Vågar jag bli chef?
Jag jobbar på en arbetsplats i förändring, en av cheferna hos oss sade en tid sedan upp sig, dels pga behov av nya utmaningar men även pga att arbetsbördan var för stor. Hon var närmsta chef för 50 personer.
Inför den rekryteringen för hennes tjänst beslutade vår chef ( hon och jag har samma chef ) att dela upp den för att öka risken för en god rekrytering då hennes område var för stort. Ett område vill han ge till mig. Också ett område jag drömt om att ha.
I går när jag fick frågan tackade jag ja, blev ju oerhört smickrad och glad. Men idag är jag nervös. Kommer jag klara detta? Hur blir det att bli chef för kollegor? Nu är dessa personer på en annan avdelning förvisso men det är klart det kommer bli vissa reaktioner. Jag tror mig vara ganska omtyckt, så jag är inte så oroad över dem jag ska vara närmsta chef för, men jag oroar mig över mina närmsta kollegor och hur de kommer reagera. Att folk kommer ha åsikter om att jag är vald trots att jag bara jobbat i 6 år på arbetsplatsen och det är mitt första jobb i branschen.
Och sedan, har jag det som krävs? Det är inte en helt enkel personalgrupp jag blir närmsta ansvarig för utan där det varit en del konflikter. Personalavdelningen har varit inblandad, finns personer som går under ett rehab program osv.
Min chef tror jag kommer bli jättebra och att jag kommer passa att leda denna grupp, jag är en person folk har förtroende för, jag är bra på att lyssna och jag älskar att se människor växa och utvecklas. Jag är tydlig och saklig. Lyhörd. Hon som har min tjänst som en del av sin tycker mina ledarskapsegenskaper är jättebra och att jag kommer klara det galant. För att få en bra överlämning börjar jag 1:a maj. Vilket är ganska snart.
Jag är jättenervös.
Snälla, ge mig alla tips och råd ni har för att hålla huvudet kallt.