• Äldre 10 Apr 19:07
    4504 visningar
    1 svar
    1
    4504

    Lämplighetsprövning och insemination

    Hej! Jag och min fru har varit gifta i snart 3 år och vi valde att skicka in våra papper för att "ställa oss i kö" för ca 2 månader sen. Förra veckan fick vi ett samtal av en barnmorska som sa att de haft ett möte om oss och att vi nu ska få komma igång med allt. Vi väntar på ett papper från barnmorskan som ska komma i veckan, med bokade tider för cellprov osv.

    Nu undrar jag vad vi kan förvänta oss? Allt från hur lång tid allt detta kan ta samt vad lämplighetsprövningen går ut på? Vad för typer av frågor ställer dom? Är det ett hinder om man har skulder? Jag har haft en depression senaste månaderna är det något dom kommer hålls emot oss? Barnmorskan vet om det och sa att det enda som kan hända är att jag måste sluta med mina anti-depp i 6 månader ifall jag skulle vara den som bär barnet, vilket jag inte kommer göra. Hur väljs donator?

    Tar tacksamt emot ALLA tips

  • Svar på tråden Lämplighetsprövning och insemination
  • SonjaE­liason
    Wed 16 Mar 2022 10:49
    #1

    Hej, de har en beteendebetare/psykolog som ställer massa frågor om ert förhållande, vad ni gör, jobbar med, när ni träffades. Och mitt i allt detta så ställer de följdfrågor och tittar även efter ert kroppsspråk mm. Jag och min sambo gick igenom det här. Men igår fick jag reda på följande: dt är bara vi som är samkönade som måste bevisa att vi inte är helt dumma i huvudet. Vet om ett heterosexuellt par som tydligen inte behövde bevisa ngt via ngt samtal med ngn beteendevetare. Ska kolla upp detta närmare. Men om det är sant så är det diskriminerande..!

    Oavsett.. det kommer att bli att ni ska kolla om det finns ägg, lämna blodprov för blodsmittor samt kolla om du inte har Hypotyreos. Alltså underproduktion av sköldkörteln. Har du det så måste man först ställas in på medicin för detta, innan man kan påbörja ngn inseminering/IVF. Men när alla träffar med läkare mf. Är klart och allt ser bra ut fysiskt så är det dags att börja testa ägglossningen. När det visar positivt så brukar man komma in nästa dag för inseminering.

    Lycka till!

Svar på tråden Lämplighetsprövning och insemination