• Felicia92

13 cm i vecka 13?

Hej! Var idag på ultraljud( är i vecka 12+1)

När man läst i boken jag fick från bm /på sjukvårdsupplysningen så har jag då fått veta att barnet är ca 6-7,5cm ungefär. Förstår att det givetvis är individuellt men fick då en smärre chock när barnet redan mäter 12, 9 cm och på en bild står det 13cm.

Frågade såklart om förlossnings datumet blir framflyttat nu, men hon ville inte göra någon gissning förrän Rul (vecka 18).

Nu undrar jag hur långa var era små i vecka 12- 13. Är det någon annan vars liten var ungefär lika lång? Hur blev det för er på rul, hade barnet då kommit i fas med veckan eller blev ni framflyttade?

Sedan om någon vill får ni gärna gissa kön ????
  • Svar på tråden 13 cm i vecka 13?
  • Niko92

13cm är zoomen/förstorningen inte storleken på barnet. Alla bebisar är fram till vecka 12 (är inte 100) lika stora :)

• Niko92
    Niko92 skrev 2017-04-12 12:15:17 följande:

13cm är zoomen/förstorningen inte storleken på barnet. Alla bebisar är fram till vecka 12 (är inte 100) lika stora :)

Såhär står det "Fram till vecka 20+0 säger man att alla foster utvecklas ungefär lika sett till vikt och längd. Efter vecka 20+0 börjar våra genetiska anlag att spela in, vilket gör att en del barn blir långa, en del korta, en del smala och en del kraftiga. Forskning på senare dar har dock visat på att där förekommer skillnader tidigare än vad man tidigare trott"
  • EpicNurse

Som någon redan nämnt så är det en inställning på ultraljud som brukar vara 10-13 cm och står på ultraljudsbilden, ofta i mitten där uppe.

Sa barnmorskan att fostret var så långt? Annars det måttet som heter CRL som är fostrets längd.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Linneisen

Alltså, jag tror verkligen inte att fostret var 13 cm... min bebis var 6-7 cm från huvud till rumpa i vecka 12+, men med benen gissade barnmorskan på ca 11 cm. Men sedan står det siffror på ultraljudsbilden också som är lite förvirrande. Så antingen är det en sådan siffra du har sett eller menade barnmorskan längden på hela bebisen :)

Svar på tråden 13 cm i vecka 13?