• SaraLotta

Ägglossning alltid på varannan sida?

Hej,

Fick ett utomkveds i december då de var tvungna att operera bort min ena äggledare. Alltså minskade mina chanser att bli gravid igen med ca 50%. Jag undrar nu om man alltid har ägglossning varannan gång från varannan äggstock? Kan man veta vilken sida som man har ägglossning, alltså är mensen annorlunda beroende på vilken sida den kommer ifrån. Mellan ena mensen var det 23 dagar och nu sist var det 35 dagar, kan det bero på att den förra var från sidan utan äggledare och den sista var från sida med?
    Lite vimsigt kanske, men jag hoppas att någon kanske kan förstå vad jag menar.

Tacksam för svar, SaraLotta

• Svar på tråden Ägglossning alltid på varannan sida?
  • ebben

nä,nä-man har inte alltid från varannan sida! de som har endast en äggledare har ofta äl från den de har kvar .kroppen fixar det!!

• SaraLotta

Kroppen är allt bra finurlig! Så då kan jag släppa mitt räknande på äl på dålig sida och på bra sida och fortsätta att jobba på att få ett +.

Förresten, visst är det så att man kan få mens även fast man är gravid? Är den mensen annorlunda på något sätt eller är det som vanligt utan att man fattat något?

• Pyret3

Jag är inte riktigt säker...men har oxå hört som du att man har ägglossning varannan gång på var sida.
    Men jag har även hört att kroppen är så flexibel att den kan ställa om sig, så i ditt fall så borde den äggstocken du har släppa ägg varje månad

Läste om en kvinna som mist äggstocken på ena sidan och äggledaren på den andra sidan, men där sökte sig äggledaren runt till den andra äggstocken.

• nykomlingen2

Intressant fråga - jag har försökt att föra statistik, men det är inte alltid så lätt att veta vilken sida man har ÄL på - vissa gånger tror jag mig kunna säga på vilken sida det lossnar, men ibland har jag ingen aning.
    /n

• JennyCB

Jag har oxå bara en äggledare, men två äggstockar och mina chanser att bli graid skulle inte minska av detta och kroppen fixar att den ledaren som är kvar plockar upp det ägget som är redo att släppa

• Lilla molnet

Jag har bara en fungerande äggledare men har varit igenom IVF-behandling, först med, och sen utan hormonbehandling. Min erfarenhet är att jag har haft ägglossning från båda sidorna (utan hormonbehandling). Det har inte varit varannan gång från den ena och varannan gång från den andra sidan, men båda sidor har varit aktiva. Vågar mig inte på statistik för då ska man upp på min. 30 försök, men jag ser ingen trend hos mig som pekar på att den ena äggstocken skulle vara mer aktiv än den andra.

Svar på tråden Ägglossning alltid på varannan sida?