• sigge1235

    Vad behöver man i sin bas-jobbgarderob? Dresscode Business

    Jag ska börja nytt jobb där klädkoden är business och de flesta män har kostym eller udda kavaj (beroende på tillfälle) och kvinnor har kostym eller dräktjacka till kostymbyxor eller klänning. Jag försöker bygga upp en basgarderob men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Hur mycket behöver man av varje plagg?

    Vad tror ni om ex:

    Hel kostym: 2 st en mörkare en ljusare
    Dräktjacka: 2-3 st
    Skjortor: 3-4 st
    Finare blusar: 3-4 st
    Klänningar i business-stil: 3-4 st

    Vad behöver jag mer? Vilka smycken?

    Ska man ha olika skor med? Hur gör ni?

    Pengar är inget problem men tycker det är tråkigt att shoppa och vill bara köpa sånt jag verkligen gillar.

  • Svar på tråden Vad behöver man i sin bas-jobbgarderob? Dresscode Business
  • Catti41

    Bor du i Sthlm? Både Åhléns och NK har personal shoppers. Då får du hjälp att plocka ut plagg som passar bra ihop och funkar till det du ska ha det.

  • Monchichier

    Det är en bra början men du behöver mer av allt. Så att du inte behöver komma med samma plagg två gånger under en tvåveckors period. Smycken behöver du inte. Olika skor kan vara bra att ha ja.

  • Carambolan

    Jag jobbar på ett kontor med samma klädkod och är samtidigt garderobsminimalist. Det här är vad jag har i min basgarderob för jobbet:

    Två par svarta byxor.

    En svart och en mönstrad kjol.

    Tre klänningar.

    Tio blusar/toppar/linnen (vissa enkla och vissa nästan festfina).

    Två kavajer och en finare kofta som alla passar ihop med nästan vad som helst av ovanstående.

    Ett par lågskor, ett par ballerinas och ett par skinnstövlar.

    Använder inte så mycket smycken, har typ ett halsband och två scarves som jag använder till vissa outfits.

  • modsey

    Jag har många enkla enfärgade kjolar som jag matchar med diverse blusar så att samma plagg ser olika ut. Lite enfärgade diskreta och några mer mönstade.

    Har kanske 3-5 jobb klänningar som jag också trollar med olika jackor eller snygga koftor så de ser olika ut.

    Använder nästan aldrig byxor men har två par klassoska svarta.

Svar på tråden Vad behöver man i sin bas-jobbgarderob? Dresscode Business