• Anonym (Ts)

Svensk/persiska namn

Hej! Är äntligen gravid och beräknas föda i mitten av juni.

Bebisen i magen är en pojke och vi vill ha tips som passar bra både här och i Iran.

Namn som tex. Mohammad, Abdullah och Ali går bort.

Har ni några tips?

Hade det blivit en tjej hade hon hetat Zarah.

• Svar på tråden Svensk/persiska namn
  • Poascenko

Finns väl knappast något pojknamn som uppskattas lika mycket i Sverige eller Persien.

• MadHatter

Jag vet flera från Iran/Afghanistan boende i Sverige vars son heter Daniel

• Anonym (s)

Casper/Jasper
    Darius
    Arvin

Var lite svårt att leta, men dom där har man ju hört i Sverige utan att koppla som persiska namn, trots att de nu verkar vara det.

Ska se om jag hittar flera, men lycka till! :)

• Pastella

Borde inte Sam eller Sami vara persiska? Zacharias, Aron eller andra klassiker kanske fungerar?

• Anonym (namn)

Moses, Samuel eller något annat namn från gamla testamentet som ju är gemensam historia för kristna och muslimer?

• Anonym (c)
    Anonym (namn) skrev 2017-04-06 16:24:11 följande:

Moses, Samuel eller något annat namn från gamla testamentet som ju är gemensam historia för kristna och muslimer?

Moses skulle väl knappast att uppskattas i Sverige?
  • Anonym (Obesvarat)

Abd-Ulla.

Passar på såväl en liten pojke som en liten flicka.

• Anonym (namn)
    Anonym (c) skrev 2017-04-06 19:42:45 följande:
    Moses skulle väl knappast att uppskattas i Sverige?
    Känner en liten Moses- med svensk mamma. Funkar hur bra som helst. Lätt att uttala, lätt att stava. Fint och ovanligt utan att uppfattas som konstigt.
  • Anonym (K)

Mejsam, Meisam, Sam eller Sami.

• Anonym (*Namn)

Finns en del iranska pojkar som heter Kevin. Som iranie blir det inte betraktat som wt-namn.

-Benjamin

-Sam

-Daniel

• Anonym (Maria)

Följer tråden i jakt på tips. Vet dock inte förrens om två veckor vilket kön bebisen i magen har, men har två pojkar redan och känner på mig att det här också är en liten kille. Mina killar har svenska namn men har farfars namn som mellannamn, men skulle vilja ha ett persiskt namn till förnamn på tredje bebisen =)

• Anonym (gertrud)

Tycker Benjamin är fint. Ett namn med ursprung i den historiska judendomen. Gissar därmed att det av den anledningen funkar bra för både kristna och muslimer.

• hurtänktedunu

Vår lilla pojke heter Dastan. Persiskt namn som även funkar bra i Sverige då det uttalas som det stavas vilket för mig är viktigt. vill inte ha konstiga stavningar och uttal.

Svar på tråden Svensk/persiska namn