• Rumpkulla

Nekad allergiutredning av vårdcentral

När jag var barn hade jag allergi mot mjölkprotein, ägg, soja, baljväxter, nötter, pollen, stenfrukter, vete, råg och havre.

Idag tål jag mjölkprotein men får symptom vid intag av det andra och jag har väldiga besvär under pollensäsongen.

Min femåring har massor av allergier.

Nu verkar det som att min 3- månaders också reagerar på något.

Blev bjuden på fika och det skulle vara vetefritt men det visade sig att man hade bakat med glutenfri vetestärkelse och jag fick reaktion med klåda, diarré och extremt bullrig mage. I samband med detta fick min 3- månaders eksem och nässelutslag varpå vi besöker akuten. Där rekommenderar de att jag gör ett nytt allergitest med tanke på att det är 22 år sedan jag gjorde något. Ska även börja jobba 1 dag i veckan om 1 månad och då krävs läkarintyg vid specialkost (pedagogisk måltid i förskola).

Har en remiss till barnmedicin med minstingen för att utreda och då vill de ha mina allergier kartlagda. Men de hanterar barn och skickar därför ingen remiss till min vc eller annan enhet utan jag får själv ta kontakt och boka. När jag nu gör det blir det blankt nej. Hon hakade upp sig på att barnmedicin vill att jag utreds och tycker att de ska skicka en begäran angående mina tester, vilket de givetvis inte gör. Men det är ju så mycket annat som spelar in. Rätt behandling under pollensäsong, att det krävs intyg för specialkost osv är också en stor del. Men sedan att det är så länge sedan testerna togs på mig gör ju att man verkligen vill ha svart på vitt. Att hålla på och experimentera själv orsakar bara obehag och långvariga reaktioner.

Och så nekar de och vill inte låta mig göra ett allergitest.

Vad gör man? Privat vårdcentral finns inte här. Att testa genom ett fristående bolag kostar flera tusen kronor och jag känner ändå att jag har rätt att söka vård på min vårdcentral för mina besvär där och få rätt hjälp och behandling. Det är ju inte något inbillat och det ställer till stora besvär för mig och min familj.

• Svar på tråden Nekad allergiutredning av vårdcentral
  • Anonym (A)

Det verkar som om dom, tycker att det är för dyrt...

• Rumpkulla
    Tofflans skrev 2017-04-06 09:19:34 följande:

Med vilken motivering nekar dom dig?

Hon sa att om barnmedicin vill att jag utreds ska de skicka en remiss. Det andra jag berättade för henne ville hon inte ens lyssna på utan hon fastnade i det.

Så ingen direkt motivering, utan bara nej.
    Anonym (A) skrev 2017-04-06 09:37:50 följande:

Det verkar som om dom, tycker att det är för dyrt...

Så kan det mycket väl vara.
    Lena skrev 2017-04-06 10:04:24 följande:

Kan du göra egenremiss för utredning?

Jag frågade om jag kunde göra det och då sa hon att man generellt sett inte behöver en remiss till vårdcentral då det är första anhalt när man söker vård i vilket fall. Vilket då var lite motsägelsefullt när hon vill att barnmedicin remitterar mig som vuxen dit :-/

Tänkte prova i morgon att boka via 1177 istället för att ringa, och då helt utelämna att barnens läkare vill att jag utreds på nytt. För det är ju bara en väldigt liten del i det hela.
  • Långbenopluto
    Rumpkulla skrev 2017-04-06 10:21:57 följande:
    Hon sa att om barnmedicin vill att jag utreds ska de skicka en remiss. Det andra jag berättade för henne ville hon inte ens lyssna på utan hon fastnade i det.
    Så ingen direkt motivering, utan bara nej.

Så kan det mycket väl vara.

Jag frågade om jag kunde göra det och då sa hon att man generellt sett inte behöver en remiss till vårdcentral då det är första anhalt när man söker vård i vilket fall. Vilket då var lite motsägelsefullt när hon vill att barnmedicin remitterar mig som vuxen dit :-/

Tänkte prova i morgon att boka via 1177 istället för att ringa, och då helt utelämna att barnens läkare vill att jag utreds på nytt. För det är ju bara en väldigt liten del i det hela.
    Ring vårdcentralens chef.
  • josefzon

Hej!

Är dyrt att göra allergitester. Kan kosta runt 200 kr per födoämne. Då är det även ganska specifika prover som ex . Det gör man oftast vid förstagångsbesvär eller för att utesluta allvarligare besvär. Då tar man bara några få utvalda prover pga kostnaden och att det inte förändrar något i behandlingen. Man får ju undvika det som orsakar problemen ändå.

För ett intyg behövs bara ett skriftligt läkarutlåtande, vilket oftast bygger på ett samtal under ett vanligt besök. Ibland får man fylla i ett formulär med födoämnen man reagerar på, vilket kan ligga till grund för bedömningen. Man kan aldrig neka att skriva ett intyg om ens hälsosituation, även om man som patient aldrig kan besluta vad det ska stå i intyget. Har du dessutom en önskan från arbetsgivaren att få ett intyg verkar det underligt att man är så avvisande. Det kan vara pga att provtagning är mycket dyrt och att många oroliga vill undersökas med dessa prover.

Mitt råd är att boka ett vårdcentralsbesök för födoämnesallergin och säg att du behöver ett intyg. Skulle man av någon anledning avvisa detta skulle jag ta reda på varför och eventuellt byta vårdcentral. Försök att vara tillmötesgående i kontakten, det brukar bli smidigare om vårdpersonalen är på defensiven redan från början.

Mvh

• josefzon

Oops, glömde specificera proverna.

Olika i olika landsting, gör man en microarray med många tester i ett kostar det 2542 kr i Skåne. Mellan 80-120 kr för vanliga allergen och 198 för allergen framställda genom rekombinant teknik. Ofta prov specifikt för ex torsk, kornmjöl, svensk flodkräfta, pinjenötter, färsk Fänkål, fänkålsfrön osv.

Mvh

Svar på tråden Nekad allergiutredning av vårdcentral