• Vattumankillen

Fiser omedvetet mycket och det här varit så sedan jag var liten

Hej. Jag är en kille på 22 år och har ett extremt pinsamt problem. Sedan jag har var liten fiser jag mycket omedvetet.

Problemet är att jag fiser omedvetet och det kommer utan att jag tänker på det.

Om jag medvetet tänker på att hålla mig fiser jag extremt lite men jag kan inte hela tiden sitta och tänka på att jag inte ska fisa. Kan det vara något fel med min rumpa på något sätt? Eller har min hjärna inte lärt sig hur man håller sig. Det känns inte som det har något med kosten hos mig som ligger bakom att jag fiser mycket omedvetet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 15:36
    Menade sedan jag var liten har jag fisit mycket

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 15:40
    För att inte någon ska kunna ta reda på vem som skrivit så är jag runt 22 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 16:05
    Har ni några tips hur jag ska gå vidare med problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 16:18
    Det har ställt till det för mig att jag har undvikit ibland träffa folk och ofta folksamlingar för jag är rädd att jag kommer fisa.

• Svar på tråden Fiser omedvetet mycket och det här varit så sedan jag var liten
  • Långbenopluto

Du har väl inte blivit uppfostrad..... bara att klämma åt arslet när du känner att det är på väg.

• Schack73

Testa dricka Proviva, fundera igenom din kost och googla lite och se om nån annan har kommit på nån lösning.

• Vattumankillen
    Tofflans skrev 2017-04-10 18:55:53 följande:

Du har väl inte blivit uppfostrad..... bara att klämma åt arslet när du känner att det är på väg.

Du verkar inte läst hela min text eller förstått min poäng. Jag fiser omedvetet ganska ofta och väl medveten om att det är fel att göra det bland folk.
  • Vattumankillen
    Schack73 skrev 2017-04-10 19:09:33 följande:

Testa dricka Proviva, fundera igenom din kost och googla lite och se om nån annan har kommit på nån lösning.

Oki. Tack för tipset.
  • Vattumankillen
    Tofflans skrev 2017-04-10 18:55:53 följande:

Det enda du tänker på hela tiden är väl inte att du inte ska fisa genom att klämma åt arslet.?Jag märker liksom inte när det kommer en fis (eller om det stavas med två ss) oftast.
  • Zora49

Vad jobbigt för dig.

Du har aldrig sökt för det? Till vården menar jag. De har väl antagligen bättre svar än vad gemene man har.

• Zora49

Man fiser ju bl.a pga de processer som tarmbakterierna utför- de gaser som bildas i samband med dessa.

Du har inte magknip eller något sådant?

• Ramborg

Det finns tabletter mot flatulens (fisar ) på apoteket. Börja kolla efter receptfritt. Hjälper inte det får du gå till en doktor.

42.
  • Pentra

Äter du sådant som innehåller xylitol? Sötningsmedlet xylitol kan orsaka en ganska rörig och gasig mage. Jag har märkt att t.ex. vissa halstabletter innehållande xylitol får magen att börja dra igång efter bara fyra tabletter. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• cesso

Prova laktosfri mjölk och kost! Vet en som hade samma. Det försvann då direkt! Gaserna alltså

• gröna

Tugga fänkålsfrön efter eller i samband med måltid kan hjälpa

Eller en blandning av fänkålsfrön, hel anis och hel kummin

• gröna
    gröna skrev 2017-04-12 08:51:01 följande:

Tugga fänkålsfrön efter eller i samband med måltid kan hjälpa

Eller en blandning av fänkålsfrön, hel anis och hel kummin

Goda bakterier för tarmen kan också vara bra tex Kapslar från hälsokost, mjölksyrade grönsaker eller proviva som någon annan föreslog
  • gröna

Undvika xylitol som sagt och även andra artificiella sötningsmedel tror jag också kan vara en bra tips.

Undvika mjöl spannmål kolhydrater bröd och jäst kan också funka

• Anders 386

Det är faktiskt jätteenkelt att lösa - om man är beredd att ändra kosten.

LCHF löser det. Sluta med bröd och andra mjölprodukter så blir det slut på gaserna. Men du får också vara försiktig med bönor o lök.

Men mera kött, ägg o grönsaker gör tarmarna lugna o fina... 

• Mandel

Prova att byta ut dina mejeriprodukter till laktosfritt.
    Kör några veckor och se om det blir bättre.

Undvik gasbildande mat. Frukt och grönsaker är nyttigt men ack så gasbildande beroende på hur känslig man är.
    Böner och lök och även kål är klassiska gasbildare.

En del behöver fibrer och andra ska absolut undvika fibrer för att magen ska vara i balans.

Det mesta är så individuellt att det är svårt att råda utan du måste nog prova dig fram sakta men säkert och räkna med att det tar tid!

Jag provade för många år sedan att leva fettsnål /kalorifattigt och åt då mycket grönsaker och en del bröd utan smör på. Jag var konstant svullen och gasig...
    De senaste åren har jag istället kört på lågkolhydratkost och är inte alls lika fisig även om jag använder vanliga mejeriprodukter

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Fiser omedvetet mycket och det här varit så sedan jag var liten