• Liinaahoo

Överdos morfin under graviditet, HJÄLP!

Hej! Jag blev inlagd på förlossningen i vecka 28 pga njursmärtor, fick morfinsprutor mot smärtan 1 ml (?) om jag minns rätt.

En av gångerna så råkade barnmorskan ge mig 5 ml, 5 gånger större dos än vad jag skulle ha alltså.

Jag kände direkt att något var fel då jag blev trött och vinglig inom 5 minuter (brukade annars börja verka smått efter ca 20 min), somnade och vaknade av att jag hade andnöd.. Försökte tänka på att andas då jag insåg att jag inte andades per automatik som vanligt, försökte ringa larmklockan men orkade inte sträcka mig efter den. Efter 3 timmar kom barnmorskan in för att titta till mig, jag var helt borta men försökte berätta att nått blev fel med doseringen. Hon avfärdade mig och sa att "man blir ofta trött och lite groggy av morfin", jag hade inte orken att protestera och somnade om igen.

Efter ytterligare 3 timmar (6 timmar efter morfinsprutan, jag brukade behöva en ny spruta vid det här laget) kom en annan barnmorska in och frågade om jag ville ha något att äta men jag sa att jag ville gå till toaletten. Jag vinglade fram och kände att jag behövde spy, försökte luta mig över toaletten men ramlade baklänges.

Det var då barnmorskan insåg att allt inte stog rätt till och frågade hur jag mådde, berättade då min misstanke om för stor dos morfin och i nästa sekund kom den tidigare barnmorskan in.

Hon såg helt förstörd ut och berättade att hon gett mig en alldeles för hög dos morfin, 5 ml istället för 1 ml. Hon bad om förlåtelse och sa att hon gjort en anmälan mot sig själv och att hon skulle berätta för chefen om sitt misstag.

Jag var fortfarande så trött och groggy så jag sa bara okej och försökte sen ta mig till sängen.

Hade jag inte varit gravid hade det inte varit någon "big deal", men jag var gravid i v28-29 då (minns inte exakt då jag var ganska borta under den tiden) och dom sa att dom TRODDE inte att mitt barn tagit skada annat än att han var lika påverkad av överdoseringen som jag. Han sov i över 1 dygn..

Har jag någon rätt att göra något? Anmäla eller vad som helst? Ringa och prata med någon?

Det känns rent ut sagt förjävligt att det fått inträffa, och att ett litet klent förlåt räcker inte!

Jag var livrädd och helt säker på att vi skulle dö eftersom jag inte kunde hålla igång andningen och orkade inte hålla mig vaken och sträcka mig efter larmknappen...

Snälla kan någon som kanske är insatt i juridik hjälpa mig? Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Överdos morfin under graviditet, HJÄLP!
  • EpicNurse

Fick du i blodet eller i huden? Eftersom du har angett dosen i ml så betyder det absolut ingenting. Det är mg som avgör dosen!

• modsey

Svårt att säga exakt hur mycket du fick. 1 mg per ml vilket är den normala spädningen för morfin som ges i.v är ändå inte så mycket.

Men självklart ska du kolla upp det. Kontakta klinikchefen och be om journalkopior och kontakta patientnämnden.

Det är i alla fall ingen fara för ditt barn.

När man söver gravida ges mycket starkare läkemedel.

• Anonym (narkos.ssk)

I ml eller 5 ml säger mig ingenting eftersom jag inte vet styrkan på läkemedlet. Det är därför svårt att säga om du fått för mycket. Det finns nämligen ingen "maxdos" på morfin, utan man ger tills patienten inte längre har ont. Läkaren ordinerar en trolig dos, dvs i ditt fall tex 1 ml). Behöver man ge mer, kontaktar man läkaren för att stämma av, alt gör det efteråt (om man är van ssk eller BM).

Det är inte skadligt för ditt barn! Jag är narkos.ssk på gynop och vi hanterar många gravida. De läkemedlen är 100-1000 ggr mer potenta än det som man ger på avdelningen. Är det dags för förlossning övervakar man "bara" barnet lite extra, alt ger motmedel mot opioider. 

