• Dukani­ntevin­naöver­mig
    Äldre 6 Apr 18:45
    6070 visningar
    7 svar
    7
    6070

    Varför är konstnärsmaterial så dyrt?

    Blev äntligen inspirerad av en duktig youtuber och tänkte att nu skulle jag minsann skapa. Behöver köpa in några basic grejer. Inga finesser, bara "primer", vit akrylfärg, några pigment, ett borstset och sådär, herregud över 800 kr! Försökte skära ner, den behöver jag inte, den kan jag fuska med något annat istället... Fortfarande nästan 600 spänn... och jag som bara ville designa min egen artbook med lite roliga tekniker jag nyss lärt mig. Nu känns det fördjävligt. Exempel; en hålslagare som gör formen av en fjäril: 250 kr! Vit akrylprimer: nästan 200 kr! Osv. Jaha jag får väl gå hem, blanda äggvita med talk puder och färga med snabbkaffe! Eller mitt eget blod!

    Är det rimligt att konstnärsmaterial är så fruktansvärt dyrt?

  • Svar på tråden Varför är konstnärsmaterial så dyrt?
  • Äldre 6 Apr 19:47
    #1

    Var har du kollat? Akrylfärg finns på Claes Ohlson tex

  • Äldre 6 Apr 19:49
    #2

    Jag handlar ofta till barnen på TGR - kanske inte bästa kvalité - men bra om man ska öva!

  • Äldre 6 Apr 20:01
    #3

    Kvalitet kostar. Jag jobbar som konservator och ser vad som händer när folk väljer dåliga material. Det går sönder, krackelerar, flagar, bleks mm.

    Man kan köpa billiga grejer för att öva, men problemet är att dåliga material är svårare att jobba med så det blir ingen bra övning.

    Risken med billigt övningsmaterial är också att man råkar bli nöjd med resultatet men då är kvaliteten för dålig så efter bara några år är det man gjorde förstört och all tid man la ner bortkastad.

  • Äldre 6 Apr 20:13
    #4

    Hålslagare behövs ju ingen superkvalitet, kolla tgr och Panduro.

    Papper och färg är ju värre.


    42.
  • Äldre 7 Apr 00:06
    #5

    Det som inte klassas som behov kan o ska vara dyrt, precis som tobak, alkohol, .... ;)

  • Äldre 7 Apr 01:16
    #6

    Man får ju vad man betalar för.


    Vill man ha bra saker kostar det mer vill man ha skit då köper man det..

    I min hobby kostar 1 meter fiskelina 2 kronor och på varje rulle har jag ca 500 meter
    Men det finns dom som kostar typ 20 öre per meter men jag väljer kvalité föra kvantitet.. 


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Wed 14 Apr 2021 15:28
    #7

    Hej!

    Grejen med varför just konstnärsmaterial är så dyrt är väl just att det ofta är till för konstnärer, det vill säga professionella utövare, som behöver bra kvalitet för att få bra resultat! Men jag tycker att en affär som Matton ofta har en bra balans av både billigare och dyrare konstnärsmaterial. Har någon erfarenhet av dem?

Svar på tråden Varför är konstnärsmaterial så dyrt?