• Anonym (Trött styvis)

    Hans barn vill hela tiden aktiveras.

    Behöver råd från er vettiga människor här på sidan!

    Är sambo sen ett år tillbaks, han har barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka o jag har inga barn. Det funkar över all förväntan men givetvis så har jag som nybliven "styvmorsa" funderingar som alla andra.

    En sak som jag märker börja trötta ut mig är att barnen hela tiden är rastlösa och vill hitta på saker utanför hemmet i sällskap av oss vuxna. När min sambo är hemma så hittar han hela tiden på aktiviteter med barnen. Nu sista tiden så jobbar han väldigt mycket så barnen spenderar mycket tid tillsammans med mig. Jag kommer hem från jobbet, fixar mat och umgås med dem men det är mycket sura miner när vi inte hittar på "roliga" saker (bio, stan, utoch äta etc) hela tiden. Detta börjar tära på mig, har pratat med min sambo om detta. Tycker personligen att barnen skulle må bra av att landa ibland o att barn inte behöver stimuleras och aktiveras hela tiden. Här har det blivit slitningar mellan mig och min sambo, han tycker att jag tänker helt fel.

    Därför måste jag fråga andra här. Ska barn aktiveras varje dag? Nu talar jag inte om helgaktiviteter. Hans barn är båda mellan 10-15 år gamla så så små är inte barnen.

  • Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.
  • Anonym (gertie)

    Jac har yngre så kan bara utgå ifrån det. Men mina barn vill umgås mycket kvällstid. Tror de gör det för att tanka närhet och kärlek efter långa dagar borta hemifrån. Ingen aning om tonåringar är likadana.

    Minns dock att jag hade ett eget liv som tonåring. Hängde mycket ute med kompisar. Sportade, gick på disco, hängde hos kompisar och fritidsgården. Gör ungdomar inte sånt längre?

  • nnnnnnnn

    De bör ju ha egna intressen tex träna eller vara med i någon förening (kör, slöjda osv.).
    Och är det långa avstånd så får de ju ha skjuts dit, men när de är där så bör de vara självgående.

    1-3 ggr/vecka vore väl rätt lagom i den åldern.

    Övriga vardagskvällar umgås man, äter mat/lagar mat tillsammans, gör läxor, spelar spel eller kollar på något tillsammans, kanske sticker iväg och träffar kompisar ett litet tag osv.

    så NEJ, det behövs ingen aktivering av så stora barn.

  • Anonym (gertie)

    Du är kanske inte bara van. Det ÄR intensivt att ha barn och man blir trött. Varför är det du som tar hand om barnen?

  • Anonym (Trött styvis)
    Anonym (gertie) skrev 2017-04-10 22:03:58 följande:

    Jac har yngre så kan bara utgå ifrån det. Men mina barn vill umgås mycket kvällstid. Tror de gör det för att tanka närhet och kärlek efter långa dagar borta hemifrån. Ingen aning om tonåringar är likadana.

    Minns dock att jag hade ett eget liv som tonåring. Hängde mycket ute med kompisar. Sportade, gick på disco, hängde hos kompisar och fritidsgården. Gör ungdomar inte sånt längre?


    Skulle önska att det va så ibland! Båda två är härliga men klart att det kan va störigt att bara höra deras Youtube-klipp i soffan en lördagkväll när man försöker se en bra film. Närå, jag ska inte klaga! Är skönt de få dagar som vi faktiskt bara är hemma o softar. Hans barn vill alltid att vi ska ut och hitta på saker.
  • Anonym (Trött styvis)
    Tow2Mater skrev 2017-04-10 22:04:21 följande:

    Har de ingen Xbox?


    DeB lilla fick faktiskt en i julklapp av mig. Jag försökte men det hjälpte inte.
  • Mrs Moneybags

    Nja, bio och restaurangbesök osv tycker jag oftast hör helgen till. Problemet här verkar också vara att din sambo inte är hemma när hans barn är hemma. Kan barnen vara mer hos sin mamma under de perioder som pappa ändå mest jobbar?

    Det är ju inte du och barnets mamma som har delad vårdnad...

  • Anonym (ruta)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:08:24 följande:

    Skulle önska att det va så ibland! Båda två är härliga men klart att det kan va störigt att bara höra deras Youtube-klipp i soffan en lördagkväll när man försöker se en bra film. Närå, jag ska inte klaga! Är skönt de få dagar som vi faktiskt bara är hemma o softar. Hans barn vill alltid att vi ska ut och hitta på saker.


    Jag förstår dig!

    Det är inte ditt ansvar (om du inte själv vill det) att stimulera hans barn med aktiviteter hela tiden.

    Du får ta och försöka att prata med honom igen.
  • Anonym (gertie)
    Anonym (Trött styvis) skrev 2017-04-10 22:08:24 följande:

    Skulle önska att det va så ibland! Båda två är härliga men klart att det kan va störigt att bara höra deras Youtube-klipp i soffan en lördagkväll när man försöker se en bra film. Närå, jag ska inte klaga! Är skönt de få dagar som vi faktiskt bara är hemma o softar. Hans barn vill alltid att vi ska ut och hitta på saker.


    Alltså barn ÄR jobbiga. Förstår att du tycker det är jobbigt. Tveksamt om jag skulle orka med nån annans barn på samma sätt (kanske för kärlekens skull..).

    Kan det vara så att de vill ha aktiviteter för att de inte känner de tillräckligt väl än för att bara chilla?

    Annars kan du väl hjälpa dem att hitta bra fritidsaktiviteter. Någon sport kanske? Eller hjälpa dem med det sociala? Bjuda hem kompisar? Vet inte vad 12-åringar gillar. Puzzaafton med kompisarna kanske..
Svar på tråden Hans barn vill hela tiden aktiveras.