• Treansresa

Storkok och frysbart

Håller på att planerar storkok nu som går att frysa till matlådor. Men jag har kört fast lite då jag vill ha många matlådor!

Jag vill helst ha tips på rätter som innehåller köttfärs, kött och pastasåser/pastaröror. Vi äter bara lax inom fisk.

Har ni nå goda tips att komma med?:) vill ha variation:)

• Svar på tråden Storkok och frysbart
  • Jag är bara jag

Köttsoppa blir ännu godare när den varit nedfryst. Glad  Fast man får inte ha potatis i, den blir inte bra upptinad.

• nnnnnnnn

jag tycker att det blir bra med goda köttgrytor, om man vill ha potatis till så delar man potatisen i mindre bitar (2-3 cm x 2-3 cm) och blandar in dem i grytan. Annars funkar det med pasta/ris/gryner också. Eller så fryser man in grytan för sig och kokar tillbehör tex potatis när man ska ha matlådan med sig tex gör en stor potatisgryta varje vecka och tar med några kalla potatisar separat.

Favoritgrytor:

Boeuf Bourguignon: svårt namn, lätt gryta!
    www.ica.se/recept/burgundisk-kottgryta-5129/

kalops
    www.koket.se/matgladje-hela-livet/leif-mannerstrom/leif-mannerstroms-kalops/

dillkött:
    www.ica.se/recept/dillkott-387596/

jägargryta:
    www.koket.se/jagargryta-pa-alg

kycklinggryta:
    www.ica.se/recept/snabba-kycklinggrytan-715709/

• Treansresa

Åh vilka bra tips! Tack!

Jag fryser oftast inte tillbehör utan kokar det till när det ska ätas:) vi äter oftast matlådorna hemma nämligen:)

• kvarnfot

Chili con carne blir alltid gott att värma upp! Den färdiga mixen man kan köpa brukar ge en god smak! Brukar tillsätta lite cayennepeppar så blir den extra god.

• Annelie 76

Chili con carne, köttfärspaj, köttfärslimpa. Öht tycker jag att köttfärs är det som funkar bäst att värma upp igen. Ris eller matvete/havre i eller till, de blir också ok upptinat.

• Crazzy

Vi brukar göra faux crepes och frysa in! Alltså använda "vanliga" pannkakor och fylla dem på valfritt sätt. Det fungerar väldigt bra att frysa in.

Finns massor med kul fyllning att välja på, vi brukar köra på ost- och skinksås. Annars finns det ju även tacofyllning, räkor och dill m.m.

Sen fungerar ju lasagne väldigt bra.

• GOE

Jag brukar göra kålpudding i långpanna och frysa i portionsbitar. Lasagne i långpanna blir också många portioner (ca 12) och går bra att skära i portionsbitar när den kallnat och sen frysa den.
    Chili con carne går också bra. Kroppkakor och många soppor som är matiga är ju perfekt att ta med och bara värma. Alla de här recepten finns på min sida på kokaihop.se.
    Mvh GOE

• Treansresa

Tack för alla bra tips! Ska bli så kul att göra alla matlådor:)

• kvarnfot

Många tipsar om Lasagne. Jag älskar det men tycker det blir lite torrt när man värmer upp det, inte alls samma som när den är ny.

Svar på tråden Storkok och frysbart