• Morni
    Äldre 7 Apr 01:17
    7374 visningar
    15 svar
    15
    7374

    När ska man byta däck, idiotisk lag?

    När ska man byta däck, idiotisk lag?
     
    voto.se/Hjulbyte Rösta efter läsning
     
    Enligt lagen måste man ha vinterdäck på sitt fordon mellan den 1 december och den 31 mars om det råder vinterväglag.
    Det är dessutom tillåtet att använda sig av dubbdäck oavsett om det råder vinterväglag eller ej under perioden 1 oktober till 15 april.
     
    Det var snö och minus nyligen, på lördag börjar Påsklovet som slutar 18/4 och ska bli minusgrader på nätterna till 18/4.
    Tar man bilen är det säkrast att behålla vinterdäcken på, men hur köra hem lagligt om inte 15/4 och hur ska alla hinna byta däck annars på 15 dagar.
    Förut var det 1/5 men byråkrater drog ner det 2 veckor av miljöskäl.
     
    voto.se/Hjulbyte Efter läsning
  • Svar på tråden När ska man byta däck, idiotisk lag?
  • Äldre 7 Apr 01:23
    #1

    Jag bytte redan i slutet på mars..
    Sen får man isf köra därefter
    Har varit minusgrader och is här med sen dess så sent som igår morse när jag åkte hem från jobbet men jag anpassa mig efter väglaget ...


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 7 Apr 06:00
    #2

    Är det vinterväglag får du ha det när som helst.

    Jag tycker att det är bra regler. Att kravet på vinterdäck bara gäller personbilar gillar jag inte

  • Morni
    Äldre 7 Apr 06:48
    #3
    Lena skrev 2017-04-07 06:00:01 följande:
    Är det vinterväglag får du ha det när som helst.

    Jag tycker att det är bra regler. Att kravet på vinterdäck bara gäller personbilar gillar jag inte
    Läs igen
  • Wazp
    Äldre 7 Apr 07:08
    #4
    Lena skrev 2017-04-07 06:00:01 följande:

    Är det vinterväglag får du ha det när som helst.

    Jag tycker att det är bra regler. Att kravet på vinterdäck bara gäller personbilar gillar jag inte


    Det gäller tunga fordon som lastbilar och bussar med :)
  • Äldre 13 Apr 06:45
    #6

    Hade majoriteten bilister kunnat köra efter väglaget och inte efter sin egen upplevda körförmåga hade man nog inte behövt bekymra sig. Men så fort det ser lite snöfritt ut tycks alla jävla hämningar släppa.

    Går en högtrafikerad väg genom orten och hur nära man än ligger fartgränsen dyker alltid nån upp bakom och trycker på. Gärna när det är minusgrader och blankis...

    Så behåll ni vinterdäcken på så slipper vi vettiga bilister få er inglidandes i nacken...

  • Äldre 13 Apr 08:03
    #7
    stinse skrev 2017-04-13 06:45:59 följande:
    Hade majoriteten bilister kunnat köra efter väglaget och inte efter sin egen upplevda körförmåga hade man nog inte behövt bekymra sig. Men så fort det ser lite snöfritt ut tycks alla jävla hämningar släppa.

    Går en högtrafikerad väg genom orten och hur nära man än ligger fartgränsen dyker alltid nån upp bakom och trycker på. Gärna när det är minusgrader och blankis...

    Så behåll ni vinterdäcken på så slipper vi vettiga bilister få er inglidandes i nacken...
    Ok
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 13 Apr 09:08
    #8

    Ser att ts redan lämnat men det kan vara intressant att klargöra om det är någon annan som missförstått detta.

    Alltså, för personbilar gäller:

    - Man _måste_ ha vinterdäck på bilen mellan 1/12 och 31/3 _om_ det råder vinterväglag. Vinterväglag råder om det är snö, is, frost eller modd på vägbanan och då räknas även vägrenen.

    - Man _får_ ha vinterdäck mellan 1/10 och 15/4 oavsett om det råder vinterväglag eller inte.

    - Man _får_ även ha vinterdäck både före 1/10 och efter 15/4 om det råder vinterväglag.

    Exempel:

    1. Datum 18/4, vägrenen täckt av ett tunt lager frost, 1 minusgrad = Helt okej att ha vinterdäck, men inget krav.
    2. Datum 18/4, torr och ren vägbana, 15 grader varmt = Vinterdäck förbjudet.
    3. Datum 28/3, vägrenen täckt av ett tunt lager frost, 1 minusgrad = Vinterdäck krävs.
    4. Datum 28/3, torr och ren vägbana, 15 grader varmt = Helt okej att använda både sommar och vinterdäck.

    Överkurs:

    1. Datum 13/4, vägrenen täckt av ett tunt lager frost, 1 minusgrad = Helt okej att ha vinterdäck, men inget krav.
    2. Datum 13/4, torr och ren vägbana, 15 grader varmt =  Helt okej att använda både sommar och vinterdäck.

    Notera att det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte så om du hamnar i en olycka under perioden 1/12-31/3 och har sommardäck på så kan du inte hävda att du ansåg att det inte rådde vinterväglag utan det avgörs av polisen.

    Dessa regler gäller för dubbade vinterdäck. Odubbade vinterdäck, dvs friktionsdäck, får man köra med året runt om man vill.

  • Äldre 14 Apr 10:02
    #10

    Köp odubbade vinterdäck så är problemet löst.

  • Äldre 14 Apr 15:08
    #12

    Polisen har redan gått ut med att det är helt OK med dubbdäck över påsk, med tanke på vädret.

    Man gjorde det innan påsktrafiken satte igång.

    Ingen lär bli bötfälld för dubbdäck när det är nollgradigt, eller minus, på nätterna.

  • Äldre 14 Apr 17:24
    #14
    Rambodana skrev 2017-04-14 16:50:41 följande:
    Oklart läge då vädersajter visar olika och många bytt redan. Vilken polis, länk?
    polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Nyheter/Norrbotten/april-juni/Kor-forsiktigt-i-pasktrafiken/
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6673879
Svar på tråden När ska man byta däck, idiotisk lag?