• Mirabelle24

    Föräldrarpenning, hur gör man?

    Hej allihopa!

    Om allt går som det ska så kommer här en liten bebis i början på november. Om jag då skulle gå från jobbet i början på oktober så vill man väl inte redan då ta ut föräldradagar? Tar man ut eventuellt sparad semester tills att bebisen kommer, eller hur gör man?

    Om jag då har två veckor sparad semester att ta ut i oktober och så kommer inte bebisen förrens slutet på november, då står jag ju utan lön i december? Hur brukar man göra?

  • Svar på tråden Föräldrarpenning, hur gör man?
  • Anonym (olika)

    Har du ett väldigt tungt arbete så kan du ansöka om havandeskapspenning. Annars är det semester eller föräldradagar du får börja ta ut om du vill ha pengar.

  • AnkiC

    Jag har alltid blivit berättigad graviditetspenning eftersom mitt yrke är såpass ansträngande. Så om du har ett sådant yrke så ansök om det. Blir du berättigad kan du välja om du vill utnyttja det eller ej. Annars så är det väl bra att ta semester eller föräldradagar ett par veckor innan bf. Går du över tiden så fortsätter du med F-dagar. En vecka kan du ju sjukskriva dig själv också.

  • Carambolan

    Du kan ju också börja spara lite extra redan nu så att du har råd att stå utan lön ett tag om du vill spara på föräldradagarna.

  • Mirabelle24
    AnkiC skrev 2017-04-05 12:15:07 följande:

    Jag har alltid blivit berättigad graviditetspenning eftersom mitt yrke är såpass ansträngande. Så om du har ett sådant yrke så ansök om det. Blir du berättigad kan du välja om du vill utnyttja det eller ej. Annars så är det väl bra att ta semester eller föräldradagar ett par veckor innan bf. Går du över tiden så fortsätter du med F-dagar. En vecka kan du ju sjukskriva dig själv också.


    Jag jobbar i butik med kosmetika så det är inte så fysiskt krävande, men ska kanske ansöka och se! Vet att en tjej gjort det innan och tyckte att det var svårt att få beviljat dock.
  • AnkiC
    Mirabelle24 skrev 2017-04-05 14:00:59 följande:
    Jag jobbar i butik med kosmetika så det är inte så fysiskt krävande, men ska kanske ansöka och se! Vet att en tjej gjort det innan och tyckte att det var svårt att få beviljat dock.
    Ja det blir nog svårt med ett sånt yrke. Det krävs ju att det är tunga lyft, mycket stå och gå, jobbig arbetsställning, stressigt eller riskfyllt arbete osv.
Svar på tråden Föräldrarpenning, hur gör man?