättre av att höja temperaturen så beror det antagligen på bakterier i varmvattenberedaren. De borde dö vid 60 grader men det kan ju hända att termostaten är dålig och beredaren värmer inte vattnet riktigt tillräckligt. Pröva att ställa in beredaren på 65 grader.
    Förut så var den bara ställd på 50 grader men problemet försvann till vår glädje när vi höjde till 60 grader så gissa om det var surt när den äckliga lukten kom tillbaka efter 3-4 veckor på 60 grader. Vattnet luktar allra mest när det är lite lagom varmt, skulle gissa på runt 40-45 grader, och försvinner nästan om man bara har på varmvattnet men det skållas man ju av förstås. Kallvattnet luktar inget alls.

Vi kan testa att höja igen som du föreslår. Vet du om det går att göra rent en varmvattenberedare på något sätt? Kan man hiva i Klorin eller något annat och på så vis ta död på bakterier om det nu är problemet? Klorin och att höjda tempen ännu mer alltså.
  • kattm

Kanske tillväxt av aktinomyceter? Man kan lämna in prov till ett labb för analys, antingen till kommunen om de har eget labb eller erbjuder provinlämning även för kommuninnevånare till det labb kommunen anlitar för sina prover, eller genom att kontakta något av de större företagen direkt, som Eurofins eller ALControl.

Förekomst och indikation

Aktinomyceter kan tillväxa lokalt till höga halter i brunnskonstruktioner, filter och filtermassor och i

distributionsanläggningar. Tillväxten kan stimuleras av olika naturmaterial och ämnen, till exempel trä, gummi,

lindrev och mineralolja. Dålig omsättning av dricksvattnet i till exempel ändledningar och reservoarer kan ge

upphov till höga halter aktinomyceter.

Effekter

Aktinomyceter kan ge lukt och smak.

• Tihi
    kattm skrev 2017-04-05 20:10:40 följande:
    Kanske tillväxt av aktinomyceter? Man kan lämna in prov till ett labb för analys, antingen till kommunen om de har eget labb eller erbjuder provinlämning även för kommuninnevånare till det labb kommunen anlitar för sina prover, eller genom att kontakta något av de större företagen direkt, som Eurofins eller ALControl.

Förekomst och indikation
    Aktinomyceter kan tillväxa lokalt till höga halter i brunnskonstruktioner, filter och filtermassor och i
    distributionsanläggningar. Tillväxten kan stimuleras av olika naturmaterial och ämnen, till exempel trä, gummi,
    lindrev och mineralolja. Dålig omsättning av dricksvattnet i till exempel ändledningar och reservoarer kan ge
    upphov till höga halter aktinomyceter.
    Effekter
    Aktinomyceter kan ge lukt och smak.
    Skrämmande, började nyss googla det du skrev. Kräks Ska fortsätta nu.
  • Kerubmamman
    Tihi skrev 2017-04-05 19:18:11 följande:
    Förut så var den bara ställd på 50 grader men problemet försvann till vår glädje när vi höjde till 60 grader så gissa om det var surt när den äckliga lukten kom tillbaka efter 3-4 veckor på 60 grader. Vattnet luktar allra mest när det är lite lagom varmt, skulle gissa på runt 40-45 grader, och försvinner nästan om man bara har på varmvattnet men det skållas man ju av förstås. Kallvattnet luktar inget alls.

Vi kan testa att höja igen som du föreslår. Vet du om det går att göra rent en varmvattenberedare på något sätt? Kan man hiva i Klorin eller något annat och på så vis ta död på bakterier om det nu är problemet? Klorin och att höjda tempen ännu mer alltså.
    Hmm... undra om det är tillväxt i vattenledningarna? Det verkar ju sluta lukta när det "färska heta" vattnet från varmvattenberedaren når fram. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-04-05 20:34:27 följande:
    Hmm... undra om det är tillväxt i vattenledningarna? Det verkar ju sluta lukta när det "färska heta" vattnet från varmvattenberedaren når fram. 
    Då måste man köra klorin i alla ledningar och låta det sitta i x antal timmar för att ta död på allt tror jag.

Kallvattnet luktar ingenting, när det är runt 40-45 grader så luktar det värst och sen luktar det litegrann när det är superhett. Om det skulle vara något i ledningarna skulle kallvattnet lukta då också tro?

Den delen av stugan som har en annan varmvattenberedare luktar knappt nånting alls, kanske väldigt, väldigt, väldigt lite, så därför misstänker jag att något har fått fäste i den ena varmvattenberedaren. Men vad vet jag? Det här är inte mitt kunskapsområde precis. Obestämd
  • Kerubmamman
    Tihi skrev 2017-04-05 21:16:53 följande:
    Då måste man köra klorin i alla ledningar och låta det sitta i x antal timmar för att ta död på allt tror jag. Kallvattnet luktar ingenting, när det är runt 40-45 grader så luktar det värst och sen luktar det litegrann när det är superhett. Om det skulle vara något i ledningarna skulle kallvattnet lukta då också tro? Den delen av stugan som har en annan varmvattenberedare luktar knappt nånting alls, kanske väldigt, väldigt, väldigt lite, så därför misstänker jag att något har fått fäste i den ena varmvattenberedaren. Men vad vet jag? Det här är inte mitt kunskapsområde precis.

Tillväxt i varmvattenledningarna isf. Det började säkert i den nya beredaren, nu när ni har höjt temperaturen så har tillväxten där dödats/hämmats. Men i rören är det fortfarande mysigt varmt liksom. Hur ofta är ni i stugan?
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • kvarnfot

Jag är nyfiken på hur det gick TS när du höjde till 65 grader.

• Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-04-05 22:14:23 följande:

Tillväxt i varmvattenledningarna isf. Det började säkert i den nya beredaren, nu när ni har höjt temperaturen så har tillväxten där dödats/hämmats. Men i rören är det fortfarande mysigt varmt liksom. Hur ofta är ni i stugan?
    Bra poäng. Så vi kommer att behöva köra klorin i rören även om vi får ordning på varmvattenberedaren antar jag för bakterierna lär väl inte dö självmant i rören. Beredaren ska ses över för den går tydligen att rengöra med klorin. Dom skulle byta några stavar eller vad det nu hette också som ska passa bättre med brunnsvatten än vad som sitter i nu.
    kvarnfot skrev 2017-04-06 08:46:34 följande:
    Jag är nyfiken på hur det gick TS när du höjde till 65 grader.
    Jag återkommer när jag vet.

Svar på tråden Varför luktar varmvattnet så äckligt?