• Vattumankillen

    Hur sparar ni era digitala bilder och filmer? Sparar ni också på flera ställen exempelvis extern hårdisk och i ett moln på internet? Har ni förlorat bilder också efter en datakrasch?

    Hej jag är en kille på 22 år. Har kanske för många frågor men jag skulle vara glad om jag får svar.
    Efter en datakrach 2008 så förlorade jag och min familj digitala bilder och filmer för ett antal år. Men min familj började dock väldigt sent med digitalkamera då innan vi använde analog kamera så vi förlorade inte så mycket. Men förlorade för några viktiga år. Jag var väldigt ung då och ingen i min familj tänkte då något på säkerhetskopierng.
    Sedan dess har vi sparat på en dator och en extern hårdisk.
    Förra året kom jag på att man skulle spara i ett moln på internet, för det kan börja brinna och det kan bli inbrott hemma.

    Ska man spara bilder och filmer på datorn, externa hårdisk och ett moln på internet samtidigt, vad tycker ni?
    Finns det bättre sätt att lagra digitala bilder och filmer?
    Hur gör ni med era digitala bilder och filmer, har ni de exempelvis bara sparat de på datorn?
    På internet har jag läst om olika företag som kan rädda en krachad hårddisk men till kostnad av uppåt 8000 och mer.

    Känner ni till något bra företag som tar billigare priser än 8000 kronor och uppåt för att rädda en krachad hårdisk?, för det är extremt dyrt.

    Min familj har inte lämnat in den krachade hårdisken som krachade 2008 vi tänkte att det skulle bli billigare iframtiden att rädda krachade hårdiskar men ändå konstigt beslut av mina föräldrar, går det rädda ens så gamla krachade hårdiskar tror ni?

     Har ni förlorat bilder och filmer också efter en datakrasch?

    Om en släkting dör, vad brukar hända med den personen bilder exempelvis på externa hårdiskar?

    Vad brukar ni göra med gamla döda släktingar fotoalbum?
    Stämmer det som jag hört att om man inte har några släktingar som lever när man dött så slänger myndigheterna ens saker och bilder?
    För i så fall om jag hypotetiskt inte har några släktingar som lever då jag dör  förhoppningsvist av ålderdom, att det meningslöst att jag har fotograferat området jag bor i för jag har tänkt att det kan vara intressant för framtiden.

  • Svar på tråden Hur sparar ni era digitala bilder och filmer? Sparar ni också på flera ställen exempelvis extern hårdisk och i ett moln på internet? Har ni förlorat bilder också efter en datakrasch?
  • Vattumankillen

    Glömde tillägga att har ni också märkt att i gamla släktingars fotoalbum så har det varit så att det förekommit att många bilder saknade text? för information om exempelvis vem det är på bilden, datum etc
    Det är extremt svårt att veta något om exempelvis vem det är på bilden om det saknas någon information till bilden  och det blir extra svårt om enda personen som vet något om bilderna redan är död

    Skriver ni i era fotoalbum till varje bild: datum, händelse, namn på personen på bilden och kanske födelsedatum på personen på bilden?
    För om det står om födelsedatum så borde man kunna söka på personen iframtiden och lättare kunna hitta information vem det är på bilden eftersom det kan finnas många som har samma förnamn och efternamn

  • Aniiee

    Är det saker man tycker är viktiga ska man alltid ha minst 3 kopior: 1 digital hemma (på en hårddisk, till exempel), 1 digital på internet (molntjänst, som ofta i sin tur är uppbackade 3-7 gånger), och 1 fysisk (ex ett fotografi på fotopapper).

    Rädda en krashad hårddisk kan man göra själv helt eller nästan gratis, fast då ska man så klart veta vad man pysslar med. Först om hårddisken är trasig kan man behöva hjälp på riktigt.

    Nej, jag känner inte igen att äldre släktingars fotoalbum saknar information om bilderna. Men jag har förstås bara ärvt foton av en person..... Personligen har jag inga fotoalbum, alla mina bilder är digitala. Dessa är dock inte taggade på något sätt.


    Ordningen återställd
  • Anonym (Maria)

    Jag tömmer aldrig minneskorten utan köper nya. Plus att jag spar allt på usb. Kom precis på att jag ligger typ 3 år efter nu så jag har att göra i påskhelgen...

