• Anonym (Ledsen)

    Samarbetet är uselt

    Hej. Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, kanske bolla lite med er andra.

    Jag har ett barn på snart 4 år tillsammans med mitt ex. Det har varit stormiga år och dom första två åren var han allt annat än delaktig. Jag var ändå drivande i barnets och pappans relation eftersom jag ansåg den viktig. För ca ett år sedan träffade han en ny tjej. Jag var glad för hans skull, vilket jag också var öppen med. Tyvärr upplever jag att samarbetet helt har upphört sedan dess. Jag får inte kontakta barnet när hen är hos pappan. Om det är sommarfest på fsk så går han inte om jag ska dit. Vi har en dag i veckan då vi ska prata om det är något som rör barnet. Idag ringde jag en dag tidigare då jag behövde veta om han kunde hämta barnet på onsdag (egentligen min dag) då jag har en viktig läkartid på em och troligtvis är hemma senare. Han svarade inte och ringde inte heller upp (enligt honom behöver han inte svara då det inte är "vår dag". Jag fick därmed avboka då jag inte visste om jag hade nån som kunde hjälpa mig (kan tillägga att jag inte brukar ringa andra dagar än den vi har). Vet att det inte finns nån skyldighet från hans sida men jag tycker man kan hjälpas åt ibland. Det här var bara en principsak.

    Tidigare lämnade han barnet på söndag em då han själv ville ägna sig åt sina aktiviteter. För ett tag sedan sa jag att det kanske vore bra om han kunde ha barnet över hela helgen istället för att barnet skulle behöva hoppa fram och tillbaka, vilket jag upplevde att barnet tyckte var jobbigt. Det gick pappan med på, men när jag några veckor senare frågade om jag kunde låna barnet några tillfällen för en aktivitet så var det blankt nej. Jag får stå för all planering vad gäller semestrar etc, dessutom ringde han och sa att han är bortrest i två veckor i sommar utan att ens bry sig om om jag kunde lösa det (han har egentligen barnet en del under dessa veckor). Han är kraftigt avståndstagande och vi har egentligen ingen kommunikation alls. Vi har delad vårdnad och nästan växelvis boende.

    Är det normalt att ha det så? Vi var inte osams tidigare.

  • Svar på tråden Samarbetet är uselt
  • Anonym (qq)

    Vad gäller att han inte svarade när du ringde-  skrev du ett sms och förklarade att det gällde en fråga om läkartid och att du behövde veta snabbare än er "vanliga" dag? Då hade han väl kunnat svara ja eller nej per mess utan att ha ringt upp dig?

    Normalt och normalt - tyvärr är det så där många (och värre ändå för vissa) men eftersom ni har funkat bättre innan blir det ju tydlig kontrast mot nu,
    Ta med honom på ett samarbetssamtal på familjerätten är mitt förslag.

  • Anonym (Ledsen)

    Han har spärrat mig för sms så jag kan inte skicka. Bara ringa. Fungerat och fungerat vet jag inte, men det har iaf varit betydligt bättre än nu.

  • Anonym (Verner)

    Vad menar du med att ni nästan har växelvis? Om du har boendet och han bara har umgänge så får du acceptera att han kan ställa in eller inte vara tillgänglig då du vill att han ska ta barnet.

    Varför inte ändra till 50/50 så att ni båda har samma ansvar?

  • Anonym (Ledsen)

    Barnet är fem dagar åt gången hos honom.

    Tanken är växelvis men vi har inte kommit dit än. Dessutom vill jag inte ha två slutna världar åt barnet om hen ska bo växelvis. Jag vill kunna prata med barnet iaf två gånger under veckan.

  • Anonym (Verner)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-10 08:02:09 följande:

    Barnet är fem dagar åt gången hos honom.

    Tanken är växelvis men vi har inte kommit dit än. Dessutom vill jag inte ha två slutna världar åt barnet om hen ska bo växelvis. Jag vill kunna prata med barnet iaf två gånger under veckan.


    Då har ni det som kallas växelvis och han betalar inget underhåll till dig va? Om han gör det så är det knappast konstigt att han avstår mer umgänge för inte många har råd att betala dubbelt för sina barns kostnader. Du kan kanske förhandla med vv som fakta och utgångsläge?!
  • Brumma
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-10 08:02:09 följande:

    Barnet är fem dagar åt gången hos honom.

    Tanken är växelvis men vi har inte kommit dit än. Dessutom vill jag inte ha två slutna världar åt barnet om hen ska bo växelvis. Jag vill kunna prata med barnet iaf två gånger under veckan.


    Han kanske tycker att det stör (förstör) när du pratar med barnet under den tiden barnet är hos honom?

    Är det du som bestämmer hur umgänget skall se ut? Eller är det ni föräldrar tillsammans?
  • Brumma

    PS- tycker såklart att det är dåligt att han inte kan gå på barnets aktiviteter samtidigt som dig. Ni borde kunna gå alla tre (du, pappan och pappans tjej) samtidigt. Ni behöver ju inte umgås, eller inte ens stå i närheten av varandra men kunna vistas på samma ställe för barnets skull.

    Gällande er kontakt... Föreslå att han skaffar en mailadress som han tittar av två gånger i veckan. Där skriver du vad som behöver avhandlas - så behöver ni inte prata i telefon..

  • Anonym (Ge det tid)

    Jag och mitt ex har sen vi gick isär haft barnet 50/50. Blev stor skillnad i samarbetet när han skaffade tjej, till det sämre. Det har varit många turer men samarbetet har blivit bättre med tiden, nu funkar det kanon.

    Tror ofta det har att göra med att dels den nya vill "pinka revir" och dels att pappan i det här fallet vill visa sin nya att han är med henne.

Svar på tråden Samarbetet är uselt