• Påven Johanna II

Åhléns rea

Varför blev så många så upprörda över att Åhléns hade för avsikt att rea ut rökskadade varor? Hur kunde det anses vara en så okänslig och förfärlig gärning? Den förfärliga gärningen hade redan skett och inte var det Åhléns som stod för den. 

Så om några här tillhörde den upprörda skaran så kanske ni kan förklara vad det var ni förfasade er över?

• Svar på tråden Åhléns rea
  • Anonym (Uhm)

Smaklöst att tjäna pengar på varor som skadats av attacken.

• Påven Johanna II
    Anonym (Uhm) skrev 2017-04-13 09:41:18 följande:

Medan det är att hedra offren genom att kassera dem, eller? Folk är tyvärr döda i vilket fall som helst och fortsätter att vara det även om någon annan köper en rökskadad vara för halva priset. 

Är det osmakliga att Åhléns skulle tjäna pengar på varorna eller att de som skulle ha köpt dem i så fall sparat en slant?

Totalt obegripligt i båda fallen tycker jag. 
  • Stårschan

Mycket bra fråga. Det är väl värre på alla sätt och vis om varorna måste kasseras istället för att folk får chans att fynda dem billigt. Om man anser att det är kränkande mot någon måste man verkligen ha ett stort behov av att få känna sig kränkt.

• Påven Johanna II
    Stårschan skrev 2017-04-13 09:47:23 följande:

Mycket bra fråga. Det är väl värre på alla sätt och vis om varorna måste kasseras istället för att folk får chans att fynda dem billigt. Om man anser att det är kränkande mot någon måste man verkligen ha ett stort behov av att få känna sig kränkt.

Ja, så var min reaktion när jag läste om hur folk stormade mot detta och hur Åhléns sedan fick ställa in och be om ursäkt. 

Fantastiskt konstigt.
  • Påven Johanna II

Mängder av butiker bara några meter från Åhléns, på hela Drottninggatan och överallt runt om i Stockholm (och resten av Sverige) tjänar pengar precis som vanligt. Men den affär som drabbades hårdast av själva attacken ska hängas för ett, i mina ögon, bra initiativ som skulle gjort att de åtminstone slapp slänga varor. 

Det verkar helt enkelt inte finnas någon bortre gräns för människors irrationella impulsiva utageranden av rena dumheter längre. 

• Stårschan
    Anonym (Uhm) skrev 2017-04-13 09:41:18 följande:

Det hade varit smaklöst av dem att hägna in det skadade området och ta betalt av folk för att komma dit och beskåda förödelsen. DET hade varit att profitera på attacken.

Varor som reas ut förlorar de pengar på (eller går åtminstone mycket mindre vinst på), eftersom de hade sålts till fullpris annars. Precis som varorna i butikerna runtomkring som inte blev direkt drabbade.

Det är kutym att rökskadade varor reas ut efter bränder i varuhus. Det är ju det minst dåliga alternativet.
  • taquine
    Påven Johanna II skrev 2017-04-13 09:49:11 följande:
    Ja, så var min reaktion när jag läste om hur folk stormade mot detta och hur Åhléns sedan fick ställa in och be om ursäkt. 

Fantastiskt konstigt.
    Mest konstigt är att folk är så rädda att inte "bete sig rätt" Så fort det blir kommentarer /tweets  ska det göras en pudel, förstår inte heller vad vitsen är att slänga , de döda kommer ju inte tillbaka .
    Goodness me
  • Påven Johanna II
    Stårschan skrev 2017-04-13 09:58:09 följande:
    Det hade varit smaklöst av dem att hägna in det skadade området och ta betalt av folk för att komma dit och beskåda förödelsen. DET hade varit att profitera på attacken.

Varor som reas ut förlorar de pengar på (eller går åtminstone mycket mindre vinst på), eftersom de hade sålts till fullpris annars. Precis som varorna i butikerna runtomkring som inte blev direkt drabbade.

Det är kutym att rökskadade varor reas ut efter bränder i varuhus. Det är ju det minst dåliga alternativet.
    Det är det dessutom. Håller med även i övrigt förstås. 
  • Påven Johanna II
    taquine skrev 2017-04-13 10:01:31 följande:
    Mest konstigt är att folk är så rädda att inte "bete sig rätt" Så fort det blir kommentarer /tweets  ska det göras en pudel, förstår inte heller vad vitsen är att slänga , de döda kommer ju inte tillbaka .
    Nej, precis. De gör ju inte det. Att Åhléns kände sig tvingade att tillfredsställa de kränkta är väl för att de är rädda för att göra stora ekonomiska förluster annars. Nu för tiden är det ju relativt enkelt att piska upp en opinion på sociala medier och dra med sig många människor i exempelvis en bojkott. Word of mouth betyder våldsamt mycket mer nu än när kommunikationen bestod av en telefon med sladd. 
  • NomenNescio
    Påven Johanna II skrev 2017-04-13 09:45:40 följande:
    Medan det är att hedra offren genom att kassera dem, eller? Folk är tyvärr döda i vilket fall som helst och fortsätter att vara det även om någon annan köper en rökskadad vara för halva priset. 

Är det osmakliga att Åhléns skulle tjäna pengar på varorna eller att de som skulle ha köpt dem i så fall sparat en slant?

Totalt obegripligt i båda fallen tycker jag. 
    Håller med, faktiskt.

Varorna ÄR redan skadade. Man kan antingen öka svinnet genom att slänga dem, eller också rea ut dem.

Jag är nog varken mer eller mindre upprörd över dådet än någon annan, men har inte för avsikt att projicera den upprördheten på några parfymflaskor.
Svar på tråden Åhléns rea