Överdos har du INTE fått. Överdos är en helt annan sak. Däremot fullt förståeligt att du fick alla bieffekter; illamående, andningsdepression osv. Det ska personalen ha koll på.

• Anonym (what)

Varför spekulerar ni i huruvida TS fick för mycket och hur stor dosen var? Det är liksom inte det som är frågan här utan det är liksom redan konstaterat av vårdpersonalen att så var fallet. Ja, TS kanske har angett fel mängd och i ml istället för mg men det är liksom inte problemet här.

TS, jag tycker at du ska kontakta patientnämnden, de har koll på vad du kan och bör göra vad gäller anmälan osv.

• Anonym (narkos.ssk)
    Anonym (what) skrev 2017-04-12 09:18:25 följande:

Varför spekulerar ni i huruvida TS fick för mycket och hur stor dosen var? Det är liksom inte det som är frågan här utan det är liksom redan konstaterat av vårdpersonalen att så var fallet. Ja, TS kanske har angett fel mängd och i ml istället för mg men det är liksom inte problemet här.

TS, jag tycker at du ska kontakta patientnämnden, de har koll på vad du kan och bör göra vad gäller anmälan osv.

Därför att vi som vårdpersonal kan göra en rimlighetsbedömning. "Dubbelt så hög dos" låter allvarligt, men vi som jobbar mer det dagligen kan ju svara om det verkligen var en hög dos. Inte att förringa, utan att förklara och lugna. 5 mg morfin/Ketogan istället för 1 mg, är verkligen ingen hög dos, exempelvis. 
  • modsey
    Anonym (narkos.ssk) skrev 2017-04-12 09:25:37 följande:

Därför att vi som vårdpersonal kan göra en rimlighetsbedömning. "Dubbelt så hög dos" låter allvarligt, men vi som jobbar mer det dagligen kan ju svara om det verkligen var en hög dos. Inte att förringa, utan att förklara och lugna. 5 mg morfin/Ketogan istället för 1 mg, är verkligen ingen hög dos, exempelvis. 

Nej det är ingen särskilt hög dos alls. Men om ssk gett met är ordinerat så ska det så klart skrivas en avvikelse på.
  • EpicNurse

Exakt!

1 mg är däremot en väldigt låg, nästan obetydlig, dos!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Cissi)

Kanske kan lugna dig med att jag blev opererad akut som gravid, i narkos och gick på morfin i flera dagar efteråt. De övervakade barnet och hon somnade varje gång jag fick morfin. Stackaren. Men barnet mår idag bra.

• Anonym (what)
    EpicNurse skrev 2017-04-12 09:36:32 följande:
    Exakt!

Fast det är fortfarande inte det som TS efterfrågar utan detta:
    "Har jag någon rätt att göra något? Anmäla eller vad som helst? Ringa och prata med någon? 
    Det känns rent ut sagt förjävligt att det fått inträffa, och att ett litet klent förlåt räcker inte!"

Dvs hon har inte bett någon spekulera i om dosen var låg eller hög osv och det är just bara det ni kan göra, spekulera. TS har inte klart för sig hur mycket hon fick mer än att det var 5 ggr mer än vad hon skulle fått och att hon var helt borta och så även hennes bebis. Det medicinska är avklarat, hon vill nu veta om hon kan gå vidare, om hon bör göra det, vad hon har för juridiska rättigheter och vart hon ska vända er. eftersom ni är sjuksköterskor så vet ni väl det också? Bättre att hjälpa henne med det än att försöka komma fram till hur mycket morfin hon fick i sig, det står ju i hennes journal.
  • Anonym (narkos.ssk)
    Anonym (what) skrev 2017-04-12 11:33:09 följande:
    EpicNurse skrev 2017-04-12 09:36:32 följande:
    Exakt!

