• Anonym (Individens frihet)

Varför är incest och nekrofili olagligt i Sverige?

Det är konstigt att incest och nekrofili är olagligt i Sverige om personerna är med på det och att den döda personen skrivit i ett testamente att en särskild person får ha sex med den döda personerna.

Det är inte bra om två syskon får barn men om två syskon använder kondom när de har sex och p-piller så behöver man inte oroa sig för barn mellan 2 syskon.

Liberalerna ungdomsparti föreslog för ett år sedan tror jag att det skulle legiliseras med incest och nekrofili förutsatt personerna är med på det och att den döda personen har skrivit i ett testamente att en särskild person får ha sex med den döda personen.

Jag själv tycker personligen att det är fel med nekrofili och incest men det är en tolkningsfråga vad som är fel. Man borde inte bestämma hur andra människors liv ska se ut så länge det inte går över på andra människor. Om nekrofili och incest ska vara olagligt så skulle likaväl homosexualitet kunna vara olagligt och det skulle inte många tycka är rätt inklusive jag.

Viktigt att tänka på individens frihet tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-28 22:14
    Det här inlägget var tänkt som ett skämt först men det finns ändå en liten poäng.

• Svar på tråden Varför är incest och nekrofili olagligt i Sverige?
  • Mascaraklumpar
    Kondom är säkert om det används rätt men vid typisk användning blir hela 18% gravida under det första året, och även med p-piller blir många gravida. Sen kan man fråga sig hur det ska kontrolleras att folk använder skydd. Och om en kvinna blir gravid med sin bror och påstår att hon följt lagen men att det hände ändå, vad ska vi göra? Tvinga henne till en abort? Å andra sidan kan man med samma logik påstå att det borde vara olagligt för personer som bär på genetiska sjukdomar av dominant typ att ha sex, så jag tycker nog inte att skador-på-barnet-argumentet riktigt håller.

Sedan kan man fråga sig om det verkligen är frivilligt bara för att båda parterna påstår det. Växer man upp tillsammans och den ena är äldre än den andra (vilket ju i princip alltid är fallet) är det nog lätt att den yngre hamnar i något slags beroendeställning till den andra eller manipuleras in i ett förhållande. 

När det gäller nekrofili så tänker jag att det är fel mot andra anhöriga, och det är fel mot de personer man blandar in i det hela (någon ska läsa upp testamentet och se till att det efterföljs, någon ska se till att nekrofilen får tillgång till liket, någon ska ta hand om det efteråt och tvätta av det osv). 
  • Anonym (hmm)

Jag har legat nån gång med en tjej som var som död i sängen, hur tråkigt var inte det?

Hur kan man ens tänka tanken å ligga med en som är död på riktigt?
    Måste vara dötrist...

• driver28

Känns som två företeelser som kan fortsätta vara olagliga. Tidelag borde tillhöra dem också.

• Anonym (Kille)

Personligen är jag inte mycket för olika typer av morallagar, och detta är väl på gränsen till det egentligen.

Men tänk att de flesta politiker är som försäljare, om nån försöker sälja in en vara som 98% av befolkningen känner avsmak inför, och 2% gillar, så inser man att en sådan här fråga knappast lockar röster. I och med att så många känner avsmak så vore det närmast politiskt självmord att lägga fram ett sådant förslag.

Sen är det väl inte oväntat att den här typen av förslag kommer ifrån liberala ungdomsförbund. De är lite mer idealister än pragmatiker i den åldern. Med idealister menar jag inte att de är för dessa aktiviteter egentligen, utan de menar helt enkelt att individens frihet att agera när ingen tar skada är stor helt enkelt.

När de blir lite äldre så inser de att det är bättre att kämpa för frågor som är realistiska att få till en ändring kring, och som dessutom är viktiga.

I nästan alla ungdomsförbund så förekommer en rad olika förslag som är ungefär lika orealistiska och ogenomtänkta.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Individens frihet) skrev 2017-04-09 20:05:48 följande:

Det är konstigt att incest och nekrofili är olagligt i Sverige om personerna är med på det och att den döda personen skrivit i ett testamente att en särskild person får ha sex med den döda personerna.

Det är inte bra om två syskon får barn men om två syskon använder kondom när de har sex och p-piller så behöver man inte oroa sig för barn mellan 2 syskon.

Liberalerna ungdomsparti föreslog för ett år sedan tror jag att det skulle legiliseras med incest och nekrofili förutsatt personerna är med på det och att den döda personen har skrivit i ett testamente att en särskild person får ha sex med den döda personen.

