• Hololitaaa

    HJÄLP!!

    Nu är jag så förbannad på sjukvården så det finns inte . Söker med frustration erfarenheter från andra föräldrar som kanske kan hjälpa mig . 
    Min dotter började få utslag runt munnen och kinderna redan i vintras, förskolan trodde hon reagerade på någon mat och vi kontaktade BVC och VC . Nej inga prover kan tas så länge hon inte reagerar via luftvägarna. Vi åkte dit igen och då är det tydligen utslag man kan få när det är kyligt och kallt , alltså vinter. vi fortsatte smörja med mjukgörande, men nu är gränsen nådd. Det försvinner inte och det har funnits där i flera månader nu. Kan detta vara allergi ändå ? Någon som känner igen utslagen som fått hjälp ? Det värsta av allt är att hon nu börjar tycka att hon är ful, en 5 åring..det gör så ont i

    mig. Att tillägga att det har blivit varfyllda blåsor. 

    Snälla någon ? 

  • Svar på tråden HJÄLP!!
  • Jasmin Karlsson

    Usch det ser riktigt jobbigt ut. Jag skulle gå till hudläkare om det var mitt barn. Läkarna på VC har begränsad erfarenhet av hud.

  • blomman 2

    Förskräckligt att ni inte har blivit tagna på allvar,stackars tjej! För mig ser det mer ut som svinkoppor,framförallt när du säger att det är vargfyllda blåsor. Till det behövs penicillin . Jag skulle söka upp akuten om inte VC lyssnar. Stort lycka till. Ps. Arbetar på förskola och ser dessa utslag lite då och då. Har varit med om att föräldrar har blivit hemskickade med svinkoppor och barnen har smittat ner en hel avdelning.

  • Hololitaaa
    blomman 2 skrev 2017-04-06 07:42:17 följande:

    Förskräckligt att ni inte har blivit tagna på allvar,stackars tjej! För mig ser det mer ut som svinkoppor,framförallt när du säger att det är vargfyllda blåsor. Till det behövs penicillin . Jag skulle söka upp akuten om inte VC lyssnar. Stort lycka till. Ps. Arbetar på förskola och ser dessa utslag lite då och då. Har varit med om att föräldrar har blivit hemskickade med svinkoppor och barnen har smittat ner en hel avdelning.


    Ja jag var också inne på det . Grejen är att hon har haft detta sen i november kanske , mer eller mindre . Så jag är inte lika säker längre på att det är det eftersom andra barn inte fått det och blivit smittade .
  • viseversa

    Sök till en annan läkare. Kan det vara början till svinkoppor? Har ni testat att själva utesluta vissa födoämnen som tex mjölk,citrusfrukt,nötter,fisk mm mm mm?

  • simpson86

    Min son har samma!! Vi har varit hos läkare i olika omgångar utan resultat, vi har tagit bort mat, vi har provat allt, vi har fått en ny tid till hudläkare,

  • Hololitaaa
    viseversa skrev 2017-04-06 07:44:29 följande:

    Sök till en annan läkare. Kan det vara början till svinkoppor? Har ni testat att själva utesluta vissa födoämnen som tex mjölk,citrusfrukt,nötter,fisk mm mm mm?


    Ja det hela började med att hon hade reagerat efter en måltid på förskolan, vi trodde då det var fisk och uteslöt det. men hon reagerade på varje måltid . Detta tog vi upp med VC, jag är ändå inne på någon allergi av något slag , att hon reagerar på något . Men jag kan som inte utesluta något mer utan att veta vad det kan vara . Förstår inte varför dom inte gör något . 
  • Hololitaaa
    simpson86 skrev 2017-04-06 07:46:04 följande:

    Min son har samma!! Vi har varit hos läkare i olika omgångar utan resultat, vi har tagit bort mat, vi har provat allt, vi har fått en ny tid till hudläkare,


    Jasså ?? Har ni fått gjort något allergitest ? Du får jättegärna skriva här efter ert besök hos hudläkaren . Har din son utslag på fler ställen eller är det bara i ansiktet ? 
  • simpson86
    Hololitaaa skrev 2017-04-06 07:47:14 följande:

    Jasså ?? Har ni fått gjort något allergitest ? Du får jättegärna skriva här efter ert besök hos hudläkaren . Har din son utslag på fler ställen eller är det bara i ansiktet ? 


    Vi har gjort allergitest men det visade inget, han har bara runt munnen, men rätt vad det är så kan det försvinna och sedan komma tillbaka 3 dagar senare. Utan att kosten har ändrats.
  • Mascaraklumpar
    Hololitaaa skrev 2017-04-06 09:02:21 följande:
    Tack :) Symptomen stämmer verkligen in , frågan är nu bara vad som kan utlösa de :) 
    Allt kan i princip utlösa det. Kyla, solljus, dregglande, tvättande, hudkrämer... Kosten kan säkert påverka såtillvida att om hon blir kladdig om munnen när hon äter så kan det irritera, men däremot är det inte troligt att det är något specifikt födoämne hon reagerar på. Jag hade tagit ett par veckor och verkligen försökt undvika allt som kan förvärra utslaget, dvs inga hudkrämer, försöka låta bli att tvätta hennes ansikte osv, för att se om det blir någon förbättring. Blir det inte det så tycker jag att ni ska söka vård igen.
  • Mallisr

    Åh, känner med dig. Tycker det ser ut som äggallergi. Min erfarenhet är att det kan bli utslag som blir riktigt fula sår. Be om pricktest. Vår flicka prickades och visade max när hon var 4mån och även vid kontrollen vid ett år.

    Lycka till.

  • marbuk

    När jag var ca 12 år gammal hade jag ngt liknande. Läkare tyckte att det var brist på vitamin B, så började använda det och så gick det över efter ett par veckor. Också vad det gäller salvor som man använder, jag har märkt att på min sons ansikte det ända som hjälper är Weleda cold cream. Inget annat.
    Hoppas det ordnar sig för er

  • Pettkee

    Min son såg ut så där runt munnen i två år.Vi utredde, skrev ner vad han åt för att se nått samband. Men icke, ena dagen kunde det vara yoghurten, nästa dag ketchupen och tredje dagen leverpastej. Kunde ev bero på att han hade astmamedicin (mask) eller mjölkproteinallergi eller... ja det kom många möjliga förklaringar, men inget svar. Han blev behandlad med kortison i omgångar, blev bättre för stunden, men kom sedan tillbaka. Smörjde mycket med olja, eftersom salvorna bara sved och hjälpte ändå inte. 
    Sen kom jag på att jag hade torkat honom mycket med våtservett runt munnen och slutade med det, samt tvättade honom med vatten efter varje inhalation och det blev tillslut bättre.

  • Jskdnf

    Smörj med hudrokortison, så ska du se att det blir bättre! Kan vara envisa eksem eller reaktion på allergi, men det hjälper med hydrokortison. Den finns receptfri på Apoteket.

    Svinkoppor är det inte för då hade det spridit sig till andra delar på kroppen. OM det inte skulle bli bättre av hydrokortisonen så sök igen och be om en antibiotikakur.

  • Micketysk

    Känner igen dessa utslag. Ser ut som exem. Dottern min fick det av socker. Gott till pannkaka osv men det gav dessa utslag runt hela munnen... så be VC utreda exem

Svar på tråden HJÄLP!!