Fast det är fortfarande inte det som TS efterfrågar utan detta:
    "Har jag någon rätt att göra något? Anmäla eller vad som helst? Ringa och prata med någon? 
    Det känns rent ut sagt förjävligt att det fått inträffa, och att ett litet klent förlåt räcker inte!"

Dvs hon har inte bett någon spekulera i om dosen var låg eller hög osv och det är just bara det ni kan göra, spekulera. TS har inte klart för sig hur mycket hon fick mer än att det var 5 ggr mer än vad hon skulle fått och att hon var helt borta och så även hennes bebis. Det medicinska är avklarat, hon vill nu veta om hon kan gå vidare, om hon bör göra det, vad hon har för juridiska rättigheter och vart hon ska vända er. eftersom ni är sjuksköterskor så vet ni väl det också? Bättre att hjälpa henne med det än att försöka komma fram till hur mycket morfin hon fick i sig, det står ju i hennes journal.
    Men det ÄR relevant att veta det. Om denna BM gav tex 5 mg, så är det en fullt rimlig dos, varför det kunde ske. Hade hon givit 50 mg så är det en orimlig dos, något BM borde reflekterat i, bedömt rimligheten i innan man ger. Hänger du med?

Andra har också svarat var hon kan vända sig, tex patientombudsmannen på sjukhuset. Det kommer däremot inte bli någon hård påföljd som att bli av med leg etc. om dosen ändå var inom rimligheten.
  • EpicNurse

Dessutom är det typ omöjligt att att råka ge 50 mg. Därför är det nog 5 mg hon råkat ge och det är en helt normal dos. Sen kan man absolut bli yr, trött och illamående Av den dosen ändå, men det är absolut ingen konstig dos. Vi ger ofta det dubbla till våra gravida med smärta.

• Anonym (Bm)

Låter konstigt! Där jag jobbar har vi ampuller på 1 ml och det är 10 mg/ml. Att öppna 5 ampuller Morfin skulle iaf få mig att tänka ett varv till... Men kanske finns det ampuller med 5 ml? Fast det borde väl inte finnas på en förlossning?!

• EpicNurse
    Anonym (Bm) skrev 2017-04-12 20:57:09 följande:

Låter konstigt! Där jag jobbar har vi ampuller på 1 ml och det är 10 mg/ml. Att öppna 5 ampuller Morfin skulle iaf få mig att tänka ett varv till... Men kanske finns det ampuller med 5 ml? Fast det borde väl inte finnas på en förlossning?!

Det är exakt det jag menar också! Man 'råkar' inte ge 50 mg morfin..
  • Anonym (what)
    Anonym (narkos.ssk) skrev 2017-04-12 15:15:07 följande:
    Men det ÄR relevant att veta det. Om denna BM gav tex 5 mg, så är det en fullt rimlig dos, varför det kunde ske. Hade hon givit 50 mg så är det en orimlig dos, något BM borde reflekterat i, bedömt rimligheten i innan man ger. Hänger du med?

Andra har också svarat var hon kan vända sig, tex patientombudsmannen på sjukhuset. Det kommer däremot inte bli någon hård påföljd som att bli av med leg etc. om dosen ändå var inom rimligheten.
    "Hänger du med?" Ja, jag hänger med men fortfarande är det inte det som TS frågar efter. Hänger DU med?
  • Liinaahoo

Tack för alla era svar, jag kan inte svara på om det var mg eller ml då jag inte minns. Bm sa att dom berättat att jag skulle få 1 ml/mg och att hon inte kunde förstå hur hon fyllde upp 5 ml/mg, jag är verkligen inte den som hakar upp mig på grejer eller är särskilt brydd av mig. Jag utgår alltid ifrån att alla är vi människor och kan göra fel, jag vill inte bm någon ont men jag kan fortfarande inte tänka på det utan att börja grina..
    Det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv, att försöka ropa på hjälp men inte ens kunna öppna ögonen. Jag skrek inombords av rädsla men det fanns ingen som kunde höra mig.
    När dom upptäckte att jag fått för mycket så sa dom att det var för sent att ge motgift(?) då jag börjat piggna till. Och att jag inte fick en överdos är fel, jag fick 5 gånger så mycket som jag skulle ha och därför är det en överdosering vilket jag tolkar är en överdos.
    Det är 10 veckor sedan det hände och jag har försökt släppa tankarna på det, men jag kan inte glömma rädslan jag kände. Jag var helt övertygad om att jag skulle dö om jag somnade eftersom jag inte andades per automatik..

