• IkaMe

Min son blir som förbytt

Min son är 6 år och går i förskoleklass. Under de senaste två åren har min sons beteende förändrats, eskalerat och blivit oerhört svårhanterat. Vår son (och yngre dotter!) är annars helt underbar, empatisk, social och smart liten människa och jag har alltid känt mig så stolt.

Men vårt liv nu är tufft, vår son får kraftfulla utbrott hemma där han skriker och slår mig och hans pappa. Han kastar saker, smäller i dörrar och säger elaka saker. Han har är trotsig och har en fruktansvärd attityd ibland. Han har till och med hämtat kniv från köket och hotat oss med. Just detta har pågått i snart ett år.
    Och det värsta är, han verkar så uppgiven och förvirrad i sitt egna beteende.

Det sker så ofta nu att vi knappt har vanliga stunder med honom längre. Jag känner hur hans beteende har en negativ påverkan på mig som förälder. Jag känner mig misslyckad som förälder, för jag inte kan hjälpa honom att hantera hans utbrott och alla dessa tuffa känslor. Jag är stressad jämt för jag vet aldrig när nästa omgång kommer. Jag går som på nålar hemma...hemma som ska vara ens trygga zon har blivit en plats där jag inte längre vill vara.  
    Jag VET att han inte är att skylla för detta, det är inte hans fel alls att det blir så här och jag tror att vi som föräldrar gjort det bästa vi kunnat med de verktyg vi har som föräldrar. Men vad är det som hänt och varför blir det inte bättre?

Och visst ser jag anledningar och situationer som kan vara orsak till beteendet, men inget vi gör verkar hjälpa honom att kunna hantera det. Det är naturligtvis tufft att vara 6 år, börja skolan och bli storebror. Han fyller dessutom år sent i December, så är yngre än alla andra på skolan. Det märks speciellt emotionellt.
    Men, det har hållit på så himla länge nu, i två år, och det blir bara värre känns det som. Inget vi gör räcker till.

Finns det någon där ute som upplever samma med sitt skolbarn?

• Svar på tråden Min son blir som förbytt
  • FallenAngelNr1000

Ta kontakt med Bupp!

Låter som att det ligger mer bakom än de oskyldiga sakerna du tar upp. Att han hotar med kniv är väl ändå ganska onormalt i så ung ålder. Någonting verkar ha hänt. Istället för att skydda er själva så hjälp pojken att få reda ut alla aggressioner. Då han hotar er gör att ni måste ta hjälp då han absolut inte är mottaglig ifrån er!

Är han aggressiv emot sitt lilla syskon också eller överbeskyddande?

Svar på tråden Min son blir som förbytt