• MeAndBaby

    RyanAir handbagage

    Ni som rest med Ryan, hur noga är det med måtten på handbagaget? Vi ska på en weekend och tänker nog inte checka in någon väska, utan nöja oss med det vi får plats med i varsin ryggsäck, som handbagage. Men måste det stämma på cm? Eller godkänner de väskor som ryms i en korg ämnad för handbagage upp till 10 kg? Vi tänker typ Fjällräven Kånken-rygga. Enligt cm är en sådan i överkant, men är de verkligen så noga ang måtten på väskan?

  • Svar på tråden RyanAir handbagage
  • Dementoria

    Du kan lita på att om något bolag kollar på cm så är det RyanAir. Så ta något som går att klämma ihop till rätt storlek.

    Jag har sett många turister packa om väskor och klä sig i 3-4 lager för att få väskorna att stämma på RA´s flighter

  • mammatill6
    MeAndBaby skrev 2017-04-13 18:40:30 följande:

    Ni som rest med Ryan, hur noga är det med måtten på handbagaget? Vi ska på en weekend och tänker nog inte checka in någon väska, utan nöja oss med det vi får plats med i varsin ryggsäck, som handbagage. Men måste det stämma på cm? Eller godkänner de väskor som ryms i en korg ämnad för handbagage upp till 10 kg? Vi tänker typ Fjällräven Kånken-rygga. Enligt cm är en sådan i överkant, men är de verkligen så noga ang måtten på väskan?


    Flög nyligen till london. Ingen kollade något. Va många som hade förstora väskor men ingen brydde sig. Men äen fjällräven är ju mindre än en kabinbäska så det är ju inga problem.
  • Badskum

    Ser den för stor ut så stoppar dom den i en ställning. Går den inte i där så får den checkas in.

    Åker man till en plats där de flesta bara tar med handbagage så räknar dom väskorna i kön. Står man bakom gränsen för vad som får plats så checkar dom in väskorna gratis. Det kan också vara irriterande för då måste man stå och vänta på väska, när man inte alls planerat det. En gång räknade dom så min var den enda som inte fick plats i mitt sällskap. Då fick alla vänta på bara min väska.

  • Dementoria
    mammatill6 skrev 2017-04-13 18:56:06 följande:
    Flög nyligen till london. Ingen kollade något. Va många som hade förstora väskor men ingen brydde sig. Men äen fjällräven är ju mindre än en kabinbäska så det är ju inga problem.
    Men som andra vittnar om så behöver det inte vara så. Ryan är kända för att vara  nitiska så bara för att det gått bra för dig betyder det inte att det "brukar gå bra". Med Ryan är det alltid bättre att säga "better safe than sorry".
  • Dementoria
    MeAndBaby skrev 2017-04-13 20:10:17 följande:

    Tack för tänkvärda svar, då är det bäst att vara nogranna helt enkelt.


    Ja tyvärr är det så. Vi har också rest med Ryan och fått igenom större och till och med fler väskor än vad vi egentligen borde ha fått men andra gånger har det stått en väsk-nazist vid gaten och bara en cm åt fel håll så blir det dyrt :-S
  • mammatill6
    MeAndBaby skrev 2017-04-14 07:57:40 följande:

    Och vad är skillnaden mellan kabinväska och handbagage egentligen?


    Du får ju ha med dig en resväska typ kabinväska. Heter det för den har godkända mått. Sen ett handbagage typ ryggsäck eller handväska. Har du ingen kabinväska får ju ryggsäcken vara så stor som en kabinväska. Så en kånken är ju inga problem.
  • MeAndBaby

    Men finns det verkligen så små kabinväskor som 55 cm hög, 40 cm lång och 20 cm bred? Låter så pluttigt. Min vanliga axelremsväska (typ större handväska) har de måtten och lite till. En Kånkenrygga är flera cm större än så. Måste det vara just de måtten, eller godkäns t.ex fler cm på bredden och färre på höjden? (Blir inte riktigt klok på det här med kabinväska vs handbagage och mått...)

  • MeAndBaby
    mammatill6 skrev 2017-04-14 10:38:49 följande:

    Du får ju ha med dig en resväska typ kabinväska. Heter det för den har godkända mått. Sen ett handbagage typ ryggsäck eller handväska. Har du ingen kabinväska får ju ryggsäcken vara så stor som en kabinväska. Så en kånken är ju inga problem.


    OK, precis vad min man hävdar också, att en Kånkenryggsäck godkäns. Medan andra säger att det är dumt att chansa när det är några cm mer än angivet...
  • Dementoria
    MeAndBaby skrev 2017-04-14 18:43:49 följande:
    OK, precis vad min man hävdar också, att en Kånkenryggsäck godkäns. Medan andra säger att det är dumt att chansa när det är några cm mer än angivet...
    Grejen med en Kånken är att den är mjuk, den går att trycka ihop om du inte packar den smällfull. En kabinväska är oftast av hårdare material och går inte att trycka ihop på samma sätt. Så med en Kånken torde du vara säker i och med att den är mjuk.
  • mammatill6
    MeAndBaby skrev 2017-04-14 18:43:49 följande:

    OK, precis vad min man hävdar också, att en Kånkenryggsäck godkäns. Medan andra säger att det är dumt att chansa när det är några cm mer än angivet...


    Men vad har du för kåken? 50 cm hög är ganska mycket. likaså 40 bred. Har flera resväskor som är så.
  • MeAndBaby

    En vanlig klassisk, ingen "laptop-modell" alltså.


    mammatill6 skrev 2017-04-14 19:20:23 följande:

    Men vad har du för kåken? 50 cm hög är ganska mycket. likaså 40 bred. Har flera resväskor som är så.


  • Ms H

    Jag brukar resa med en mjuk väska som i utsträckt format är 3 cm för hög enligt Ryanairs mått. Jag packar den så att den går att tycka ihop ca 5 cm på höjden, det har aldrig varit någon som sagt att den varit för stor.

Svar på tråden RyanAir handbagage