• Januaribarn11

Säga upp mig?

Är mammaledig med min 10 månaders just nu och har blivit gravid igen, bf november. Så jag tänkt vara hemma tills nästa bebis kommer. Och ha lillen hemma med mig för det är ingen idé att skola in honom än. Dom får börja på förskola ihop sen. Men problemet är att jag jobbar i en annan stad och har en restid på ca 1,5h jobbar heltid 08-16 varje dag ibland blir det senare. Men när barnen börjar förskola blir ju detta omöjligt och med tanke på restiden så spelar det ingen roll om jag går ner i tid. Det blir ändå för många timmar för så små barn på förskolan. Så jag tänker att jag kanske borde säga upp mig.. som jag sa jobbar jag heltid och har en lön på 24 000kr i månaden. Vi håller på att spara för att köpa hus, om jag byter till ett deltids jobb med mindre betalt kan det då göra att vi inte får låna lika mycket från banken?? Även om vi sparat ihop insatsen själva. Och vad ligger föräldrapenningen på om man är arbetslös?

Det är inget alternativ för pappan att byta tider på jobbet, han är högt uppsatt i sitt yrke och det har jag vetat länge och får leva med.

• Svar på tråden Säga upp mig?
  • Wooden

Jag är i en liknande sits som du gällande jobbet. Min son är dock 19 månader och är inskolad på förskolan sen januari och syskon kommer i sommar. 
    Mitt jobb är ca 45 minuter hemifrån och jag jobbar också kontorstider och det innebär för sonens den 6.30-16.30 på förskolan. Det går jättebra för honom där, men det känns inte helt bra i hjärtat att han har 10timmardagar på förskolan. Oavsett ålder egentligen. Jag samåker även till jobbet, så av flera anledningar är inte deltid med kortare dagar något bra alternativ för mig. Pappan är hantverkare och jobbar 7-16, också på annan ort, så jag hämtar och lämnar oftast pga att mina arbetstider är något mer flexibla. 

Fram till nu har vi båda jobbat 80% sen förskolestarten så vi har bara haft 3 dagar på förskola, vilket har känts bra. Nu ska pappan jobba heltid fram till bebis kommer, så nu blir det 4 fulla dagar på förskolan. 

Jag kommer söka jobb på hemorten när det är dags för mig att börja jobba igen efter nästa föräldraledighet. Bara att ta bort restiden minskar ju förskoletiden med upp emot 2 timmar varje dag. Stor skillnad. Plus att det lättare går att förlägga sin deltid på kortare dagar istället för heldagar. Jag har dock rätt högt löneläge för min yrkesgrupp som det är nu, men hoppas på att kunna motivera att få liknande lön om jag byter arbetsgivare. 

Som svar på din fråga om föräldrapenning så behåller du den summa du har idag för nästa barn också iom att du blev gravid innan första barnet blev 1 år och 9 månader. Om du tar ut 5 föräldradagar i veckan från ditt barn fyller 1 år skyddar du även din SGI gällande VAB och om du blir sjuk under din föräldaledighet. När syskonet kommer får du fortsatt SGI-skydd under 1 år. Men du behöver ju heller inte säga upp dig, utan försök söka nytt jobb när det är dags för dig att börja jobba igen. 
    Förmodligen skulle ett deltidsjobb göra att ni blir beviljade lägre bolån. Kalkylen med era månadsinkomster måste ju gå ihop. Sen beror det såklart på hur dyrt hus ni ska köpa. Era gemensamma inkomster kanske räcker gott och väl för det bolån ni kommer behöva och då spelar ju din inkomst mindre roll. 

• Januaribarn11

Ja vi var i nästan samma sits du och jag. Kanske bor ni också i en mindre stad där det inte finns så mycket arbeten. Det värsta med allt detta är att få mindre lön om jag byter arbete, det känns jobbigt. Mannens lön ligger på ca 50 000kr i månaden och sen får han även bonusar 2 ggr per år. Vi har tänkt köpa ett hus för omkring 3 miljoner kr. Men vad skönt att du sa att jag inte behöver säga upp mig än, då väntar jag helt enkelt med det tills det blir aktuellt med jobb längre fram.

• Dixie

Varför ska du säga upp dig under föräldraledigheten? Finns väl ingen anledning..... och att få lån måste ju vara svårare som arbetslös än som anställd.......

• Januaribarn11
    Dixie skrev 2017-04-11 10:48:14 följande:

Varför ska du säga upp dig under föräldraledigheten? Finns väl ingen anledning..... och att få lån måste ju vara svårare som arbetslös än som anställd.......

Ja men jag tänkte såklart inte försöka få ett lån när jag är arbetslös utan när jag hittat ett nytt jobb. Jag tänkte bara att jag kanske var oschysst mot min arbetsplats att fortsätta ta upp en anställnings plats när jag ska vara hemma i ytligare 1år och ändå inte tänkt gå tillbaka sen.. men tydligen så gör folk så
  • Dixie

Ja, jag skulle aldrig säga upp mig utan att ha ett nytt jobb - du vet ju aldrig vad som händer under din föräldraledighet och att aktivt välja att bli arbetslös låter ju inte som en god idé.

• Januaribarn11
    Dixie skrev 2017-04-11 10:58:20 följande:

Ja, jag skulle aldrig säga upp mig utan att ha ett nytt jobb - du vet ju aldrig vad som händer under din föräldraledighet och att aktivt välja att bli arbetslös låter ju inte som en god idé.

Okej tack för din input, du har rätt.
  • Wooden
    Januaribarn11 skrev 2017-04-11 10:45:26 följande:

Ja vi var i nästan samma sits du och jag. Kanske bor ni också i en mindre stad där det inte finns så mycket arbeten. Det värsta med allt detta är att få mindre lön om jag byter arbete, det känns jobbigt. Mannens lön ligger på ca 50 000kr i månaden och sen får han även bonusar 2 ggr per år. Vi har tänkt köpa ett hus för omkring 3 miljoner kr. Men vad skönt att du sa att jag inte behöver säga upp mig än, då väntar jag helt enkelt med det tills det blir aktuellt med jobb längre fram.

Med den inkomsten är jag ganska säker på att ni får lån till ett hus i den prisklassen oavsett om du har heltidsjobb eller inte. Men jag jobbar inte på bank. Har däremot köpt nytt hus, hehe. 

Ja, jag bor i en relativt liten stad, men jobbar i en ännu mindre. Dock i privat sektor i ett framgångsrikt familjeföretag med ganska generösa löner. Jag tjänar from maj ca 32000 och hoppas som sagt på att kunna få något liknande på nytt jobb. Men det återstår att se. Det ligger ju över ett år framåt i tiden. 

Precis som Dixie också säger så finns det ingen anledning att säga upp dig innan du har fått nytt jobb. Förstår hur du tänker med förskolan, och bara du/ni kan känna efter hur ni tänker kring långa dagar osv. Ville iaf tala om hur vi gjort med vår son och det funkar kanonbra, även om jag gärna skulle korta ner dagarna något. 
Svar på tråden Säga upp mig?