• ostpaj

Gimo, Alunda, Östhammar? Norrtälje?

Hej!

Jag bor i en håla och vill flytta till en annan håla :)

Jag står i flera bostadsköer och undrar lite hur rubrikens områden är.

Vilken är bäst? Är det bra skolor? Lugnt? Finns det fritidsaktiviteter för barn? Har en knodd som går på gymnastik nu och vill gärna börja med något till tillsammans, ex. simning. Hur lång tid tar det att ta sig till Uppsala?

Jag har inga större krav egentligen. Mest att det är lugnt och att man vågar släppa ut barnen och att man själv vågar vara ute på kvällen. Just nu har jag inget arbete så jag har liksom inget som håller mig kvar i min nuvarande håla utan vill bort härifrån för barnens skull.

Vet inte varför jag har bestämt mig för just Uppland men det känns nog mest hemma.

Kom med förslag på andra ställen! Sala kanske?

• Svar på tråden Gimo, Alunda, Östhammar? Norrtälje?
  • Linnis92

Jag är uppväxt på Väddö/Älmsta 3 mil norr om Norrtälje ute vid havet. Bor ca 1000 personer i Älmsta, med ön så blir det några till. Finns förskola, grundskola och ett litet högstadium med ca 100 elever. En ica. Mysigt ort på sommaren, blir ganska död på vintern men det blir ju de flesta orter. Det jag gillar är att det just är mindre och "alla känner alla" så man har koll på vems unge som är vem och vad som händer på bygden. Till Uppsala tar det kanske 1,5 timme att åka, samma till Stockholm.

• ostpaj
    Linnis92 skrev 2017-04-10 20:56:27 följande:

Jag är uppväxt på Väddö/Älmsta 3 mil norr om Norrtälje ute vid havet. Bor ca 1000 personer i Älmsta, med ön så blir det några till. Finns förskola, grundskola och ett litet högstadium med ca 100 elever. En ica. Mysigt ort på sommaren, blir ganska död på vintern men det blir ju de flesta orter. Det jag gillar är att det just är mindre och "alla känner alla" så man har koll på vems unge som är vem och vad som händer på bygden. Till Uppsala tar det kanske 1,5 timme att åka, samma till Stockholm.

Okej. Tack! Tror t.o.m Älmsta stod med i någon av köerna jag ställde mig i. Trivdes du att växa upp så öde? Tänker att tonåringar kanske inte tycker det är så kul. Å andra sidan kommer de ändå inte få gå ut sen om vi skulle bo kvar här :D
  • Linnis92

Alltså då var det värdelöst stundvis, men det var mest höst/vinter halvåret. Eftersom de var så tråkigt, finns ju inget att göra den tiden på året egentligen, orten är som sagt liten. Men somrarna är rena rama drömmen där ute. 
    Och visst kändes det ibland lite inavel - min släkt är stor och bor kvar. Många släkter är stora och bor kvar. Men man kan ju hålla sig ifrån sin kusiner x)

Men jag uppskattade ändå bygden och nu 10 år senare så tycker jag att jag hade det väldigt bra där. Och inser att jag trivdes. 

ostpaj skrev 2017-04-10 21:03:17 följande:

Okej. Tack! Tror t.o.m Älmsta stod med i någon av köerna jag ställde mig i. Trivdes du att växa upp så öde? Tänker att tonåringar kanske inte tycker det är så kul. Å andra sidan kommer de ändå inte få gå ut sen om vi skulle bo kvar här :D
  • ostpaj
    Linnis92 skrev 2017-04-10 21:13:58 följande:

Alltså då var det värdelöst stundvis, men det var mest höst/vinter halvåret. Eftersom de var så tråkigt, finns ju inget att göra den tiden på året egentligen, orten är som sagt liten. Men somrarna är rena rama drömmen där ute. 

Och visst kändes det ibland lite inavel - min släkt är stor och bor kvar. Många släkter är stora och bor kvar. Men man kan ju hålla sig ifrån sin kusiner x)

Men jag uppskattade ändå bygden och nu 10 år senare så tycker jag att jag hade det väldigt bra där. Och inser att jag trivdes. 

ostpaj skrev 2017-04-10 21:03:17 följande:

Tack för att du delar med dig :)

Låter jättemysigt iaf! När jag tänker tillbaka på vintern som precis var... Ja, alltså, vad gör man? Lika isigt och hårt i sandlådorna här. Gungorna är borta. Är snön kvar mer än ett dygn hinner man åka pulka. Det är som du säger, nog ganska dött överallt vintertid.

Uppfattar att många människor drar sig tillbaka och är mest hemma. Oavsett ålder :) då känner jag lite, spela roll var man sitter inomhus och häckar :D
  • Linnis92
    ostpaj skrev 2017-04-10 21:21:22 följande:
    Tack för att du delar med dig :)

Låter jättemysigt iaf! När jag tänker tillbaka på vintern som precis var... Ja, alltså, vad gör man? Lika isigt och hårt i sandlådorna här. Gungorna är borta. Är snön kvar mer än ett dygn hinner man åka pulka. Det är som du säger, nog ganska dött överallt vintertid.

Uppfattar att många människor drar sig tillbaka och är mest hemma. Oavsett ålder :) då känner jag lite, spela roll var man sitter inomhus och häckar :D

Så är det ju absolut. Ungdomsgården "draget" är ju öppen på vintern. Tror den lever kvar ;) Såg att du frågade om aktiviteter, fanns inte så jättemycket när jag bodde där dock, då får man nog vända sig till norrtälje eller hallstavik. De finns ju Friskis & Svettis som brukar ha familjegympa men just att simma så är det Norrtan eller Hallsta. Norrtälje har ett helt nybyggt och asfräscht badhus. 

Sen är det väääldigt lungt. På sommarn blir de mycket rörelser då det är väldigt mycket sommargäster som kommer ut men det är ju en del av charmen. 

Jag längtar stundvis tillbaka, som tur är så finns familjen kvar så jag fortfarande åker dit. 

• Steffi

Norrtälje är ok. Tar ca en timme till Uppsala och Sthlm (går buss också)

Är en småstad som har det mesta. Jag uppskattar stan mest när det inte är turistsäsong men det är en underbar stad

Svar på tråden Gimo, Alunda, Östhammar? Norrtälje?