• LillaSnigel

Getingstick.. "Beklagning" även tips och råd

Usch och fy !!!

I dag på vägen hem blev sonen stucken av en geting,, stackar lilla

Vad jag är LESS på dessa getingar, men kan ju inte gå någonstans utan att dom är där..

Sen kan vi ju använda tråden till att ge lite tips vad man gör när man blivit stucken.. Och hur man märker ifall det finns nån allergi...

Det jag vet är att man ska ta en socker bit (fuktig) och lägger på sticket..
    Även kyla ned med kallt..

Pia å Simon 14½ mån

• Svar på tråden Getingstick.. "Beklagning" även tips och råd
  • LillaSnigel

Usch usch.. läste din tråd..

Jobbigt när det är barnen som blir stuckna,, han blev ju sååå ledsen.. Själv har jag aldrig blivit stucken så jag vet inte hur det känns.. Men det låter ju jätte hemskt.. Dessutom är dom ju x-tra giftiga i år...

• mojsan

Det där med sockerbiten har jag inte hört, hur funkar det?

• LillaSnigel

mojsan --> Jodå det verkar funka,, en kompis dotter blev stucken och då åkte sockerbiten fram.. Hon blev knappt svullen..

Så jag provade detsamma på Simon i dag och hans blev inte heller så svullet, syns knappt och bara lite rodnad... Tydligen ska sockret "suga ut" giftet..

Så nu kommer det nog finnas med några sockerbitar i skötväskan

• Madja82

Usch vad trist, stackars liten...

Jag hatar getingar, jag har fobi mot dom, o det e sant...

Har hört att man kan ta en smärtstillande brustablett, och blöta, och lägga på sticket... det ska både lindra smärtan och minska svullnaden...
    Fast jag vet inte om man kan göra det med små barn....

• 5 barn Waldenryd

Igår var vi på starnden och jag tror jag dödade minst 50 st de är så jäkla irriterande.Det är nu de villha kött så nudyker de ner i maten otäckt tycker jag för jag gillar att äta middag ute.
    Önskade at det fanns något man kunde göra, hatar dessa

• Xara

Skräckhistoria: grannen sov häromnatten med balkongdörren öppen och vaknade av att något kittlade i mungipen... Sträckte upp handen och AJ, getingen stack i tungan. (Försökte kontakta vårdcentralen ("Knappa in ditt telefonnummer så ringer någon upp om fem timmar") utan resultat och åkte därför dit och tvingade sig med milt våld in till en läkare utan tidsbeställning...).

Har knappt vågat sova på natten nu: det går inte att ha dörren stängd pga värmen, då står vi inte ut, men jag bara väntar på att vakna med en geting i munnen.... USCH!! Ansluter mig härmed till getinghatarna!!

• Vågen

Inställer mig i gänget! Förra veckan när jag bar Isak flög det in en dum geting mellan Isak och mig. Turligt nog var det mig han stack rakt i magen och inte Isak. Men det gå nästan inte att göra ngt. Var man än är surrar de trotsigt omkring en.... En flög under min sambos fot. Mellan foten och sandalen i hålfoten. Sedan travde den omkring där under i flera minuter(kändes så i allafall) och sambon försökte att inte röra foten. Han klarade sig, men de är verkligen envisa varelser...

Svar på tråden Getingstick.. "Beklagning" även tips och råd