• Äldre 6 Apr 17:47
    2269 visningar
    10 svar
    10
    2269

    Någon mer som ska starta utredning i maj?

    Jag ska påbörja en utredning i maj. Har inte fått så mycket info om hur det går till.

    Jag är också väldigt orolig över att dem kommer att säga att jag har för högt bmi för att få hjälp med att bli gravid.

    Är det någon som snart ska påbörja utredning och vill följas åt?

    Eller som vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Någon mer som ska starta utredning i maj?
  • NZZZZ
    Äldre 6 Apr 20:01
    #1
    kvinna29årskåne skrev 2017-04-06 17:47:20 följande:

    Jag ska påbörja en utredning i maj. Har inte fått så mycket info om hur det går till.

    Jag är också väldigt orolig över att dem kommer att säga att jag har för högt bmi för att få hjälp med att bli gravid.

    Är det någon som snart ska påbörja utredning och vill följas åt?

    Eller som vill dela med sig av sina erfarenheter?


    Hej!

    Är du singel eller i en relation? Vad ligger ditt BMI på? När jag och min kille gjorde utredning (är förvisso inte helt färdig än) fick vi först komma på läkarbesök där vi gick genom historia kring oss själva, pratade om min menscykel och andra praktiska saker. Därefter gjorde hon en vaginal undersökning och tog blodprover. Fick även mäta och väga mig! Min kille lämnade spermieprov. Nu på måndag ska vi tillbaka för att genomföra en såkallad äggledarspolning för att se att det är fri passage i äggledarna och undersöka så att livmodern ser bra ut. Det är i princip det vi hunnit med!

    Lycka till!
  • Äldre 23 Apr 18:20
    #2

    Vi ska kontakta sjukvården i nästa vecka. Det blir det första steget mot en utredning för oss.

    Känner i detta nuet, att kollen på vad som ska ske härnäst är lika med 0..

    Hur lång tid tar det från första kontakt till att utredningen är klar, om man inte går till någon privat klinik, ungefär?

  • NZZZZ
    Äldre 23 Apr 18:38
    #3
    Kallamakka skrev 2017-04-23 18:20:55 följande:

    Vi ska kontakta sjukvården i nästa vecka. Det blir det första steget mot en utredning för oss.

    Känner i detta nuet, att kollen på vad som ska ske härnäst är lika med 0..

    Hur lång tid tar det från första kontakt till att utredningen är klar, om man inte går till någon privat klinik, ungefär?


    Jag skickade remiss i början på feb, första mötet i mitten av mars, i april fick vi besked kring hur vi ska gå vidare. Sen beror det även på vad utredningen visar såklart. Men en utredning ligger enligt IVF-podden på 1-2 månader högst, sen finns det såklart andra fall.
  • Äldre 23 Apr 20:52
    #4
    NZZZZ skrev 2017-04-23 18:38:34 följande:

    Jag skickade remiss i början på feb, första mötet i mitten av mars, i april fick vi besked kring hur vi ska gå vidare. Sen beror det även på vad utredningen visar såklart. Men en utredning ligger enligt IVF-podden på 1-2 månader högst, sen finns det såklart andra fall.


    Tack för svar! Då går det ganska fort, ska bli skönt på ett sätt, att få reda på om det är något knasigt som gör att det inte gått vägen.. men läskigt också!
  • NZZZZ
    Äldre 23 Apr 20:56
    #5
    Kallamakka skrev 2017-04-23 20:52:17 följande:

    Tack för svar! Då går det ganska fort, ska bli skönt på ett sätt, att få reda på om det är något knasigt som gör att det inte gått vägen.. men läskigt också!


    Jag förstår dig. Det är ju nästan lättare att få svar på något och åtgärda det oclså.

    Lycka till och fråga om det är något mer du undrar över :)

    Min process såg ut såhär (Sahlgrenska)

    1. Skickade remiss i början på feb.

    2. Första mötet 17/3, gjorde vaginal ultraljudsundersökning, tog blodprov och killen lämnade spermaprov.

    3. Tillbaka i april för ett till spermaprov (då det innehöll noll spermier i första) och fick även genomföra en äggledarspolning. Fick svar på andra spermaprovet samma dag och blev rekommenderade donation.

