• Anonym (J)

Borde jag bjuda hela jobbet på fika när jag slutar?

Nästa vecka slutar jag på mitt jobb för att jag ska ha barn om en månad.
    På mitt jobb är vi ungefär 40 personer som arbetar på 4 olika avdelningar.
    Jag har jobbat där sen i september och har gått på ett vik.
    Jag tänkte bjuda min avdelning på tårta min sista dag men vet inte hur jag ska göra med övriga..
    Två som slutat under min tid har ställt fram tårta/hembakad kaka till alla avdelningar i den gemensamma matsalen. De hade iof jobbat där i flera år.
    Jag tror varken jag har ork eller lust att baka till alla och tårta har jag inte råd att köpa till 40 pers..
    Vi har en del samarbete med de andra avdelningarna så man är ju lite "tjenis" med vissa.
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Borde jag bjuda hela jobbet på fika när jag slutar?
  • Treansresa

Jag hade kört 3-4 sockerkakor och ställt i fikarummet. Går fort och är enkelt att göra:)

• Anonym (J)

Fler åsikter är välkomna!

• Dixie

Fikar ni på samma ställe, eller sitter varje avdelning på olika ställen?

• Less is more

Baka 2 långpannor kärleksmums.eller nån annan kaka.

Eller några satser kolakakor. Jätteenkelt och gott!

Eller ställ fram glass, såser, maräng eller kex.

• Anonym (J)
    Dixie skrev 2017-04-04 20:03:55 följande:

Fikar ni på samma ställe, eller sitter varje avdelning på olika ställen?

det är olika.

men jag får nog ta och baka lite iaf känner jag..
    tack för tipsen!
  • Queennr1

Ja det är förväntat. Du kommer säker att få en avskedspresent och det är ditt jobb att fixa fika. Nog kan du baka ihop 3 sockerkakor liksom...varken dyrt eller svårt.

• Anonym (Salt)

Eller olika kex och mjukostar :)

• Anonym (Fattig)

Om du känner att det blir för dyrt att bjuda alla på tårta, så gör inte det. Gör en tårta till din grupp! (Om någon blir sur är det dennes problem).

• pallazathena
    Queennr1 skrev 2017-04-04 21:57:39 följande:

Ja det är förväntat. Du kommer säker att få en avskedspresent och det är ditt jobb att fixa fika. Nog kan du baka ihop 3 sockerkakor liksom...varken dyrt eller svårt.

Vi har ju ingen aning om TS kommer få en present när hen slutar. Vi har ingen aning om hur det ser ut på just denna arbetsplats. Rimliga frågor isf hade varit: 1) vill du visa tacksamhet och göra ett gott intryck vid avsked? 2) Är det kytum på arbetsplatsen att anställda tackas av? 3) går det att baka för din avdelning och meddela tidpunkt för fikat till dem, så att det sannolikt är de som är först till kvarn eller samlas när du får (av annan postare påstådda) avskedsgåva?

Jag tycker inte det är en självklarhet att man ska fixa fika för 40 pers när man jobbat som vikarie under en kortare tid. Absolut inte.

Ett annat alternativ om man ska fixa fika till 40 pers är ju att köpa massa småkakor. Det är ofta ganska billigt.
  • sarafamilj
    pallazathena skrev 2017-04-05 08:20:31 följande:
    Vi har ju ingen aning om TS kommer få en present när hen slutar. Vi har ingen aning om hur det ser ut på just denna arbetsplats. Rimliga frågor isf hade varit: 1) vill du visa tacksamhet och göra ett gott intryck vid avsked? 2) Är det kytum på arbetsplatsen att anställda tackas av? 3) går det att baka för din avdelning och meddela tidpunkt för fikat till dem, så att det sannolikt är de som är först till kvarn eller samlas när du får (av annan postare påstådda) avskedsgåva?

Jag tycker inte det är en självklarhet att man ska fixa fika för 40 pers när man jobbat som vikarie under en kortare tid. Absolut inte.

Ett annat alternativ om man ska fixa fika till 40 pers är ju att köpa massa småkakor. Det är ofta ganska billigt.
  • kvarnfot

På det olika uppdrag jag varit på (är IT-konsult) är det brukliga att man bjuder endast den avd. man är på.

• nnnnnnnn

Om du vill bjuda alla så gör det så enkelt som möjligt.

Det snabbaste sätt jag kommit på att göra tårta till 40 pers, är att göra 3 st rulltårtebottnar dvs som att jag ska göra 3 st rulltårtor, så använder jag dem som lager i tårtan. Bygg tårtan på en bakplåt så får bottnarna plats.

fyllning - här kan man gå loss både prismässigt och tidsmässigt och göra en massa olika fluff och grejor. Eller så håller man det enkelt tex vispar grädde, blandar med vaniljkräm/marsankräm och bär/sylt.
    Dekorera enkelt eller avancerat. Att bara riva lite choklad över är ett snabbt och billigt sätt att få tårtan fin.
    Tid:
    ca 30 min att sno ihop bottnarna och grädda dem.
    ca 30 min att vispa grädde, göra marsankräm och lägga ihop tårtan.
    Pris:
    bottnar ca 10-15 kr
    fyllning max 100 kr inkl. dekor om du håller det enkelt.

Eller gör en bortglömd klassiker:
    en skiva rulltårta med en klick vispgrädde på, ev. riven choklad på toppen

www.koket.se/rulltarta-med-hallonsylt-2

Denna lät otroligt god!
    Har man frysta rabarber från förra året så blir det inte så dyrt heller.

www.ica.se/recept/kardemummarulle-med-chokladfluff-och-rabarberkompott-720305/

• Anonym (J)

Jodå jag bakade fika till 40 pers :D
    Dock blev det ingen avtackning och jag fick inte någon blomma eller nånting.
    Ganska skönt men jag blev faktiskt lite besviken..

• Anonym (no way!)

Hade jag aldrig gjort. Man ska ju sluta liksom! För att man ska få nån jävla kvast el meningslös present? Hade blivit sjuk och sparat pengarna till välgörenhet.

• pallazathena

Nåväl, nu är det ju gjort. Du avslutade generöst med stil, snyggt gjort! Tråkigt att du inte fick någon avtackning, det får stå för dem och förstår att det kan kännas lite snopet. Dålig personalvård av ledningen.

• Anonym (J)
    Anonym (no way!) skrev 2017-04-18 19:57:02 följande:

Hade jag aldrig gjort. Man ska ju sluta liksom! För att man ska få nån jävla kvast el meningslös present? Hade blivit sjuk och sparat pengarna till välgörenhet.

nej fast jag har aldrig trivts så bra på ett jobb så att jag ville nog egentligen ge.
    pallazathena skrev 2017-04-18 20:02:36 följande:

Nåväl, nu är det ju gjort. Du avslutade generöst med stil, snyggt gjort! Tråkigt att du inte fick någon avtackning, det får stå för dem och förstår att det kan kännas lite snopet. Dålig personalvård av ledningen.

ja men precis, jag kan iaf vara nöjd :)
  • taquine
    Anonym (J) skrev 2017-04-18 19:45:06 följande:

Jodå jag bakade fika till 40 pers :D
    Dock blev det ingen avtackning och jag fick inte någon blomma eller nånting.
    Ganska skönt men jag blev faktiskt lite besviken..

Det förstår jag, hade också blivit besviken.Tycker någon borde tagit initiativ  att fixa åtminstone en liten blomma.
    De skämdes säkert , och chefen borde definitivt gjort det.

Goodness me
Svar på tråden Borde jag bjuda hela jobbet på fika när jag slutar?