• Anonym (Ts)

Sjukskriven på heltid, kan jag gå ut semesterlön?

Hej,

Jag har varit sjukskriven sedan september 2016 på heltid och är fortfarande sjukskriven för utmattningsdeppresion, kan jag få ut semesterlön nu i sommar ändå? Jag har varit anställd på denna arbetsplats i 5 år.

• Svar på tråden Sjukskriven på heltid, kan jag gå ut semesterlön?
  • Anonym (Qwerty)

Läs på om semesterlönegrundande frånvaro

• Anonym (Ts)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-04-06 13:05:11 följande:

Läs på om semesterlönegrundande frånvaro

Jag har försökt, men mitt huvud har svårt att ta in facklig information just nu, trött, huvudvärk och illamående. Jag har legat sängliggande i nästan 7 månader, mitt huvud är inte som det var innan så jag hade varit tacksam för en enkel förklaring.

Jag har helt enkelt inte orken.

Kanske det finns någon vänlig själ som orkar förklara för mig?
  • Anonym (nja)

Om jag inte är felunderrättad så är sex sjukmånader per år semesterlönegrundande. Men det har lite med att göra vilket kollektivavtal du har. Prata med din personalavdelning.

• Anonym (nja)
    Frånvaroorsak Omfattning av semesterlönegrundande frånvaro 1 Sjukdom 180 dagar per intjänandeår. Rätten upphör efter oavbruten frånvaro i ett helt intjänandeår. 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-06 13:18:12 följande:

Jag har försökt, men mitt huvud har svårt att ta in facklig information just nu, trött, huvudvärk och illamående. Jag har legat sängliggande i nästan 7 månader, mitt huvud är inte som det var innan så jag hade varit tacksam för en enkel förklaring.

Jag har helt enkelt inte orken.

Kanske det finns någon vänlig själ som orkar förklara för mig?

Du kan få semesterlön ändå, men inte för hela perioden. Sjukskrivning är semesterlönegrundande, men bara upp till ett visst antal dagar. Tror att det är 180 och jag tror att det kan bero på vilket kollektivavtal du jobbar under.

Men semesterlön får du ju i samband med att du har semester och då kan du inte vara sjukskriven samtidigt. Har jag för mig..
  • Anonym (nja)

Alltså, du kan ju inte få semesterlön UNDER TIDEN du är sjukskriven om det var det du undrade. Du måste gå in i arbete för att få semester och därmed semesterlön.

• Anonym (Ts)
    Anonym (nja) skrev 2017-04-06 13:23:07 följande:

Alltså, du kan ju inte få semesterlön UNDER TIDEN du är sjukskriven om det var det du undrade. Du måste gå in i arbete för att få semester och därmed semesterlön.

Jag läste något på fsk att man hade rätt till sin semesterlön trots att man ej var arbetsför.

Det var därför jag frågade här.

Jag vill inte ha svar från folk som antar eller gissar utan från någon som faktiskt vet.
  • Lena

Du tjänar in semester medan du är sjukskriven (Max 180 dagar) men kan ju inte ta den samtidigt som du är sjukskriven

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-06 13:26:38 följande:

Jag läste något på fsk att man hade rätt till sin semesterlön trots att man ej var arbetsför.

Jag vill inte ha svar från folk som antar eller gissar utan från någon som faktiskt vet.

Men det är ju bara du här som vet vad som står i ditt kollektivavtal
  • Anonym (Konstigt)

En arbetskompis var långtidssjukskriven. Hon fick ut sin semesterersättning under pågående sjukskrivning.

Chefen mumlade något om 1 år gäller det, sen behöver man inte betala semesterersättning vid sjukskrivning.

• Anonym (Ts)

Enlig fsk så här man rätt till att ha semester samtidigt som man får sjukpenning.

Hittade ett svar på deras hemsida precis.

"Det stämmer att man kan vara sjukskriven och samtidigt ha semester, man kan inte ta halva semesterdagar. Hur din arbetsgivare beräknar ersättning av semesterdag bör du ta med arbetsgivaren alternativt med ditt fackförbund."

• Anonym (Inez)

Du har rätt att ha semester och få ut din semesterlön/semesterersättning under pågående sjukskrivning, det kan de flesta lönekontor och lönesystem hantera utan problem.
    Man bryter då inte din sjukskrivning (eftersom då skulle allt börja om med ny karens etc.) utan man lägger semestern "ovanpå".
    Då om vi tar juli tex. och du tar ut 10 semesterdagar så ska du få 21 sjukavdrag istället för 31 eftersom du har ju 10 dagar semester, och så får du semesterlön/semesterdagstillägg utbetalt för de 10 dagar du tar ut.
    Det som kan vara bra är att stämma av med handläggaren man har på FK så att man meddelar hur man har tänkt. Annars kan FK bli tjuriga.