    4. Väntar på remiss till donationskön (där är vi nu).
  • Äldre 23 Apr 21:21
    #6

    oj vilken guldgruva jag har här nudå, kommer nog frågor längs vägen! man har en del funderingar..

    Hur var det mentalt att börja "gräva i det" för er?

    jag tänkte på eventuella tillskott, jag äter folsyra och har smörjt med progesteron kräm.

    Inför första mötet kanske man inte ska ta något, så blodproverna visar "rätt" ?

    Får man veta innan mötet att man ska lämna sperma prov?

    Hoppas det går vägen för er :)

  • Äldre 23 Apr 22:21
    #7

    Vi är precis klara med våran utredning, och den gick till såhär

    Fick remiss till Stockholm ivf

    Första besöket: svara på frågor göra ultraljud och jag fick lämna blodprov.

    Sambon fick göra spermaprov hemmifrån och åka och lämna in. ( var mycket bra)

    Besök 2: svar på alla prover ( som såg bra ut).

    Besök 3: spolning av äggledarna. Hade stopp i ena.

    Båda fick lämna blodprover

    Besök 4: fick svar på alla prover som var bra. Pratade även om hur en IVF går till.

    Remiss skickades iväg för IVF. Om 3-4 veckor skulle vi få hem brev i brevlådan. Har nu gått 1 vecka. Vi måste då själva inom 3 månader kontakta den klinik vi vill gå till. Vi kommer välja samma som vi har gjort utredning hos då dom har kort kötid.

    Allt detta tog ca 2 månader. Skulle gått fortare om inte min mens cykel innan spolningen av nån konstig andledning blev jätte lång. Hela 50 dagar istället för 30.

    Hoppas det hjälpte något :)

  • Äldre 23 Apr 22:53
    #8
    nenanr1 skrev 2017-04-23 22:21:07 följande:

    Vi är precis klara med våran utredning, och den gick till såhär

    Fick remiss till Stockholm ivf

    Första besöket: svara på frågor göra ultraljud och jag fick lämna blodprov.

    Sambon fick göra spermaprov hemmifrån och åka och lämna in. ( var mycket bra)

    Besök 2: svar på alla prover ( som såg bra ut).

    Besök 3: spolning av äggledarna. Hade stopp i ena.

    Båda fick lämna blodprover

    Besök 4: fick svar på alla prover som var bra. Pratade även om hur en IVF går till.

    Remiss skickades iväg för IVF. Om 3-4 veckor skulle vi få hem brev i brevlådan. Har nu gått 1 vecka. Vi måste då själva inom 3 månader kontakta den klinik vi vill gå till. Vi kommer välja samma som vi har gjort utredning hos då dom har kort kötid.

    Allt detta tog ca 2 månader. Skulle gått fortare om inte min mens cykel innan spolningen av nån konstig andledning blev jätte lång. Hela 50 dagar istället för 30.

    Hoppas det hjälpte något :)


    Oj! Tack för tydligt å bra svar. Känns som om det kan gå lite olika vägar det här!
  • Äldre 2 May 14:48
    #9

    Nu närmar sig besöket om utredning. Ska dit på torsdag. Är jättenervös för vad dem ska säga och hur det går. Är väldigt orolig för att dem ska säga att jag jag för högt bmi. Är någon/har varit i liknade situation som vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Äldre 30 May 23:23
    #10

    Hej!
    Jag har precis lämnat blodprov på dag 3 i min cykel och ska lämna ett till i dag 19. Killen lämnat sitt prov och gynekologen sa att så fort han fått svar på proven så skickar han remis till ivf.
    Nån som vet hur lång tid det tar tills själva behandlingen för ivf kommer igång? Bor i Stockholm.

Svar på tråden Någon mer som ska starta utredning i maj?