Jag själv tycker personligen att det är fel med nekrofili och incest men det är en tolkningsfråga vad som är fel. Man borde inte bestämma hur andra människors liv ska se ut så länge det inte går över på andra människor. Om nekrofili och incest ska vara olagligt så skulle likaväl homosexualitet kunna vara olagligt och det skulle inte många tycka är rätt inklusive jag.

Viktigt att tänka på individens frihet tycker jag.

Det är väl en stor skillnad på incest och homosexualitet! Fattar du inte det vet jag inte vad jag ska skriva för att du ska förstå. 

Ett barn på 4 år vet inte vad sex är men den ska kunna utsättas för incest för att en vuxen av någon skruvad anledning vill ha sex med ett litet barn?  Du snackar om syskon som kan ha kondom och bla bla bla, men du undviker den största gruppen där incest finns, nämligen där barn blir utsatta för det. Det är ju behändigt att "slippa" diskutera den svåra frågan. 

Nekrofili är en så pass obskyr verksamhet så det kan inte vara speciellt många, om ens någon som skulle vilja syssla med det. Varför någon skulle vilja skriva i ett testamente att det är ok att någon ha sex med min döda kropp är oklart. Då uppstår rätt många etiska följdfrågor: Hur länge ska kroppen få finnas kvar i hemmet så att någon annan kan ha sex med denne? Vad händer när rigor mortis inträder? Hur snabbt börjar en död kropp ruttna och lukta? Ska man ha rätten att behålla sin älskades kropp i ett kylrum hemma så att man ska kunna ha sex?  osv. Inte så enkelt när allt kommer till kritan. 
  • ManligMan
    Anonym (ooo) skrev 2017-04-10 08:20:27 följande:
    Det är väl en stor skillnad på incest och homosexualitet! Fattar du inte det vet jag inte vad jag ska skriva för att du ska förstå. 

Ett barn på 4 år vet inte vad sex är men den ska kunna utsättas för incest för att en vuxen av någon skruvad anledning vill ha sex med ett litet barn?  Du snackar om syskon som kan ha kondom och bla bla bla, men du undviker den största gruppen där incest finns, nämligen där barn blir utsatta för det. Det är ju behändigt att "slippa" diskutera den svåra frågan. 

Nekrofili är en så pass obskyr verksamhet så det kan inte vara speciellt många, om ens någon som skulle vilja syssla med det. Varför någon skulle vilja skriva i ett testamente att det är ok att någon ha sex med min döda kropp är oklart. Då uppstår rätt många etiska följdfrågor: Hur länge ska kroppen få finnas kvar i hemmet så att någon annan kan ha sex med denne? Vad händer när rigor mortis inträder? Hur snabbt börjar en död kropp ruttna och lukta? Ska man ha rätten att behålla sin älskades kropp i ett kylrum hemma så att man ska kunna ha sex?  osv. Inte så enkelt när allt kommer till kritan. 
    Blanda inte ihop frågorna. Att det skulle bli lagligt att ha se med en fyraåring är det nog få som tycker. Jag har lite svårt för morallagar om incest mellan samtyckande, nekrofili och tidelag och tycker att de borde avskaffas.
  • petersex

Det är därför det finns lagar, eftersom en hel del människor inte kan förstå vad som är rätt och fel.

• ManligMan
    petersex skrev 2017-04-10 13:51:00 följande:

Det är därför det finns lagar, eftersom en hel del människor inte kan förstå vad som är rätt och fel.

Det var ju inte ens i närheten av ett svar på frågan. Bättre kan du.
  • petersex
    ManligMan skrev 2017-04-10 15:46:05 följande:
    Det var ju inte ens i närheten av ett svar på frågan. Bättre kan du.
    Eftersom du tycker tidelag ska vara lagligt, så är du en av de som inte förstår.  
  • EmmaIllbo
    ManligMan skrev 2017-04-10 12:24:38 följande:
    Blanda inte ihop frågorna. Att det skulle bli lagligt att ha se med en fyraåring är det nog få som tycker. Jag har lite svårt för morallagar om incest mellan samtyckande, nekrofili och tidelag och tycker att de borde avskaffas.
    Incest mellan byxmyndiga är upp till dem. Har inga synpunkter på Tidelag, necrofili.... ???? obegripligt!
Svar på tråden Varför är incest och nekrofili olagligt i Sverige?