• Oliwia92

Muskelsvaghet i benen

Har sen ca 2 månader tillbaka haft obehagskänsla/ svaghet i musklerna i benen. Gjort neurologisk undersökning på VC och det visade inget, samt b12 vitamin. Läkaren sa det antagligen är en nerv i kläm och att jag ska motionera bort det. dock har det inte blivit bättre nu efter 2 månader. Det kommer och går...någon som möjligtvis vet vad detta kan vara och haft ngt liknande?

• Svar på tråden Muskelsvaghet i benen
  • Avenia

Vill inte oroa dig utan berätta min situation. Jag fick en fästing och tänkte inte mer på det. Efter några månader började jag bli svag i musklerna, mest benen. Gick till vc och fick en kur penicillin utifall. Det hjälpte inte. Jag får det i omgångar och efter att ha läst på om fästingar och allt de bär på så är jag övertygad om att min svaghet beror på obehandlad fästingsmitta.

• Oliwia92

Jag har inte vistats någonstans där det finns fästingar och dessutom har jag gått på 9 pencillinkurer det senaste halvåret pga återkommande halsfluss så tänker att pencillinen borde ha dödat det i sådana fall

• Avenia
    Oliwia92 skrev 2017-04-12 07:26:36 följande:

Jag har inte vistats någonstans där det finns fästingar och dessutom har jag gått på 9 pencillinkurer det senaste halvåret pga återkommande halsfluss så tänker att pencillinen borde ha dödat det i sådana fall

Du verkar ha återkommande infektioner och det kan ha ställt till det för dig. Långvarig infektion eller inflammation kan spridas. Kanske behöver du starkare antibiotika.
  • Oliwia92

Hur menar du? Min halsfluss är borta då jag fått pencillin varje gång. Ska op bort mina halsmandlar för att slippa få det. Har inte haft halsfluss sen februari månad. Problemet är att det blir inte värre utan det kommer och går. Värst var det när jag var på fest i lördags och drack då blev känslan starkare

• Avenia
    Oliwia92 skrev 2017-04-12 13:47:19 följande:

Hur menar du? Min halsfluss är borta då jag fått pencillin varje gång. Ska op bort mina halsmandlar för att slippa få det. Har inte haft halsfluss sen februari månad. Problemet är att det blir inte värre utan det kommer och går. Värst var det när jag var på fest i lördags och drack då blev känslan starkare

Det verkar som om du har en inflammation i kroppen som sätter sig på olika ställen. Har man infektion eller inflammation så blir det värre av alkohol då det sänker immunförsvaret.
  • Oliwia92

Men hade jag haft en infektion så hade det visat på min blodsänka hos läkaren ? Så det kanske är en inflammation och det kan man väl inte göra så mkt åt?

• Mandelkanel

Det kan mycket väl vara en nerv i kläm som läkaren sa. Men då hjälper inte att "motionera bort det". Tycker du ska gå till en sjukgymnast!

• Oliwia92

Ja jag får nog göra det om det inte försvinner snart. Tack för hjälpen !

• Oliwia92

Ja jag får nog göra det om det inte försvinner snart. Tack för hjälpen !

• monkees
    Oliwia92 skrev 2017-04-12 13:47:19 följande:

Jag tycker du ska ta några HELVITA månader. Känner igen det där med svaghetskänsla i benen efter att ha "slarvat" en kväll. Jag är inbiten joggare sedan drygt 25 år och har enorm spänst i benen men efter en kväll med lite för mkt vin så blir mina ben som spagetti och jag orkar knappt GÅ uppför trappen till min lgh! I normala fall springer jag upp. Som sagt var HELVIT några månader så kanske obehaget försvinner och det behövs inga långdragna undersökningar.
  • Ewald01
    Oliwia92 skrev 2017-04-11 20:49:56 följande:

Har sen ca 2 månader tillbaka haft obehagskänsla/ svaghet i musklerna i benen. Gjort neurologisk undersökning på VC och det visade inget, samt b12 vitamin. Läkaren sa det antagligen är en nerv i kläm och att jag ska motionera bort det. dock har det inte blivit bättre nu efter 2 månader. Det kommer och går...någon som möjligtvis vet vad detta kan vara och haft ngt liknande?

Har du tränat musklerna? Tror det finns speciella övningar om man vill träna vissa muskler.
  • monkees
    monkees skrev 2017-04-13 05:58:52 följande:
    Jag tycker du ska ta några HELVITA månader. Känner igen det där med svaghetskänsla i benen efter att ha "slarvat" en kväll. Jag är inbiten joggare sedan drygt 25 år och har enorm spänst i benen men efter en kväll med lite för mkt vin så blir mina ben som spagetti och jag orkar knappt GÅ uppför trappen till min lgh! I normala fall springer jag upp. Som sagt var HELVIT några månader så kanske obehaget försvinner och det behövs inga långdragna undersökningar.
    *vill tillägga att det liksom "kryper" i benen och känns som en stor "matthet"!
  • Oliwia92

Har allmänt börjat motionera. Jag är inte direkt trött i benen för kan fungera som vanligt men det är sjukt obehaglig känsla. Som ibland kan sätta sig som stickningar under fötterna

• Ewald01
    Oliwia92 skrev 2017-04-13 09:08:20 följande:

Har allmänt börjat motionera. Jag är inte direkt trött i benen för kan fungera som vanligt men det är sjukt obehaglig känsla. Som ibland kan sätta sig som stickningar under fötterna

Har du även kalla fötter ibland?

Låter som domning (parästhesien).

sv.wikipedia.org/wiki/Domning

tyska version:

de.wikipedia.org/wiki/Par%C3%A4sthesie

eller kanske hänger det ihop med ngn form av kärlsjukdom.

simple.wikipedia.org/wiki/Peripheral_artery_disease
  • Oliwia92

Nej ingen domning för har full känsel bara ett obehag som att musklerna i benen inte har kraft

• Oliwia92

Vill tillägga att det avtagit lite nu men la mig på soffan och somnade en stund och när jag vaknar är det som starkast. Inte på morgonen efter en hel natt utan när jag sover en kort stund mitt på dagen

• monkees
    Mandelkanel skrev 2017-04-12 22:34:56 följande:

Det kan mycket väl vara en nerv i kläm som läkaren sa. Men då hjälper inte att "motionera bort det". Tycker du ska gå till en sjukgymnast!

Jag tycker det är märkligt att en läkare liksom svänger sig med diagnosen "en nerv i kläm" som om det var den naturligaste sak i världen!? Om man har domningar i benen och läkaren tror att det beror på "en nerv i kläm" så tänker jag diskbråck.......*typ* eller ngt annat som kan förvärras om man är ute och skuttar och motionerar(?)
  • Ewald01
    Oliwia92 skrev 2017-04-13 18:45:37 följande:

Vill tillägga att det avtagit lite nu men la mig på soffan och somnade en stund och när jag vaknar är det som starkast. Inte på morgonen efter en hel natt utan när jag sover en kort stund mitt på dagen

Hänger kanske ihop med blodcirkulationen? ... hmm ...
  • Oliwia92

När jag är igång så känner jag inte av det utan bara när jag är sittandes eller liggandes

• YZX

Hej! Gammal tråd men:

Hur gick det för dig med svagheten i benen? Jag känner igen på precis i din beskrivning och är också som värst på morgonen när jag vaknat. Men kan som sagt fungera normalt när jag kommit igång på dagen samt tränar.

Tacksam för återkoppling!

Svar på tråden Muskelsvaghet i benen