Sen huruvida sjukfrånvaron är semesterlönegrundande eller ej är en annan fråga,  men den har redan blivit besvarad ser jag.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-04-06 13:31:09 följande:

Men det är ju bara du här som vet vad som står i ditt kollektivavtal

Jag har läst igenom mitt kollektivavtal men hittade ingen information tyvärr om vad som gäller vid utbetalning av semesterlön vid sjukskrivning.

Det stod något om att man tjänar in semester de 180 första dagarna men inget annat.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Inez) skrev 2017-04-06 13:56:53 följande:

Du har rätt att ha semester och få ut din semesterlön/semesterersättning under pågående sjukskrivning, det kan de flesta lönekontor och lönesystem hantera utan problem.

Man bryter då inte din sjukskrivning (eftersom då skulle allt börja om med ny karens etc.) utan man lägger semestern "ovanpå".

Då om vi tar juli tex. och du tar ut 10 semesterdagar så ska du få 21 sjukavdrag istället för 31 eftersom du har ju 10 dagar semester, och så får du semesterlön/semesterdagstillägg utbetalt för de 10 dagar du tar ut.

Det som kan vara bra är att stämma av med handläggaren man har på FK så att man meddelar hur man har tänkt. Annars kan FK bli tjuriga.

Sen huruvida sjukfrånvaron är semesterlönegrundande eller ej är en annan fråga,  men den har redan blivit besvarad ser jag.

Tack så mycket för att du tog dig tiden att förklara!
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-06 13:57:18 följande:

Jag har läst igenom mitt kollektivavtal men hittade ingen information tyvärr om vad som gäller vid utbetalning av semesterlön vid sjukskrivning.

Det stod något om att man tjänar in semester de 180 första dagarna men inget annat.

Då har du inte avtalat något bättre än det lagstadgade. De 180 första dagarna i sjukskrivningen är semestergrundande. Vilket blir 36 veckor. Efter det tjänar du inte in någon semesterlön.

Semesterkalkylatorn.se kan du se exakt hur mycket semester, både i dagar och pengar, du samlat ihop.
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-06 14:01:42 följande:
    Tack så mycket för att du tog dig tiden att förklara!
    Ingen orsak!
    Det man också ska veta är att du har rätt att få sjukpenning från FK samtidigt som du har semesterersättning under utbetalning från ditt arbete. Eftersom semestern är en förmån som du tjänat in.
    Så om vi tar juli som exempel har du rätt att få sjukpenning för hela juli månad samt att du för samma månad får ersättning för de 10 semesterdagar du lägger ut.

Det ligger även i arbetsgivarens intresse att se till att sjukfrånvarande personal får kännedom om reglerna eftersom man annars bygger upp en stor semesterskuld och stora saldon för medarbetare som är sjukskrivna. Och som ofta inte vet att man har rätt att faktiskt ha semester fastän man är sjuk.

• Anonym (FK)
    Anonym (Ts) skrev 2017-04-06 13:26:38 följande:

Jag jobbar på FK, med sjukpenning. Det finns inga hinder för att ta ut intjänad semesterlön samtidigt som du är sjukskriven, detta påverkar inte din ersättning från FK på något sätt.

Hur antalet semesterdagar du har rätt till från din arbetsgivare påverkas av din sjukskrivning vet jag däremot inte men det borde er HR avdelningen kunna informera om.
  • Anonym (pillan)
    Anonym (nja) skrev 2017-04-06 13:23:07 följande:

Det stämmer inte. Semestern har du redan tjänat in, därför kan du plocka ut semester under tiden du är sjukskriven. Det har jag själv gjort. 
  • Anonym (pillan)
    Anonym (FK) skrev 2017-04-06 17:27:10 följande:
    Jag jobbar på FK, med sjukpenning. Det finns inga hinder för att ta ut intjänad semesterlön samtidigt som du är sjukskriven, detta påverkar inte din ersättning från FK på något sätt.

Hur antalet semesterdagar du har rätt till från din arbetsgivare påverkas av din sjukskrivning vet jag däremot inte men det borde er HR avdelningen kunna informera om.
    Ser nu att du redan fått ett expertsvar. Då var ju mitt svar onödigt. Flört
  • Anonym (FK)
    Anonym (pillan) skrev 2017-04-07 19:38:44 följande:

Ser nu att du redan fått ett expertsvar. Då var ju mitt svar onödigt. 

Aldrig onödigt med ett informerat och korrekt svar tycker jag. Tvärtom, trevligt och hjälpsamt:)
Svar på tråden Sjukskriven på heltid, kan jag gå ut semesterlön?