• Umspa

    SGI beslut

    Hej!

    Hoppas någon kan komma med riktiga svar eller råd.

    Mitt BF datum är 15 juni 2017, påbörjade en fast tillsvidareanställning på 100% 9 januari detta år.

    Var föräldraledig för sonen från 1 mars 2016 - 8 januari 2017.

    Innan föräldraledigheten jobbade jag 85% från 21 sept 2015 - 28 feb 2016 och min SGI baseras på det.

    Har haft alla möjliga sysselsättningsgrader senaste åren som vikarie och 50% i grundanställning.

    Nu har man ju googlat och läst massor om detta med SGI, hur man höjer den, gör för att inte sänka den osv. Dum som jag var trodde jag att min heltidsanställning skulle innebära att jag får den nya SGI baserad på 100%.

    Men inser att det fattas ca 20 dagar för att höja den.

    Finns det någon här som fått sin SGI höjd utan att jobba i 180 dagar på den procenten?

    Förstår om jag inte kan göra något åt saken men om min avsikt är att jobba 100% efter föräldraledigheten, borde inte det påverka beslutet? Eller att det fattas 20 futtiga dagar. Det är ju trots allt en tillsvidareanställning och för att gå ner i tid måste man ansöka minst 3 månader innan på mitt jobb, ?vilket jag inte skulle hunnit, borde också räknas in tycker jag ;)

    Och nu har dessutom FK sänkt min SGI till 75% trots att jag hade 85% med sonen. För att försäkringskassan inte varit noga med att kolla det innan jag gick på föräldraledighet den gången och vad jag hade för sysselsättningsgrad 2015. Känns riktigt surt, hade ju åtminstone räknat med de 85 %. Så nu får vi se om

    man blir återbetalningsskyldig också!

    Som sagt jag fattar om jag inte har så mycket att komma med om jag t ex överklagar beslutet om SGI men finns det någon som fått "dispans" på ett eller annat sätt så hoppas jag ni kan svara!

  • Svar på tråden SGI beslut
  • Mia777

    Hej,

    Om du har haft för avsikt (innan du blev med barn) att arbeta i hel omfattning kan SGI fastställas enligt den nya inkomsten! Dock kan det variera från handläggare till handläggare!

    Lycka till!

  • nnnnnnnn

    Det är ditt ansvar att se till att FK har rätta uppgifterna.
    Skicka in ditt anställningsbevis eller be arbetsgivaren att skicka in motsvarande uppgifter, på att du jobbat 85% före din FL.
    Det är inte rätt att du ska ha för lite i FP. Överklaga din SGI.

  • Anonym (Många ?)

    Du bör kunna få SGI höjd till 100%. Däremot kanske du inte får fp på den nya SGIn för de första 180 dagarna. Det beror på att fp har ett 240-dagarskrav (man måste jobbat 8 mån innan bf/barnet föds). Lite svårt att svara på hur det blir för dig utan att ha alla uppgifter.

    Vad menar du med att man sänkt fr 85 till 75? På vilken grund? O hur kom de på det nu? Innebär det återkrav eller vad blir konsekvensen? Vad hade du för anställning sep 15- feb 16? Tog den anställningen slut då sista feb? Gav du fel uppgifter till FK?

    Att överklaga kostar för övrigt inget så du har inget att förlora. Överklaga kan du alltid göra. Tips är att överklaga både SGI men också varje utbetalning (som du anser är fel pga att den beräknas på fel SGI enl dig?)

  • Umspa
    Mia777 skrev 2017-04-11 21:01:20 följande:

    Hej,

    Om du har haft för avsikt (innan du blev med barn) att arbeta i hel omfattning kan SGI fastställas enligt den nya inkomsten! Dock kan det variera från handläggare till handläggare!

    Lycka till!


    Ja, jag har alltid haft för avsikt att arbeta 100%, dock fick jag veta att jag kunde få påbörja 100% först november 2016 när jag var föräldraledig med sonen. Så kunde inte påbörja dessa procent på en gång. Var väl i vecka 5 då.

