Överdos morfin under graviditet, HJÄLP!
Hej! Jag blev inlagd på förlossningen i vecka 28 pga njursmärtor, fick morfinsprutor mot smärtan 1 ml (?) om jag minns rätt.
En av gångerna så råkade barnmorskan ge mig 5 ml, 5 gånger större dos än vad jag skulle ha alltså.
Jag kände direkt att något var fel då jag blev trött och vinglig inom 5 minuter (brukade annars börja verka smått efter ca 20 min), somnade och vaknade av att jag hade andnöd.. Försökte tänka på att andas då jag insåg att jag inte andades per automatik som vanligt, försökte ringa larmklockan men orkade inte sträcka mig efter den. Efter 3 timmar kom barnmorskan in för att titta till mig, jag var helt borta men försökte berätta att nått blev fel med doseringen. Hon avfärdade mig och sa att "man blir ofta trött och lite groggy av morfin", jag hade inte orken att protestera och somnade om igen.
Efter ytterligare 3 timmar (6 timmar efter morfinsprutan, jag brukade behöva en ny spruta vid det här laget) kom en annan barnmorska in och frågade om jag ville ha något att äta men jag sa att jag ville gå till toaletten. Jag vinglade fram och kände att jag behövde spy, försökte luta mig över toaletten men ramlade baklänges.
Det var då barnmorskan insåg att allt inte stog rätt till och frågade hur jag mådde, berättade då min misstanke om för stor dos morfin och i nästa sekund kom den tidigare barnmorskan in.
Hon såg helt förstörd ut och berättade att hon gett mig en alldeles för hög dos morfin, 5 ml istället för 1 ml. Hon bad om förlåtelse och sa att hon gjort en anmälan mot sig själv och att hon skulle berätta för chefen om sitt misstag.
Jag var fortfarande så trött och groggy så jag sa bara okej och försökte sen ta mig till sängen.
Hade jag inte varit gravid hade det inte varit någon "big deal", men jag var gravid i v28-29 då (minns inte exakt då jag var ganska borta under den tiden) och dom sa att dom TRODDE inte att mitt barn tagit skada annat än att han var lika påverkad av överdoseringen som jag. Han sov i över 1 dygn..
Har jag någon rätt att göra något? Anmäla eller vad som helst? Ringa och prata med någon?
Det känns rent ut sagt förjävligt att det fått inträffa, och att ett litet klent förlåt räcker inte!
Jag var livrädd och helt säker på att vi skulle dö eftersom jag inte kunde hålla igång andningen och orkade inte hålla mig vaken och sträcka mig efter larmknappen...
Snälla kan någon som kanske är insatt i juridik hjälpa mig? Finns det något jag kan göra?