• Anonym (Söker jobb)

Hur skriver jag ett cv med dåliga meriter?

Ja hur gör man?

För 10 år sen gick jag en utbildning och fick en del behörigheter.

Jobbade efter lite sporadiskt men inga ställen jag kan använda som meriter. Det har varit korta anställningar på 1-3 månader.

Sen arbetslös i 2 år.

Gravid och föräldraledig

En ny utbildning med examen vintern 2015 sedan arbetslös, gravid med nummer två och nu föräldraledig.

Sist jag liksom hade ett jobb var 2012.

Hur skriver man en cv med noll meriter typ?

• Svar på tråden Hur skriver jag ett cv med dåliga meriter?
  • nnnnnnnn

Skriv lite mer svävande då!

2007 - utbildning i XYZ, därefter kortare vik. och timanställningar inom branchen fram till
    2010 (?) Föräldraledig med mitt första barn
    2012 - 2015 utbildade mej till ABC
    2015 - 2017 föräldraledig med första och andra barnet.

Fast med rätta årtalen såklart...

Kanske känns det lättare för dej om du tänker på arbetslösheten som att du var föräldraledig utan ersättning/lön istället för att tänka att du varit arbetslös.

Går ju enklare att förklara i intervjusituation med:
    "haft sådan tur att jag kunnat vara hemma mycket med mina båda barn vilket jag tycker är värdefullt, men nu är jag verkligen sugen på nya utmaningar. Det var härligt att kunna vara hemma så länge och ge dem en grundtrygghet, men jag känner mej helt klar med barnledighet nu"

• nnnnnnnn

Det är ju inte direkt att ljuga, vilket jag starkt avråder ifrån.
    Skriv inte att du jobbat på platser som du inte jobbat på. Eller lägg till fantasiutbildningar mm.

Men om du varit hemma under tiden du varit gravid eller haft småbarn, så är det rimligt att tänka på det som förlängd barnledighet, även om du fått A-kassa istället för FP.

• Glinda från Oz

Jag specificerar aldrig mellan vilka datum anställningen varade utan skriver bara årtal. Tex bla bla bla anställd 2010, hej och hå anställd 2013 så berättar jag kort om jobbet och vilka arbetsuppgifter jag hade.

• Anonym (Jag är min merit)

Du använder dig själv som merit.
    Tips ett innan du skickar ditt cv, ring och fråga om det finns jobb, låt glad och entusiastisk.
    Skicka ditt cv. (och skriv i mailet att ni har haft tel kontakt)
    Ring tillbacka efter någon timme och låt lika entusiastisk och säg att du vill bara få bekräfta att ditt cv har kommit fram. Låt lika glad och entusiastisk.

Öva innan du ringer på din ton i rösten, skriv ev, upp vad du ska säga så det flytter på bra.

På ditt personliga brev skriver du . Om ni anställer mig får ni en medarbetare ..... och där skriver du dina egna goda egenskaper. Ex. om du är alltid i tid, pratglad, noggrann, flexibel, glad, företagsam, tar egna intiativ, lättlärd,

ex.
    Om ni anställer mig så får ni en morgonpigg, glad och trevlig tjej på morgonkvisten som älskar att liva upp stämningen och komma igång med dagens arbete. Jag är alltid noggrann och har lätt för att samarbeta med andra och strävar alltid efter ny utveckling. osv....

eller.

Om ni anställer mig så får ni en trevlig tjej som kan hålla många bollar i luften och är stresstålig. Flexibel och gillar att arbeta i grupp och har lätt för att ta konstruktiv kritik osv.

Skicka gärna ett kort på dig själv i cv så de får en bild direkt vem du är. ta gärna ett där du ser glad och lycklig ut. Alltså inga ankläppar som putar :P

Lycka till. Glöm inte säga att du ser fram emot att bli en del av deras team.

Svar på tråden Hur skriver jag ett cv med dåliga meriter?