• Anonym (TS)

När kassörskan vill titta i väskan...

Det var andra gången idag som jag någonsin har ombetts om att uppvisa min väska i en butik när jag kommit fram till kassan. Liksom förra gången, som skedde i samma butik och förmodligen samma kassör, så uppvisade jag min väska utan protester och gick därifrån undrandes varför. Trodde hon att jag stulit något?

Jag har väldigt ofta ett par frukter i väskan och kanske något annat också, typ tuggummi eller liknande och det jag undrar mest över är om det skulle bli problem om jag blev ombedd att visa innehållet i min väska och kassörskan skulle se att jag hade t ex ett äpple där som jag tagit med mig hemifrån och inte hade kvitto för? Vad i hela friden kan jag göra i en sån situation?

Jag brukar handla på vägen hem efter skolan så har liksom alltid väskan med mig till affären och eventuellt överblivna frukter mm där i som jag hade tänkt äta under dagen om jag blev hungrig. Äpplet jag stoppade ner i väskan i morse åt jag lyckligtvis upp på en av rasterna så jag slapp bli påkommen med att ha frukt i väskan som tur var.

Tips? Råd? Erfarenheter?

• Svar på tråden När kassörskan vill titta i väskan...
  • Domesticgoddess

Inga tips eller råd tyvärr men har själv funderat över det där. Har iofs inte blivit ombedd att visa väskan men förvarar ofta en massa grejor i den och har ibland slagits av tanken att det kunde se ut som att jag stulit om någon tittat i den.

• Anonym (qq)

i många affärer, finns det ju en skylt om att man ska visa medhavd väska/påse för kassören. Gör man det lite flyktigt så brukar de bara vifta och säga att det inte behövs, så mitt råd är att helt enkelt fråga: vill du titta i min väska?" så kommer de oftast inte göra det. 

• Anonym (Qwerty)

Rent spontant tänker jag att butiken har väldiga problem med stölder och därför ber folk att visa upp väskor. Skulle du ha något i väskan nästa gång är det ju bara säga det, att det är gamla grejer. Skulle de inte tro på dig frågar du om det är någon som sett att du tagit grejerna, eller om det finns filmbevis.

Annars tror jag att de kollar efter vissa grejer, typ Marabous stora chokladkakor och näskaffe vet jag oftast är väldigt populärt av folk med lite för långa fingrar.

• Anonym

Kassörskor etc har ingen som helst laglig rätt att visera dig/muddra. Vill man vara jobbig kan man neka. 

• Anonym (Qwerty)
    Anonym skrev 2017-04-11 18:57:54 följande:

Kassörskor etc har ingen som helst laglig rätt att visera dig/muddra. Vill man vara jobbig kan man neka. 

Butiker har dock all laglig rätt att neka kunder. Man ska inte bita den hand som föder en. Så frågan är om man vill riskera att vara tvungen att handla någon annanstans. Är det värt att vara jobbig? Kanske om det är en butik som man nästan aldrig handlar i, men aldrig om det är närmsta matbutiken från hemmet
  • Anonym (Lina)

Fast kassörskan har väl ingen laglig rätt att titta i ens väska? Vakten kan gripa dig för stöld först efter att du har lämnat butiken, om han/hon sett stölden så får hen då kolla igenom din väska. Men att visitera ens väska bara för att, det har jag då aldrig hört talas om.

Varför ska man gå runt och visitera andras väskor i butiken så länge personen inte är misstänkt för stöld? Men stöld/snatteri kan man bli dömd för först efter att man har lämnat butiken.

Låter ganska ohyfsat att kolla igenom allas väskor i butiken. Kan lätt bli fel.

Är det verkligen lagligt?

• Coccolina

Det är fullkomligt lagligt att be att få se i väskan, däremot har du rätten att vägra dem att titta. Det är väldigt hårt reglerat vem som får lov att titta i någons väska och varför. 

De flesta butiker har dock en skylt som ber att du skall visa upp väskan. Jag håller ibland upp min väska om den är lite större (dock oöppnad). 

De flesta butiker har dock möjligheten att låsa in sin väska innan man går in, så om du kommer direkt från skolan kolla om de har en sådan box och lås in väskan så slipper du visa upp den..... Enkel lösning! 

Anonym (TS) skrev 2017-04-11 18:26:50 följande:

Det var andra gången idag som jag någonsin har ombetts om att uppvisa min väska i en butik när jag kommit fram till kassan. Liksom förra gången, som skedde i samma butik och förmodligen samma kassör, så uppvisade jag min väska utan protester och gick därifrån undrandes varför. Trodde hon att jag stulit något?

Jag har väldigt ofta ett par frukter i väskan och kanske något annat också, typ tuggummi eller liknande och det jag undrar mest över är om det skulle bli problem om jag blev ombedd att visa innehållet i min väska och kassörskan skulle se att jag hade t ex ett äpple där som jag tagit med mig hemifrån och inte hade kvitto för? Vad i hela friden kan jag göra i en sån situation?