    Tack! Ska nog skicka in så att dom får ompröva beslutet i alla fall.
  • Umspa
    nnnnnnnn skrev 2017-04-11 23:14:13 följande:

    Det är ditt ansvar att se till att FK har rätta uppgifterna.

    Skicka in ditt anställningsbevis eller be arbetsgivaren att skicka in motsvarande uppgifter, på att du jobbat 85% före din FL.

    Det är inte rätt att du ska ha för lite i FP. Överklaga din SGI.


    Förstår att det är jag som ska ha koll på det, men dom gjorde samma sak den gången, in med anställningsbevis och arbetsgivarintyg osv. Sen fastställde dom min SGI på 85% som jag arbetade just då. Därför kommer det lite som en chock nu när jag fått utbetalningar efter fel sysselsättningsgrad i 10 månader. Men jag ska nog överklaga!
  • Umspa
    Anonym (Många ?) skrev 2017-04-12 00:07:12 följande:

    Du bör kunna få SGI höjd till 100%. Däremot kanske du inte får fp på den nya SGIn för de första 180 dagarna. Det beror på att fp har ett 240-dagarskrav (man måste jobbat 8 mån innan bf/barnet föds). Lite svårt att svara på hur det blir för dig utan att ha alla uppgifter.

    Vad menar du med att man sänkt fr 85 till 75? På vilken grund? O hur kom de på det nu? Innebär det återkrav eller vad blir konsekvensen? Vad hade du för anställning sep 15- feb 16? Tog den anställningen slut då sista feb? Gav du fel uppgifter till FK?

    Att överklaga kostar för övrigt inget så du har inget att förlora. Överklaga kan du alltid göra. Tips är att överklaga både SGI men också varje utbetalning (som du anser är fel pga att den beräknas på fel SGI enl dig?)


    Ok, så trots att jag arbetat konstant på olika procent sedan 2012 så måste jag ha arbetat på samma procent 8 månader innan dom kan räkna på dom procenten från första dagen jag tar ut FP? Om dom kunde höja den fr.o.m. 181 dagen hade gjort otroligt mycket för ekonomin!

    Min handläggare ville då snoka i allt verkade de som :) Hon ville ha arbetsgivarintyg från 2015 i och med att jag bara arbetat 85% från 21/9-15 till 28/2-16 och de räckte väl inte för att fastställa min SGI på dom procenten. Dock visste jag ju att jag skulle fått påbörja 85% minst när jag kom tillbaka från föräldraledigheten.

    Från 12/1-15 till 20/9-15 arbetade jag 75%.

    Har haft en grundanställning på 50% sedan 13/10-14 och alltid jobbat mer om jag fått! Jag vet inte vad konsekvensen blir av att jag skulle fått SGI baseras på 75% egentligen när jag varit föräldraledig med sonen. Handläggaren på FK kunde inte svara på det utan sa att jag åtminstone skulle varit beredd på att bli återbetalningsskyldig. Men dom gjorde samma sak då, skickade in arbetsgivarintyg och anställningsbevis. Sen gjorde dom en utredning och fastställde min SGI.

    Ja jag ska nog överklaga, så får vi se om det leder någon vart eller inte! Kommer jag förresten stå utan utbetalningar av FP de månader de tar för dom att ompröva?

    Tack för hjälpen!!
  • Anonym (Många ?)
    Umspa skrev 2017-04-12 08:31:24 följande:
    Ok, så trots att jag arbetat konstant på olika procent sedan 2012 så måste jag ha arbetat på samma procent 8 månader innan dom kan räkna på dom procenten från första dagen jag tar ut FP? Om dom kunde höja den fr.o.m. 181 dagen hade gjort otroligt mycket för ekonomin!

    Min handläggare ville då snoka i allt verkade de som :) Hon ville ha arbetsgivarintyg från 2015 i och med att jag bara arbetat 85% från 21/9-15 till 28/2-16 och de räckte väl inte för att fastställa min SGI på dom procenten. Dock visste jag ju att jag skulle fått påbörja 85% minst när jag kom tillbaka från föräldraledigheten.

