Utmattningssyndrom och depression - blogg
Hej!
Vad vet ni om utmattningssyndrom?
Vad vet ni om depression?
Hur ser ni på dom som har ovanstående?
Vet ni någon i er närhet med någon av diagnoserna?
Är du diagnostiserad?
Jag har för någon månad sedan blivit diagnostiserad med både utmattningssyndrom och depression och jag blir förvånad varje dag i princip kring okunskapen i det.
Jag skäms, ja jag känner mig lat, nej jag kan inte jobba, nej jag orkar inte vara med i skolan en dag, nej jag orkar inte ringa läkaren, jag orkar knappt duscha och göra vardagliga saker.
Jag orkar inte vara den vännen jag en gång var.
Men det värsta är min rädsla i hur andra ser mig. Ses jag som lat? Ses jag som en dålig vän? Ses jag som en dålig mamma? Ses jag som en dålig familjemedlem?
Det är svårt att vara sjukskriven med en diagnos som inte syns. Om jag ska göra något, om jag måste göra något är jag väldigt noga med att det inte syns hur jag mår.
För att bearbeta för mig själv, nå ut till andra och förhoppningsvis komma i kontakt med människor så jag inte har den här känslan av ensamhet. Jag är inte ensam eller onormal som mår såhär. Eller? Jag hoppas kunna sprida ett budskap kring utmattningssyndrom, depression, ångest och oro och därför har jag skapat en blogg.
Jag kommer lägga den lilla energi jag har på det i ett hopp om att till slut få energi från den. Hopp om att inte känna mig ensam och dålig.
Jag hoppas ni vill vara med på min resa och är du eller känner du någon i den här situationen så dela gärna er erfarenhet av det. Jag kommer mer än gärna i kontakt med andra för att öka min egna kunskap och som jag tidigare sagt inte känna mig ensam i det.
Jag känner att det är en enorm tabu kring psykisk ohälsa. Visst det har blivit bättre men det är långt kvar. Jag skäms över min psykiska ohälsa.
Http://livetibalansblog.wordpress.com