Nekad allergiutredning av vårdcentral
När jag var barn hade jag allergi mot mjölkprotein, ägg, soja, baljväxter, nötter, pollen, stenfrukter, vete, råg och havre.
Idag tål jag mjölkprotein men får symptom vid intag av det andra och jag har väldiga besvär under pollensäsongen.
Min femåring har massor av allergier.
Nu verkar det som att min 3- månaders också reagerar på något.
Blev bjuden på fika och det skulle vara vetefritt men det visade sig att man hade bakat med glutenfri vetestärkelse och jag fick reaktion med klåda, diarré och extremt bullrig mage. I samband med detta fick min 3- månaders eksem och nässelutslag varpå vi besöker akuten. Där rekommenderar de att jag gör ett nytt allergitest med tanke på att det är 22 år sedan jag gjorde något. Ska även börja jobba 1 dag i veckan om 1 månad och då krävs läkarintyg vid specialkost (pedagogisk måltid i förskola).
Har en remiss till barnmedicin med minstingen för att utreda och då vill de ha mina allergier kartlagda. Men de hanterar barn och skickar därför ingen remiss till min vc eller annan enhet utan jag får själv ta kontakt och boka. När jag nu gör det blir det blankt nej. Hon hakade upp sig på att barnmedicin vill att jag utreds och tycker att de ska skicka en begäran angående mina tester, vilket de givetvis inte gör. Men det är ju så mycket annat som spelar in. Rätt behandling under pollensäsong, att det krävs intyg för specialkost osv är också en stor del. Men sedan att det är så länge sedan testerna togs på mig gör ju att man verkligen vill ha svart på vitt. Att hålla på och experimentera själv orsakar bara obehag och långvariga reaktioner.
Och så nekar de och vill inte låta mig göra ett allergitest.
Vad gör man? Privat vårdcentral finns inte här. Att testa genom ett fristående bolag kostar flera tusen kronor och jag känner ändå att jag har rätt att söka vård på min vårdcentral för mina besvär där och få rätt hjälp och behandling. Det är ju inte något inbillat och det ställer till stora besvär för mig och min familj.