Jag brukar handla på vägen hem efter skolan så har liksom alltid väskan med mig till affären och eventuellt överblivna frukter mm där i som jag hade tänkt äta under dagen om jag blev hungrig. Äpplet jag stoppade ner i väskan i morse åt jag lyckligtvis upp på en av rasterna så jag slapp bli påkommen med att ha frukt i väskan som tur var.

Tips? Råd? Erfarenheter?

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (kanske)

Om du skall handla där och har frukt etc i väskan kanske det är säkrast att du berättar det redan innan du går in, tex påkallar uppmärksamhet från någon som sitter i kassan, som sedan kan gå i god för dig om det behövs.
    Omständigt och krångligt, javisst, men inte heller kul att stå och skämmas och behöva förklara att man hade med sig det från början.

• Anonym (...)

Mitt tips: undvik att ta med dig varor butiken säljer i väskan när du ska handla. Måste du göra det så haffar du första bästa personal och visar upp att du har med dig ett äpple eller vad det nu är.

Har du med dig en stor väska kan du hålla upp den självmant så slipper de fråga och du slipper känna dig misstänkliggjord.

Jag har ibland gått direkt till kassan om jag haft konstiga grejer med mig och frågat ifall de föredrar att jag lämnar sakerna hos dem och tar de på vägen ut igen. Det äe oftast väldigt uppskattat av personalen.

Tänk att du hjälper dem att underlätta deras arbete, ungefär som att visa sitt leg direkt på systemet ifall man ser ung ut, så slipper de fråga.

• Mascaraklumpar

Vårt rättsystem är uppbyggt som så, att bevisbördan ligger på den som anklagar någon och inte på den som blir anklagad. Du kan således inte åka dit för ett äpple du tagit med dig hemifrån, eftersom butiken inte kommer kunna bevisa att du snott det även om de misstänker att du har det.

Sen måste man som flera redan skrivit inte visa upp sin väska, utan det är bara att säga nej.

• Gizmo

Jag har alltid en stor ryggsäck med mig när jag handlar. Det har aldrig hänt att någon vill titta i den. Däremot erbjuder jag mig att visa att den är tom!

• NmanGbg

Bra att veta att butikerna inte har någon laglig rätt att kräva att jag visar upp min väska. Jag råkar ut för det då och då här i Gbg där jag bor att jag ombeds visa upp den. Jag har undrat många gånger om jag verkligen måste göra detta.

Jag tycker det är ett otyg att butiker utan någon specifik brottsmisstanke ber kunder visa upp sina väskor. Jag har full förståelse för att de drabbas av stölder men problemet får det lösa på något annat sätt.

Vissa skriver här att man ofta kan låsa in sina väskor. Jag har alltid en ryggsäck med mig i och den lägger jag varor i som jag har handlat så att låsa in är inte alltid en lösning.

• Anonym (Grape)

Har verkligen flesta butiker möjlighet att låsa in väskor? Jag har inte sett det i någon butik i sen typ 90-talet. 

Personalen får be dig visa upp väska och du har lika stor rätt att neka precis som många redan påtalat här. De flesta har ju med sig någon form av väska/kasse när de handlar, om samma person konstant ber just dig visa upp väskan varje gång men ingen annan kan du ju ifrågasätta varför just du blir ombedd att göra det. 

• Anonym (Grape)

Plus:
    även om du har en frukt/tuggummi/annan grej man kan köpa i affären så spelar det teoretiskt sett ingen roll. Har de inte sett dig plocka på dig grejer utan att betala så spelar det ingen roll, de kan inte anklaga dig för snatteri utan att ha bevis/bevittnat snatteriet. 

• Tukt

Man blir lite fundersam om vad det är för butik du handlar i, eftersom du går till en kassörska och därmed blir ombedd för detta. De flesta butiker har ju i dag självbetjäning. Kan du inte handla i en sådan butik?

• Anonym (E)
    Tukt skrev 2025-04-30 10:40:24 följande:

Man blir lite fundersam om vad det är för butik du handlar i, eftersom du går till en kassörska och därmed blir ombedd för detta. De flesta butiker har ju i dag självbetjäning. Kan du inte handla i en sådan butik?

Det gör ts säkert numera, tråden har dragits fram från 2017
  • Anonym (Tydligen)

De har tydligen en skyldighet att kolla i folks medhavda väskor/påsar/kassar, men många som sitter i kassan gör inte det för att de kanske tycker att det kan kränka en persons integritet. Sedan går de väl en del på hur man ser ut med. Människor som har ett lite "halvkriminellt" utseende löper nog större risk att uppmanas visa.

• Tukt
    Anonym (E) skrev 2025-04-30 11:17:41 följande:
    Det gör ts säkert numera, tråden har dragits fram från 2017
    Inte IGEN! Man undrar verkligen vad folk söker efter när de får fram sådant där.
  • Anonymqwerty

Det är inte äpplen och tuggummi de kollar efter utan oxfilé och gruyereost gissningsvis.

• Anonym (Inget att ta åt sig av)

Rutingrej på vissa ställen. Inga problem för mig iallafall. 

Svar på tråden När kassörskan vill titta i väskan...