Tips till alla hypokondriker
Hej!
Många lider idag av hypokondri och här kommer en rad tips. Vissa eller kanske alla tips har ni redan läst/hört men ibland är det bra att bli påmind:
1.LÄS INTE OM SJUKDOMAR! Det är något som de flesta hypokondriker tyvärr gör. Att läsa om sjukdomar och symptom på nätet.Man gör det för att få ro, men faktum är ju mer du läser om sjukdomar, desto mer blir du rädd och desto mer somatiserar du.
2.LITA PÅ LÄKARE. Jo jag vet att det finns fall där läkarna missar diagnoser, men det är mycket mer sällan än vad en hypokondriker tror. Här i Sverige har vi moderna diagnostikinstrument och det finns rikslinjer som läkarna följer för diagnoser.
3. Försök att inte söka vård vid varje gång du känner något. Vissa saker är uppenbarligen akuta och ska självklart sökas hjälp för. Men får du ej akuta symptom som du är orolig över, försök tänk så här: Jag får avvakta en-två veckor, går det bort söker jag vård.
4.Lita på kroppen. En sak hypokondriker inte brukar tänka på är att kroppen är väldig komplicerad system. Den har en enorm förmåga att fighta sjukdomar och hålla kroppen i god skick.
5. Ät bra. Ät hälsosamt, men inte så hälsosamt att du är rädd för varje sak som skrivs på nätet. Tänk istället på att äta varierad mat och håll nere på sockret(och inte på fettet). Njut av maten! För att bibehålla bra immunförsvar krävs god näring.
6. Försök leda av tankarna genom sysselsättning/hobby.
7. Inse att allt är riskfyllt och risker kan man inte undvika. Lev för stunden och njut, de ångesttimmar är förlorade timmar som du slösar bort av det liv du är rädd över.
8. Inse att ångest är sjukdom i sig och sänker kroppens immunförsvar. Attvara rädd för sjukdomar och få ångest hela tiden för den skull är som att be om att få sjukdom. Motsats effekt alltså. Lev ditt liv istället och lita på ödet!
Tack för mig.