• Pysse

Hur allvarlig är fotbollsträning för 5-6 åringar?

Jag har en 5 1/2 åring som jag tänkte anmäla till fotboll nu till våren.
    Han går på dagis och går på simskola en dag i veckan (simskolan längtar han till).
    Fotboll vill han egentligen inte alls - är rädd att han skall få bollen i huvudet, som Bobo i julkalendern. Men med lite övetalning lyckades jag få honom att gå med på att prova någon gång. Men jag vill inte han skall hamna i hetsa-fram-framtida-proffs grupp. Vill bara han skall vänja sig vid att träna och röra på sig för att det är roligt.
    Hur allvarlig är fotbollsträning för 5-6 åringar ? Är det lek ?

• Svar på tråden Hur allvarlig är fotbollsträning för 5-6 åringar?
  • solrosen74

I den åldern ska det vara lek, men sen är det ju lite beroeende på tränaren och de andra föräldrarnas inställning.Barnen ska ju tycka att det är kul.

• Neko

Är han bollrädd så kan du ju alltid prova någon annan sport kanske? Jag var jättebollrädd när jag var liten och får man en boll i huvudet då så blir man ju jättejätterädd sen :/

• Maverich

Min sambo jobbar med fotboll (är ungdomstränare), enligt honom är det absolut ingen fara så länge barnen tycker att det är roligt!

• Maverich

Sen är det ingen FARA om de inte tycker att det är kul vill jag påpeka...

• yssanlull

mitt förslag är att du är sitter med vid ngn träning då o då, för att se hur tränaren lägger upp träningarna. I den åldern är det ju viktigt att man inte tar ut sej för mycket, och att man spelar för skoj skull....
    så var aktiv, och ha en bra dialog med tränaren...

• Pysse

Problemet är att både jag och min man är så frukstanvärt ointresserade av sport. Vi tycker bägge om att styrketräna och röra på oss - men vi hade ingen aning om att det var OS och vi visste faktiskt inte hur många fotbollsspelare det skall vara på plan. Min man trodde det var tre perioder i fotboll faktiskt.
    Så vi har ingen aning om hur fotbollsträning går till.

• yssanlull

haha...okej, inga problem. Men visst tror jag att man kan vara en engagerad förälder ändå!! Även om man inte vet antal spelare på plan

Ni kan ju sitta med och kanske se hur tränaren är mot barnen? Är han sträng? puschar dem för mycket? Eller ödmjuk och låter barnen vila när de vill...osv...
    mer såna saker...

• Drutten03

Min son är 6år nu men började fotboll i höstas då han var 5,5år.
    På hans fotboll så är det lek som gäller. Barnen får givetvis lära sig regler också, men det läggs upp som en lek och om ett barn inte vill delta i det som tränas för stunden så behöver de inte det. Tror att det först är för 8-åringarna som det börjar bli struktur på träningarna och där de också börjar tävla.
    Men som andra sade innan. Gå på någon träning och se hur de lägger upp det. Prata med tränaren och låt sonen känna efter om han tycker att det är kul

Svar på tråden Hur allvarlig är fotbollsträning för 5-6 åringar?