• Fröken W

Ännu en sömntråd

Hej på er! Här kommer ännu en tråd där sömnråd efterlyses.

Har en 6-månaders som har sovit väldigt dåligt de senaste 3 månaderna. När hon var 4-5 månader sov hon åtminstone bra på kvällarna, somnade runt 19 och kunde sova till 22/23 men vaknade sedan varannan timme från 1 till 6 då hon ville gå upp. Senaste månaden så har detta inte alls funkat. Hon får gröt innan läggning runt 19. Hon somnar oftast snabbt men vaknar inom en timme igen, ibland kan man få henne att somna om och ibland blir man tvungen att ta upp henne igen. Om hon somnar om så vaknar hon till flera gånger innan vi går och lägger oss. Under nätterna vaknar hon varannan-var tredje timme. Hon sover både i egen säng och mellan oss, upplever det som att hon sover bättre i egen säng men det är skönare att ha henne mellan oss när uppvaken blir många.

Hon somnar om relativt lätt efter amning under nätterna.

Vi har provat att lägga henne senare men oavsett hur sent på em hon sovit så är hon trött vid 19-tiden ändå och håller vi henne vakna blir hon övertrött och det blir skrikfest hela kvällen och i värsta fall även ett tag in på natten.

Nu börjar sömnbristen bli jobbig för både mig och pappan och vi känner att vi inte orkar ha det så här allt för länge till. Detta påverkar ju också vår relation - vi hinner aldrig prata vilket gör att småsaker blir till irritationsmoment som växer (pga sömnbrist och brist på kommunikation).

Har ni några tips, både gällande sömn och "partid"?

Jag orkar inte med kommentarer som "det är jobbigt med barn vad hade du väntat dig", "vänta bara tills hon blir si och så gammal", "var glad för att hon sov bra på kvällarna ett tag i alla fall för så var det aldrig för oss". Kort sagt; inget tävlande om vem som haft det värst och inga tråkiga/negativa pekpinnar.

Tips, råd och peppning är vad jag efterlyser!

Svar på tråden Ännu en sömntråd