• Anonym (Heder)

Hederskultur bland svenska män?

Ja, finns hederskultur inom svensk kultur?

Jag menar, har läst ett par kommentarer på fb av svenska män att muslimska kvinnor måste straffvåldtas pga det som händer i världen, bland annat terrorattacken igår. Trots att det är män som står bakom de flesta attacker.

Tänker man att kvinnan är mannens ägodel, och att man därför indirekt psykiskt skadar och förnedrar mannen genom att ge sig på hans ägodel (kvinnan)?

Blir väldigt förvånad när det kommer från svenskar, som har svensk kultur och påstår att Sverige är jämställt, men ändå förekommer det sådana sexistiska tankar.

Hur kommer det sig? Gillar svenska män egentligen hederskultur utan att själva veta om det? Eller har dessa svenska män kanske bott i förorten och assimilerats bland alla invandrare?

• Svar på tråden Hederskultur bland svenska män?
  • Anonym (No)

Svenska män är inte ett dugg bättre.

• Anonym (Kille)

Det du säger gäller en ytterst liten minoritet. Det är ingen typisk svensk kultur att säga så. Men alla folkslag har tyvärr idioter.

• Anonym (fisa)

Ja vi lever också fortfarande i en 'hederskultur'. Men inte i lika extrem bemärkelse längre som man i många andra länder fortfarande gör. Och sedan har det ju aldrig varit så extremt här heller.

• Anonym (Truck on tyke)

Så länge det finns heder finns det hederskultur. vet inte vad motsatsen skulle vara.

• dagon
    Anonym (No) skrev 2017-04-08 14:14:49 följande:

Svenska män är inte ett dugg bättre.

Jo, jag tycker faktiskt att vi är snäppet vassare än folk med klanmentalitet.
    Anonym (fisa) skrev 2017-04-08 14:20:33 följande:

Ja vi lever också fortfarande i en 'hederskultur'. Men inte i lika extrem bemärkelse längre som man i många andra länder fortfarande gör. Och sedan har det ju aldrig varit så extremt här heller.

Nej. Jag tror det är moderna tredje vågens feminister som kommit på att allt ska vara like. Det är lite för mycket som skiljer mellan beduinernas hederskultur och västerländsk heder för att vara direkt jämförbara. Till exempel skiljer man mellan mannens och kvinnans heder. Sharaf och Ird. Uruguay hade lagar som tillät duellering till ganska nyligen. Det är ett uttryck för hederskultur men att säga att vi har hederskultur i Sverige idag är, tycker jag, fel. Däremot tror jag att vi kommer se en inhemsk hederskultur växa fram snart.
  • Anonym (Jävla as.)

För att män över lag är jävla as hela bunten. Vidriga äckel är dom.

• elyse

Nej, det tycker jag inte. Enskilt och i enstaka familjer kanske det existerar något liknande, men den hederskultur som drabbar både flickor och pojkar (och män och kvinnor) är en del av en klankultur som går runt på att alla engagerar sig. Ingen ska kunna smita eller t.ex. sminka sig eller vara ihop med någon i skolan för det finns alltid någon som ser och skvallrar. En kompis till mig fick stryk hemma för att hon kramat en svensk kille som en hälsning. Det var lillebrors kompis som såg det. Det är så det fungerar, att alla vaktar varandra.

• Anonym (Truck on tyke)

Heder är viktigt för oss allihop, men vi låtsas inte om det.

I vårat moderna, västerländska, sekulära samhälle tänker vi att allt som inte är förbjudet är ok. Tanken är att rätt och fel inte är en privatsak utan en angelägenhet för rättsväsende och politik.
    Det är i nära relationer som det blir komplicerat. Det blir ett problem för oss när familjemedlemmar är promiskuösa. Det blir ett problem när våra partners inte gör sig sexuellt tillgängliga för oss. Det blir ett problem när våra partners inte löser saker inom familjen utan i stället pratar om oss med vänner, främlingar och terapeuter. Det blir ett problem för oss när våra nära bränner broar och bryter avtal. Det inte några brott det är frågan om, men det är sådant vi inte accepterar. Det finns ett sorts liberalt paradigm som säger att vi inte har rätt att ställa några krav på varandra utanför de rent juridiska bindande överenskommelser vi ingått. Enligt det paradigmet finns inte heder längre Så vi förlorar vår heder och gråter av frustration.
    Det här liberala paradigmet innefattar också en tro på att vi kan och bör utrota skammen. Att det inte finns någon anledning att skämmas om man inte begått ett brott (och oftast inte ens då). Att präster och kapitalister använt skam för att förslava oss. Det är bullshit.
    Vi skäms när vår partner är otrogen och när våra barn ramlar runt fulla på stan. Vi skäms när våra förhållanden spricker. Vi skäms när vi blivit svikna eller när vi sviker.

Rättsskipningen ska givetvis ligga på samhället, men på det stora hela skulle jag vilja säga att vi har för lite hederskultur idag i Sverige.

• FannyN

Men människor som skriver sådant är ju helt korkade. Det är väldigt skrämmande och jag förstår faktiskt inte vad de vill uppnå med det.
    Sedan tror jag absolut att det finns en hederskultur även bland vissa svenska män men att det har inget med detta att göra utan är mer de som ser sin kvinna som ägodel och som vill styra och ställa med svartsjuka.
    Jag tycker tex att Martin Jonsson som mördade Lotta Rudholm och sedan sa att det var för hon varit otrogen som en enkel förklaring alla borde förstå hör dit.

• fornminne

Det finns ingen utbredd hederskultur inom svensk kultur idag, på samma sätt som hos en del minoriteter. Däremot förekommer det i enstaka familjer samt hos enstaka individer. Det finns också en skock misogyna svenska män på nätet. De är inte typiska för svenska män, men väldigt "högljudda". Det verkar snarare vara dessa du syftar på när du skriver om kvinnor som ska våldtas osv.

Svar på tråden Hederskultur bland svenska män?