• springa

Hur få bra hållning?

Har sen tidiga tonår dålig hållning då jag var lång tidigt och gick och huka mig pga komplex. Dumt vet jag nu! Har även framåtlutad hals, kallat gamnacke. Går det att träna bort detta? Blir trött i ryggen om jag går med helt rak rygg.

• Svar på tråden Hur få bra hållning?
  • Aikido

Börja rida och se till att du får en ridlärare som är från helvetet (vilket de flesta av dem är).

• Anonym (ingenting är omöjligt)

Ja det går att träna bort det.

När jag led utav depression de sista 12 åren fick jag liknande. Kanske inte lika mycket som dig då du kanske har gjort det längre tid.

Att du blir trött snabbt är för att ryggen är ovan. Börja träna ryggen och bålen och .. Vrid händerna med tummarna utåt och rulla bakåt med axlarna!! Jeans är jättebra till denna övning!! Även tänk på att testa olika ställningar som t ex i sängen när du ska sova! Ligg på mage med kuddar under axlarna och pannan. Tänkt att någon "drar" i dina fötter neråt och uppåt som en snara under käken då du även ska trycka hakan in mot halsen men fortfarande pressa dig pannan neråt! En bättre övning är att ligga på magen med tårna i och pannan och sen "lyfta" bröstet från "marken" eller sängen. Självklart med så lite hjälp som möjligt utav händerna. Gå på regelbunden massage för ryggen axlar och nacke! Ligg ALDRIG med kudde på rygg igen!!! Även heller inte på sidan med armen framåt utan med den bakåt! Även har ska hela handflatan i så att tummen pekar utåt! Använd gärna rep eller snöre och stretcha med armarna bakom ryggen i "rakt" läge.

Du måste förlänga dina muskler på framsida kropp och stärka ryggen! Jag har dessutom ett "verktyg" i tankarna för det problemet du beskriver att du har.

Gå gärna till en kiropraktor med som kan hjälpa till och knäcka upp dig lite.

När du blir trött i ryggen , se det som ett misslyckande och provocera detta. Även vanliga styrkeövningar som armhävningar med hakan inåt men med så rakt nacke som möjligt o massor annat! Prova dig fram. Det ska låta så länge det inte gör ont så ingen fara. Pressa dig inte för hårt i början utan ta det steg vis!

• Anonym (Lisa)

Många bra tips du fått! Vill också tipsa om kiropraktor i ett första skede för att kotorna ska komma rätt. Tänk på att skjuta fram bäckenet när du går. Dvs, svanka inte! Finns även "korsetter" att köpa, jag har en för kontorsarbete eftersom det är lätt att sjunka ihop/få gamnacke framför datorn. Googla! Och som någon ovan skrev, träning är nödvändigt för att på sikt bygga rätt hållning. Fettet på gamlnölen kan du behöva hiälp av massör att få bort. Lycka till!

Svar på tråden Hur få bra hållning?