• Anonym (narkos.ssk)
    Liinaahoo skrev 2017-04-12 23:44:13 följande:

Tack för alla era svar, jag kan inte svara på om det var mg eller ml då jag inte minns. Bm sa att dom berättat att jag skulle få 1 ml/mg och att hon inte kunde förstå hur hon fyllde upp 5 ml/mg, jag är verkligen inte den som hakar upp mig på grejer eller är särskilt brydd av mig. Jag utgår alltid ifrån att alla är vi människor och kan göra fel, jag vill inte bm någon ont men jag kan fortfarande inte tänka på det utan att börja grina..
    Det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv, att försöka ropa på hjälp men inte ens kunna öppna ögonen. Jag skrek inombords av rädsla men det fanns ingen som kunde höra mig.
    När dom upptäckte att jag fått för mycket så sa dom att det var för sent att ge motgift(?) då jag börjat piggna till. Och att jag inte fick en överdos är fel, jag fick 5 gånger så mycket som jag skulle ha och därför är det en överdosering vilket jag tolkar är en överdos.
    Det är 10 veckor sedan det hände och jag har försökt släppa tankarna på det, men jag kan inte glömma rädslan jag kände. Jag var helt övertygad om att jag skulle dö om jag somnade eftersom jag inte andades per automatik..

Men att få 5 mg istället för 1 mg låter mycket, men det är ingen stor dos - om det nu var mg. Jag kan snarare tycka att 1 mg är för lite, man brukar ofta ordinera en större dos så att ssk eller bm själva kan bedöma vad som har god effekt på just dig. Överdos som jag menar, är snarare det som sker hos missbrukare; att andningen slås ut, du blir medvetslös. Och just denna gång var 5 mg eller ml för mycket på just dig. Det behöver inte betyda att det händer nästa gång, för nästa gång kanske du har en annan typ av smärta som kräver mer. 

Man kan ge Naloxon (antidot mot opioider) när som helst. 

Förringar inte din upplevelse, förstår att det var mycket obehagligt. Det kommer att skrivas en avvikelse. Du kan kontakta patientnämnden. 
    Anonym (Bm) skrev 2017-04-12 20:57:09 följande:

TS kan ju ha fått Ketogan, det spädes 1 ml + 4 ml. 
  • Liinaahoo

Jag är rätt så säker att det jag fick heter Hydromorfon, jag fick utskrivet Citodon att ta när jag var hemma men maxdos hjälpte inte ett dugg mot smärtan. Så jag fick åka in och få morfin när det inte gick längre (hade njursmärta i 7 veckor innan det kom ut en njursten) så jag åkte in varje eller varannan dag.
    Dom kunde se i min journal att jag fått överdoseringen så dom var alla noga med att visa varje spruta att det var rätt mängd, gjorde mig mycket tryggare.

Jag får se hur jag gör, vill heller inte tjafsa med nån om det. Hon erkände ju direkt och tog tag i det, tacksam för det i alla fulla fall :)
    Dom gjorde ett tillväxtultraljud i v31 och han var då -8% från genomsnittsbebisen men det sa dom var fullt normalt. Han har alltid haft perfekta kurvor och varit pigg, nu mer 10 dagar kvar till bf försöker han bryta sig ut ;)

• Anonym (Cissi)

Vet ej om du har fått svar men du kan anmäla det till patientnämnden och ivo. På ivos hemsida klickar man sig fram och gör anmälan direkt.

Svar på tråden Överdos morfin under graviditet, HJÄLP!