• Flikkan92

Nyttiga mättande mellanmål

Hej allihopa! Vi behöver lite mellistips här hemma. Barnen är lunch i skolan vid 11-12 och kommer hem vid 14-15 på dagarna. Middag äter vi hemma mellan 17-19 beroende på sporter och aktiviteter. De blir så klart hungriga mellan huvudmålen, och äter då massor med mackor som mellis och/eller frukt. Som de efter någon timme blir hungriga av igen då de inte är speciellt mättande.

Har ni några tips? Nåt som mättar bättre som inte är fullt med socker? Vill slippa detta eviga springande i kylskåpet!

• Svar på tråden Nyttiga mättande mellanmål
  • AniieeHär

Bättre mackor. Bättre bröd och bättre pålägg, som smörgåsröror och ägg (eller smörgåsröror med ägg). Smörgåsröror kan man göra en elelr två och ha ett par dagar/en vecka beroende på. Grova/halvgrova brödbullar (tex grahamsbullar eller norsk-bröd) är bättre än Jättefranska och Skogaholmslimpa.

Smoothies-paket i frysen som bara är att mixa.

Grönsaker och dipp.

Avokado-mousse har varit populärt hos ungarna senaste tiden (frys i portioner och ta fram vid frukosten så är det tinat till efter skolan)

Mini-pajer, gärna med sallads-topping.

Piroger, hot pockets, pizzarullar, taco pockets och quesadillas.

Nyttiga(ish....) havre-nötkakor.

Matmuffins

• nokitus

Keso är ju världens bästa grej när det kommer till mellanmål, mina barn älskar det dessutom....

• Tow2Mater

Frukt OCH ost brukar hålla min 8-åring mätt till middan efter aktiviteter. Alternativt frukt OCH nötter.

• najaden

Jag minns att jag köpte påsar med frusna, förstekta potatisbullar när mina barn var små. Lätta att bara värma i micron och äta med lite lingonsylt och en frukt. Jag tror att det fortfarandee finns att köpa. Annars åt dom också gärna fil eller yoghurt med müsli och frukt. 

Svar på tråden Nyttiga mättande mellanmål