• Anonym (S)

    Tips på arbeten som inte innefattar stress

    Jag har mått psykiskt dåligt en längre tid och känner att jag blivit nästintill utbränd. Jag behöver nu söka ett arbete som inte innefattar stress. Jag tänker inte ljuga i mitt cv att jag är stresstålig när det är det sista jag är. När jag blir stressad blir jag en hemsk människa och kan skälla ut andra och göra massa fel. Har ni tips hur man jobbar bort det så är det välkommet. Annars ge mig gärna tips på arbeten som jag kan söka.

  • Svar på tråden Tips på arbeten som inte innefattar stress
  • asashoryu
    Lugna arbeten:
    Psykvård, slutna avdelningar, skötare.

    Psykolog

    Sjukgymnast

    Uteskötsel, parker och gator.

    Sportbutiker, Stadium eller Intersport. Även en del andra klädbutiker.  

    Stressiga jobb:
    Montering, ex Volvo bandet. Eller annan industri.

    Kock och restaurangbranschen i allmänhet.

    All sjukvård utan psykiatri.
  • Anonym (Pepp)

    Det är egentligen vissa arbetsplatser du ska undvika TS, inte yrken. Jag kan exempelvis tänka mig att det är lugnare för en ekonom på kommunen än för en ekonom i ett privat företag.

  • taquine

    Tycker du ska vara försiktigi i ditt CV. Är du händig ? Tapetsera, måla m.m kan vara något. kanske 


    Goodness me
  • asashoryu
    Anonym (Pepp) skrev 2017-04-13 11:51:58 följande:

    Det är egentligen vissa arbetsplatser du ska undvika TS, inte yrken. Jag kan exempelvis tänka mig att det är lugnare för en ekonom på kommunen än för en ekonom i ett privat företag.


    Kock och montering är i regel jävligt stressiga, psykvård är i regel rena motsatsen till det. Det  du säger stämmer inte riktigt. Det går att generalisera när man pratar om stressiga yrken.
  • Anonym (Fd utbränd)

    Stress innefattar inte bara spring, det är ännu värre med negativ stress som utagerande patienter och att vara rädd på sin arbetsplats. Inom LSS är det ko-lugnt på många ställen vad gäller rutinerna men numer när det finns minst en brukare med psykisk sjukdom/personlighetsstörning på varje boende också så är det inte så chill att få tv-apparater kastade mot sig, bli mordhotad, slagen, knuffad, lyssna på ideliga skrik eller rycka in när någon annan boende får stryk.

    Om jag vore du skulle jag akta mig för alla slags serviceyrken. Om något är stressande så är det väl att vara tvungen och ta emot skit, skrik och förolämpningar på arbetstid och svara med ett leende.

    Jag har själv varit utbränd. Hade fixat ett fysiskt arbete i högt tempo eller administrativt med många uppgifter, men inte att jobba med psykiskt sjuka, LSS, kundservice, restaurang etc.

  • Anonym (Afsy)
    asashoryu skrev 2017-04-13 12:10:40 följande:

    Kock och montering är i regel jävligt stressiga, psykvård är i regel rena motsatsen till det. Det  du säger stämmer inte riktigt. Det går att generalisera när man pratar om stressiga yrken.


    Allt går att generalisera om man är sån. Självklart är det väldigt sällan en spärrvakt blir stressad, och självklart är polisyrket stressigare. Men mycket beror på arbetsplatsen också. Även fast yrket i sig är stressigt på många ställen är det inte det överallt. Jämför en polis på Gotland med en polis i Göteborg tex. En kock på Grand hotel med en kock på ett äldreboende. Jag har haft ett monteringsjobb, det var det minst stressiga jobbet jag någonsin haft. Och jag tror att psykvården kan vara nog så stressande mentalt när man ser att patienter behöver vård man inte kan ge eller att de helt enkelt inte vill ha vård själva etc.
  • Anonym (Hanna)

    Jag tror att det är viktigare att analysera vilken stress som du inte tål:

    Att ha extremt mycket att göra

    Att ha en rörig struktur och oväntade förändringar

    Att inte kunna påverka sin situation

    Att tvingas prioritera bort saker man anser viktigt (tex när man jobbar med människor)/ att ha en sämre kvalitet än man önskar)

    Stora konsekvenser vid misstag

    Osv

    Det finns många typer av stress, och ofta hanterar man viss typ av stress men inte annan.

  • fornminne

    Det finns ju nästan inga yrken som aldrig är det minsta stressiga, om man räknar in alla typer av stress. Alltså inte bara högt tempo och mycket att göra, utan om det finns risk för våld, hot, om man kan påverka sin situation osv. Som nämns längre upp i tråden.

    Så frågan handlar ju snarare om vad för slags stress du inte tål, samt i vilken mängd. Många jobb är lugna på vissa sätt men stressiga på andra.

Svar på tråden Tips på arbeten som inte innefattar stress