• Anonym (Panik)

Råkat dricka alkohol tidig graviditet - abort?

Har sån panik. Upptäckt att jag är gravid, står 3+ på clearblue så måste vara i vecka 6-7 nu. Drack alkohol i helgen både fredag och lördag. Googlade och hittade att det är värst att dricka v5 och nu mår jag så dåligt över det här. Vill inte ge ett litet oskyldigt barn men för livet. Ska ringa abortklinik så snart jag kan för rådgivning. Telefontid dock stängd för veckan!!! Nån annan som upptäckt graviditeten sent och råkat dricka? Abort eller inte? Hur gick det?

Är så ledsen!

• Svar på tråden Råkat dricka alkohol tidig graviditet - abort?
  • Kanttant

Du behöver inte vända dig till specifikt en abort klinik, vänd dig till närmsta MVC vara så kan du få prata med en barnmorska om din oro.

Sen är det rätt vanligt förekommande att gravida har råkat dricka alkohol innan de upptäckt att de vart gravida och det brukar man säga inte är något större problem. Men jag är inte medicinskt utbildad, endast vad jag har läst mig till på medicinska källor. Så ring MVC och prata med en barnmorska om vad det kan innebära för att stilla din oro. Jag tror dock inte att det ska vara någon större fara. Om det är det enda som får dig att överväga abort så behöver du nog inte göra abort isåfall.

Lycka till!

• Anonym (Rebecca)

Det beror bäl på hur mycket du druckit också. Är inte heller medicinskt utbildad, men har hört att det egentligen är okej att "dricka måttligt" under en graviditet. Hör av dig till MVC och prata med dem om din oro. Det kommer nog gå bra.

• Stårschan
    Anonym (Panik) skrev 2017-04-06 16:27:43 följande:

Har sån panik. Upptäckt att jag är gravid, står 3+ på clearblue så måste vara i vecka 6-7 nu. Drack alkohol i helgen både fredag och lördag. Googlade och hittade att det är värst att dricka v5 och nu mår jag så dåligt över det här. Vill inte ge ett litet oskyldigt barn men för livet. Ska ringa abortklinik så snart jag kan för rådgivning. Telefontid dock stängd för veckan!!! Nån annan som upptäckt graviditeten sent och råkat dricka? Abort eller inte? Hur gick det?

Är så ledsen!

Förmodligen en fjärdedel av alla som blev mammor på 70-talet. Du bör absolut prata med någon medicinskt kunnig innan du gör något drastiskt, men jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara anledning till abort. Fortsätt du att vara rädd om det lilla liv du har.
  • Anonym (E)

Jag drack en gång innan jag visste att jag var gravid och allt har gått bra. Barnet är idag vuxen 20+ och är fullt friskt och mår bra. Ring och prata med mvc.

• Anonym (Qwerty)

I Frankrike och Italien var det länge så att blivande mödrar rekommenderades att dricka ett glas vin om dagen. Deras missfallsstatisitk, eller missbildningsstatisitk är inte annorlundare än någon annans.
    Det rekommenderas ju inte att äta opastöriserad ost osv med tanke på listeria, vilket är 0,000000000001% risk att drabbas av. Samma sak med rensa kattlåda för toxoplasmons skull, också minsta minimala risk att drabbas för, framför allt med tanke på att katten bara kan ha det en gång i livet, bajset måste ligga kvar i minst två dagar för att bilda toxoplasmos, man måste ha tagit i bajset med fingrarna för att sedan stoppa dem i munnen.

Nä, ta ett chill pill och var glad istället.

• EpicNurse

Du behöver inte göra abort! Att du råkat dricka ett par gånger är inga problem!

• Anonym (Panik)

Om någon nånsin läser denna tråd: jag gjorde inte abort och har en frisk och välskapt halvårsbebis nu. Så det gick bra för bebisen. Självklart drack jag inget sen testet. Hade sån panik både för folsyran och dem där glasen vin. :(

Har man otur kanske folsyran gett ryggmärgsbråck och dem två glasen vin kunde gett hjärnskador - det var det jag läste.

Jaja nu har jag lagt det bakom mig och njuter av min friska och smarta bebis. :)

• Anonym (E)

Låter härligt, grattis.

• Anonym (Panik)
    Anonym (E) skrev 2018-05-16 17:43:01 följande:

Låter härligt, grattis.

Tack! :) Nu ser jag fram emot att få se hen växa och utvecklas. Än så länge är hen i takt med normal utveckling och till och med lite tidig. Och dessutom är hen extremt söt, fast där är jag väldigt subjektiv förstås.
  • Haskel
    Anonym (Panik) skrev 2018-05-17 09:53:46 följande:

Tack! :) Nu ser jag fram emot att få se hen växa och utvecklas. Än så länge är hen i takt med normal utveckling och till och med lite tidig. Och dessutom är hen extremt söt, fast där är jag väldigt subjektiv förstås.

Om du inte ens vet vad din egen unge har för kön, kan det ju inte ha gått helt bra?
  • Anonym (Panik)
    Haskel skrev 2018-05-17 10:54:02 följande:

Om du inte ens vet vad din egen unge har för kön, kan det ju inte ha gått helt bra?

Jag vet men inte du
Svar på tråden Råkat dricka alkohol tidig graviditet - abort?