• Anonym (slutat med ppiller)

Ont/värk i magen

Någon som har upplevt samma sak. Jag har ätit p piller i ca 1 år nu ( innan dess hade jag annat p-medel sedan jag fick barn för ca 9 år sedan).

Jag slutade för ca 1.5 v sedan och har sedan 1 v nästan som värkar i magen. Det är "tungt" nedåt, nästan ont när man sitter ner för det trycker liksom neråt. Ont i magen och svullen. för några dagar sedan hade jag ont på ena sidan precis som ägglossning, men nu är det i hela magen. Svullen, känner mig konstant mätt, och som sagt ont och lite illamående.

Kan man få såhär när allt ska "igång" igen efter att man slutat med p-piller? Minns inte hur det var när jag slutade för 10 år sedan innan jag skaffade barn...Känner mig helt uppblåst och kan inte ens träna pga det känns som typ hela livmodern ska trilla ut!! :o :( 

• Svar på tråden Ont/värk i magen
  • EpicNurse

Jo det är precis som du själv säger! När man slutar med preventivmedel så ska kroppen själv komma igång med ägglossning och riktig mens. Därför får man ont! :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    EpicNurse skrev 2017-04-12 17:28:17 följande:

Jo det är precis som du själv säger! När man slutar med preventivmedel så ska kroppen själv komma igång med ägglossning och riktig mens. Därför får man ont! :)

Okej så det behöver inte betyda att det kommer vara såhär nu vid varje ägglossning??
  • EpicNurse
    Anonym (slutat med ppiller) skrev 2017-04-12 17:31:12 följande:

Okej så det behöver inte betyda att det kommer vara såhär nu vid varje ägglossning??

Nej det är oftast värst första gången/gångerna!

Men det kan ju vara att du känner av din ägglossning tydligt. Vissa känner inget, några känner lite, andra har ont ungefär en vecka (ovanligt). Man har ju ingen ägglossning med p-piller så därför känner man inget alls då. :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    EpicNurse skrev 2017-04-12 18:02:41 följande:
    Nej det är oftast värst första gången/gångerna!

Men det kan ju vara att du känner av din ägglossning tydligt. Vissa känner inget, några känner lite, andra har ont ungefär en vecka (ovanligt). Man har ju ingen ägglossning med p-piller så därför känner man inget alls då. :)
    Nä precis det vet jag. Jag verkar fått mer problem sedan jag fick barn. Mer mensvärk också och känner av ägglossningen mer. Verkar också vara rätt vanligt...
Svar på tråden Ont/värk i magen