  • Anonym (Hur då?)
    Anonym (Maria) skrev 2017-04-13 21:23:34 följande:

    Jag tömmer aldrig minneskorten utan köper nya. Plus att jag spar allt på usb. Kom precis på att jag ligger typ 3 år efter nu så jag har att göra i påskhelgen...


    Hur menar du nu? Minneskorten i kameran, tömmer du dom inte? 
  • ilovebamse

    Vi har bilder/filmerna på datorn plus extern hårddisk plus usb plus i fotoalbum o fotoram. Inte på nätet då jag inte litar på att bilderna är trygga. Vill inte att någon ska kunna kolla på våra bilder. Finns så många pedofiler mm där ute.

    Ja jag kan känna igen mig i fotoalbum. Jätte gamla med bara bilder. Ingen vet vem de är.

    Våran dator kraschade 2007. Dock kunde mannens bror få tillbaka hälften av bilderna ungefär. Så vi förlorade inte jätte många. Kanske ett år ca.

  • Vattumankillen
    ilovebamse skrev 2017-04-13 22:00:51 följande:

    Vi har bilder/filmerna på datorn plus extern hårddisk plus usb plus i fotoalbum o fotoram. Inte på nätet då jag inte litar på att bilderna är trygga. Vill inte att någon ska kunna kolla på våra bilder. Finns så många pedofiler mm där ute.

    Ja jag kan känna igen mig i fotoalbum. Jätte gamla med bara bilder. Ingen vet vem de är.

    Våran dator kraschade 2007. Dock kunde mannens bror få tillbaka hälften av bilderna ungefär. Så vi förlorade inte jätte många. Kanske ett år ca.


    Oki. Men man kan ställa in i exempelvis moln tjänsten Flickr att bara man själv kan se bilderna och filmerna.
  • ilovebamse

    Litar ändå inte på nätet. Finns ju hackare som kommer in i statliga hårddiskar som ska vara hur säkra som helst. Så nej. Har inte fb o andra såna sidor heller. Så inga bilder på nätet alls

  • kvarnfot

    Vi har alla filmer och bilder på min+ sambons dator. Dessutom har vi backupat allt på en extern h-disk.

    När det gäller den gamla h-disken, har du provat att stoppa in den i en annan dator? Det är ju oftast bara en del av disken som är förstörd, vilket gör att man kan plocka över ej skadade filer.

  • sextiotalist

    Extern hårddisk och även på CD. Men nu ska jag ta ett ryck och även spara de på mitt googlekonto.
    Vi har inte förlorat några bilder, trots två virusangrepp som innebar att vi var tvungna att rensa datorn helt

  • Vattumankillen
    kvarnfot skrev 2017-04-19 10:36:20 följande:

    Vi har alla filmer och bilder på min+ sambons dator. Dessutom har vi backupat allt på en extern h-disk.

    När det gäller den gamla h-disken, har du provat att stoppa in den i en annan dator? Det är ju oftast bara en del av disken som är förstörd, vilket gör att man kan plocka över ej skadade filer.


    Oki. Men fungerar inte att man ska stoppa in hårdiskien i en annan dator om bara vissa delar av hårddisken gått sönder? Har inte testat det förut men kan kraschade hårddisken gå ännu mer sönder om man gör ett försök, vad tror du?
  • Vattumankillen
    kvarnfot skrev 2017-04-19 10:36:20 följande:

    Vi har alla filmer och bilder på min+ sambons dator. Dessutom har vi backupat allt på en extern h-disk.

    När det gäller den gamla h-disken, har du provat att stoppa in den i en annan dator? Det är ju oftast bara en del av disken som är förstörd, vilket gör att man kan plocka över ej skadade filer.


    Problemet är att man inte vet vad som är skadat i min gamla hårddisk och om man gör något själv kanske skadan förvärras.
  • Helgonet
    lejonetDaniel skrev 2017-04-19 17:25:34 följande:
    Problemet är att man inte vet vad som är skadat i min gamla hårddisk och om man gör något själv kanske skadan förvärras.
    Inget kan förvärras! Det är klart att du ska prova att sätta disken i en annan dator och se vad du kan komma åt och kopiera det! Är du inte hemma på datorer så ska du be om hjälp av någon mera kunnig.
Svar på tråden Hur sparar ni era digitala bilder och filmer? Sparar ni också på flera ställen exempelvis extern hårdisk och i ett moln på internet? Har ni förlorat bilder också efter en datakrasch?