    Från 12/1-15 till 20/9-15 arbetade jag 75%.

    Har haft en grundanställning på 50% sedan 13/10-14 och alltid jobbat mer om jag fått! Jag vet inte vad konsekvensen blir av att jag skulle fått SGI baseras på 75% egentligen när jag varit föräldraledig med sonen. Handläggaren på FK kunde inte svara på det utan sa att jag åtminstone skulle varit beredd på att bli återbetalningsskyldig. Men dom gjorde samma sak då, skickade in arbetsgivarintyg och anställningsbevis. Sen gjorde dom en utredning och fastställde min SGI.

    Ja jag ska nog överklaga, så får vi se om det leder någon vart eller inte! Kommer jag förresten stå utan utbetalningar av FP de månader de tar för dom att ompröva?

    Tack för hjälpen!!
    Glöm det där med 240 dagar. Jag tänkte fel. Det kan bli så men det är för de som totalt inte jobbat 8 mån innan. Omfattningen på hur du jobbat spelar inte så stor roll om du får fp baserat på SGI de första 180 dagarna eller inte. Glöm det som sagt. Jag var trött när jag skrev det, det gäller inte i din situation.

    Du kan inte se på det som att de snokar. Du har skyldighet att lämna alla uppgifter som behövs. Är du osäker så lämna hellre fler uppgifter än för lite. Det är DU som ansöker om en förmån och måste lämna underlag så att det blir rätt. 

    Som jag sagt tidigare så har du en tillsvidareanställning på heltid och jobbar 100 % nu. Huvudregeln inom SGI är trots allt att SGI är den inkomst i pengar som man tills vidare kan förväntas få. I princip kan man få hel SGI efter att ha börjat jobba i en sådan anställning i en dag. Kravet är att anställningen varar minst 6 månader. Problemet är om man kan ifrågasätta att du verkligen vill jobba 100% iom att du inte gjort det tidigare. Det att du nu jobbar 100% kan då ses som enbart försök att höja SGI inför föräldraledigheten. Dock är det ju inte ovanligt att man hamnar i din sits att man velat jobba 100% hela tiden men inte fått jobb på mer än 50-75 %. Det man kan göra i de fallen är att anmäla sig på arbetsförmedlingen och söka jobb på de % som fattas. På så sätt hade du visat att du eg ville jobba 100% även tidigare. Nåja det är för sent nu. Du måste övertyga handläggaren om att du vill jobba 100% även framledes - efter föräldraledigheten. Kan din arbetsgivare på ngt sätt intyga att du eg alltid velat jobba 100% eller skriva något om de samtal ni haft om din anställningsomfattning? För jag förstår det som att du haft samma arbetsgivare (och kanske chef?) hela tiden?

    Jag förstår fortfarande inte på vilken grund din SGI bakåt i tiden sänks. Har du fått ngt beslut och vad står det där? Om FK hade all den info du skrev här om hur du jobbat januari -15 - februari -16 så kan det visserligen anses vara fel men inte ett sådant uppenbart fel eller uppenbart felaktigt underlag som krävs för att kunna ändra i efterhand. Antar att de i så fall ändrar enl 113 kapitlet 3 § socialförsäkringsbalken, men det är som sagt hårda krav för att göra ändring i efterhand (om du gett dem rätt uppgifter). Så det håller inte och återkrav kan de inte göra om du lämnat korrekta uppgifter för då kan du inte ha förstått att det blivit fel och tagit emot pengarna i god tro. Om du däremot lämnat fel uppgifter eller undanhållit uppgifter så kan man göra återkrav. 

    Om du begär omprövning så betalar man ut fp under tiden på den SGI de fastställt. Om man sedan skulle höja din SGI i omprövningen så får du begära tilläggsutbetalning. Du blir alltså inte utan fp. Som jag skrev så tycker jag att du även ska överklaga varje utbetalningsbesked så att du är tydlig med att du är missnöjd med storleken på utbetalningen. 
Svar på tråden SGI beslut