• Anonym (Oroli­g familj­emedle­m)
    Äldre 4 Apr 20:25
    4313 visningar
    6 svar
    6
    4313

    Familjehem trots villkorlig dom

    Hej!


    Jag skulle vilja plocka era hjärnor på en fundering jag har, ni är säkerligen mycket klokare och har betydligt mer erfarenhet än mig.


    Jag och min man har ordnad ekonomi, båda har fast jobb sedan ett par år, hyfsad lön, körkort, bil, fint hus med tillräckligt med sovrum osv och jag är ostraffad men min man har en villkorlig dom sedan 5,5 år tillbaka inget våldsbrott men det finns kvar i belastningsregistret. 


    En familjemedlem till mig har flyttat hem till oss för 2 veckor sedan i väntan på att SOC ska ge svar på vart dem ska placera henne, hon vill själv enbart bo hos oss och har gjort det i omgångar under många många år, men aldrig blivit placerad av soc utan det har då skett under andra förutsättningar, ska tillägga att hon har vart placerad på många andra ställen både familjehem och andra vårdboenden.


    Socialtjänsten vill att hon ska flytta hem till oss, men det är då frågan om socialnämnden godkänner detta, vad tror ni? Gör det sådan stor skillnad att min man har en dom sedan 5,5 år tillbaka (och sedan dess aldrig vart misstänkt för något) Vi vill självklart att hon ska bo hos oss, få det bra och få ordning på livet men just nu känns det som en "gråzon" och vi vet inte om vi ska "integrera" henne här eller inte (hon bor egentligen 10 mil härifrån) för skulle det vara så att hon bor kvar tillräckligt länge för att få vänner m.m vore det hemsk om hon behövde gå igenom förlusten av dessa vänner när hon måste flytta.

    Tankar?
    Mvh 

  • Svar på tråden Familjehem trots villkorlig dom
  • Anonym (Gugge­)
    Äldre 4 Apr 20:29
    #1

    Jag vet inte men antar att det spelar roll vilken sorts brott det handlar om. Om det är våldsbrott av något slag borde det inte vara möjligt.

  • Äldre 4 Apr 20:41
    #2

    Prata med soc om handläggningstiden. Iom avståndet handlar det om byte av skola så det är ju viktigt att beslut tas fort. 
    Min gissning är att domen inte kommer ha nån större inverkan, men jag vet ju å andra sidan inga detaljer heller. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Soc.)
    Äldre 4 Apr 21:55
    #3

    Har svårt att se att domen för 5 år sedan skulle innebära nåt problem i det här fallet...

  • Anonym (Syste­rn)
    Äldre 4 Apr 22:01
    #4

    Det kan ju sitta någon övernitisk person som fattar beslut, men jag tror att det går bra. Det är brist på familjehem och socialen brukar bara vara glad om det redan finns ett hem. Socialen vill helst att barnen stannar inom släkten också.

    Jag har varit familjehem för min syster. Då var jag 22 år, bodde i en etta på 30 kvadrat och pluggade (dvs hade endast studiemedel) min syster hade inte ens en söng för det fick inte plats, vi hade en bäddsoffa. Jag godkändes som familjehem.

  • Anonym (r)
    Äldre 4 Apr 22:02
    #5

    Tror inte att det ska påverka. En av mina bekanta hade familjehem med sin sambo (nu gifta) och ena personen hade ett hårt förflutet med narkotika etc.

  • Äldre 19 Jun 01:14
    #6
    Anonym (Systern) skrev 2017-04-04 22:01:19 följande:

    Det kan ju sitta någon övernitisk person som fattar beslut, men jag tror att det går bra. Det är brist på familjehem och socialen brukar bara vara glad om det redan finns ett hem. Socialen vill helst att barnen stannar inom släkten också.

    Jag har varit familjehem för min syster. Då var jag 22 år, bodde i en etta på 30 kvadrat och pluggade (dvs hade endast studiemedel) min syster hade inte ens en söng för det fick inte plats, vi hade en bäddsoffa. Jag godkändes som familjehem.


    Hur gammal var din syster då?
Svar på tråden Familjehem trots villkorlig dom